Varför har dom delat upp hårddisken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Varför har dom delat upp hårddisken?

köpte en ny dator med en ssd-disk.. Varför har dom delat upp den i partioner??

såhär:
C:/ OS
D:/ Data

Säkert en jättebra anledning och min fråga är antagligen dum.
jag är bara så van vid att hela disken är en enda partion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Om du lär dig att lagra dina filer på d-enheten så har du en stor fördel när du behöver ominstallera och/eller formatera c-enheten.

tillägg: Har du SSD och hårddisk i datorn är det en enkel förklaring till att du har två enhetsbeteckningar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

Om du behöver formatera så har du kvar datan på D.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

tack för svar.

Förstår grejen. Men..
När jag vill formatera en dator (som gammal Windowsanvändare har jag gjort det flera gånger pga skadlig kod) ,så vill jag helst att _hela_ disken blir formaterad.

Finns det inte typ fördelar som att operativsystemet+andra program flyter på lite snabbare när man delar upp det i partioner också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av thompan86:

Finns det inte typ fördelar som att operativsystemet+andra program flyter på lite snabbare när man delar upp det i partioner också?

En mekanisk disk är lite snabbare längst in på skivorna, vilket gör att det kan vara en fördel med en mindre partition för OS (s.k. short stroking). En SSD är dock lika snabb över hela disken, så flera partitioner är då inte någon fördel när det gäller prestanda i alla fall.

Varför tillverkaren i ditt fall har delat upp disken i flera partitioner vet jag inte, datortillverkare är inte alltid särskilt logiska och väljer ibland t.o.m. att göra saker som försämrar prestandan utan någon uppenbar orsak. Är du inte nöjd med upplägget så är det bara att installera om Windows så som du vill ha det (vilket jag rekommenderar oavsett, det följer ofta med mycket skräp förinstallerat).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Tack för infot perost!

Måste man installera om operativsystemet för att göra det till en enda partion?
Kör win 8.. Kör uppdateringen på Onsdag till win 10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

När du har formaterat tidigare vad har du då gjort med filerna du ska spara? Jag antar att du lagt dem på en annan disk, men då kan du ju ha fått med dig skit iallafall. Nej, det är mer praktiskt med 2 partitioner, om du inte har flera diskar förstås.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av perost:

En mekanisk disk är lite snabbare längst in på skivorna, vilket gör att det kan vara en fördel med en mindre partition för OS (s.k. short stroking).

Tvärt om. Diskarna är snabbare längst ut, tack vare att hastigheten på skivan är högre längst ut jämfört med längst in, vilket gör att man får högre läshastighet där.

Men jag håller med @Hardware guy och @f@boy i detta fallet i och med att det handlar om en SSD, mer som en säkerhet så att man kan behålla datan, ifall man behöver formatera om OS delen av disken.