Permalänk
Medlem

Tyst budgetchassi?

Min gamla datorlåda sjunger på sista versen, knapparna är trasiga och luckan går inte att stänga, så jag har börjat se mig om efter en ny låda. Jag lade rätt mycket energi på att göra datorn så tyst som möjligt när jag byggde den och jag vill gärna ha det så i fortsättningen också då datorn står så att den skulle höras i hela huset. Jag har en gammal i5 750 med en Hypermaster Cooler 212+ och ett par mekaniska hårddiskar samt ett HD5850 med tredjepartskylare. Eftersom jag i stort sett aldrig spelar något längre så har jag vridit ner GPU-kylaren ordentligt för att göra det så tyst som möjligt.

Jag har på vinst och förlust beställt en Fractal Design Core 2500 som fått bra recensioner men när jag tittar lite mer noga ser jag att det är en herrans massa fläktöppningar och annat. FD brukar iofs göra hyfsat tysta fläktar men jag funderar på hur mycket ljud som kommer ut genom de hålen.

Finns det några alternativ till FD-lådan med färre fläkthål eller är det tyst nog för mig? Förmodligen behöver jag inte använda fler fläktar än de två som följer med lådan. Prisklass < 800 kr, gärna mindre.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alla chassin låter ju, mer eller mindre. Vissa mer än andra såklart. Men det finns också fläktar som är bättre än andra - ett tyst chassi blir plötsligt högljutt med usla fläktar. Sen kan man ha fläktkontrollers och så kan man göra en del via mjukvaran. Men bra fläktar kostar en slant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har storebror till det chassit, 652S och fläktarna är bland de tystaste jag hittat någonstans.
Enda nackdelen är att 550an är aningen för smal för att använda de bästa cpu-kylarna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Fractal Designs R4 eller R5 kanske är passande annars? De ska tydligen vara lite lätthanterligare än CMs chassin, och extremt tysta även de.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Enda nackdelen är att 550an är aningen för smal för att använda de bästa cpu-kylarna.

Tur du tog upp det, såg nu att lådan tar bara kylare som är max 154mm höga så då går den bort eftersom han har en coolermaster 212+.

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-...

Om TS kan sträcka sig till 850:- samt klarar sig utan optisk läsare så finns define s.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för era förslag! Tyvärr är flera av de lådor jag tittat på som sagt för smala för kylaren (158mm hög), däribland CM 550. Define S verkar ok men jag skulle vilja ha en intern minneskortsläsare så då går det bort, dessutom är det ganska dyrt. Define R4/R5 är fina men i största och dyraste laget.

Synd att CM 652S var så dyrt, jag gillade idén med inbyggd SD-kortläsare i chassit. Finns det några andra chassi med en inbyggd sådan?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Kollade du på define s? billigare än r4/r5 men saknar 5.25 tums plats.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Min gamla datorlåda sjunger på sista versen, knapparna är trasiga och luckan går inte att stänga, så jag har börjat se mig om efter en ny låda. Jag lade rätt mycket energi på att göra datorn så tyst som möjligt när jag byggde den och jag vill gärna ha det så i fortsättningen också då datorn står så att den skulle höras i hela huset. Jag har en gammal i5 750 med en Hypermaster Cooler 212+ och ett par mekaniska hårddiskar samt ett HD5850 med tredjepartskylare. Eftersom jag i stort sett aldrig spelar något längre så har jag vridit ner GPU-kylaren ordentligt för att göra det så tyst som möjligt.

Jag har på vinst och förlust beställt en Fractal Design Core 2500 som fått bra recensioner men när jag tittar lite mer noga ser jag att det är en herrans massa fläktöppningar och annat. FD brukar iofs göra hyfsat tysta fläktar men jag funderar på hur mycket ljud som kommer ut genom de hålen.

Finns det några alternativ till FD-lådan med färre fläkthål eller är det tyst nog för mig? Förmodligen behöver jag inte använda fler fläktar än de två som följer med lådan. Prisklass < 800 kr, gärna mindre.

Skrivet av saturday_sun:

Alla chassin låter ju, mer eller mindre. Vissa mer än andra såklart. Men det finns också fläktar som är bättre än andra - ett tyst chassi blir plötsligt högljutt med usla fläktar. Sen kan man ha fläktkontrollers och så kan man göra en del via mjukvaran. Men bra fläktar kostar en slant.

Jag trodde att alla chassin var tysta eftersom metall/plast inte gör något ljud av sig att bara stå.

TS, finns inte så många chassin med ljuddämpning under 800kr, men vad jag har hört har Cooler Master Silencio 550 bra ljuddämpande egenskaper och kostar runt 600kr. Har dock själv aldrig ägt det.

EDIT: såg att din kylare är för hög för Silencio 550. I så fall kanske du ska införskaffa dig en lite lägre kylare också? svårt att klämma in en 158 mm hög kylare i små budgetchassin.

Permalänk
Medlem

Eller köp ett chassi för billig peng och plocka i egen ljuddämpning? Sånt är inte speciellt dyrt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tur du tog upp det, såg nu att lådan tar bara kylare som är max 154mm höga så då går den bort eftersom han har en coolermaster 212+.

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-...

Tror faktiskt att det går fint. Tror själv att det går bra med ca 160 mm höga kylare om man pressar på sidan, då det verkar att det officiella maxmåttet är till topparna på dämpningsmattan. Så lättast vore att klippa bort dem i området där cpu-kylaren sitter, så borde hans Hyper 212+ gå in utan problem.
Silentpcreview använder en 156 mm hög kylare i sitt test av chassiet, och jag hittade även en som hade stoppat in en Scythe Mugen3 (vilket är 158 mm hög), och hans lösning var att byta plats på sidorna då baksidan har en tunnare matta, men får då leva med mindre plats bakom moderkortet. En annan har till och med stoppat in en Noctua nh-d14 utan större problem..

Så enklaste lösningen är att ta bort topparna av mattan vid CPUkylaren, och vill man göra det ännu bättre så kan man nog skära bort hela mattan ovanför CPUkylaren, vad jag vet så kommer det inte göra någon märkbar skillnad på ljudnivån om man tar bort så lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag trodde att alla chassin var tysta eftersom metall/plast inte gör något ljud av sig att bara stå.

Alla datorer är tysta, när de är avstängda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag trodde att alla chassin var tysta eftersom metall/plast inte gör något ljud av sig att bara stå.

TS, finns inte så många chassin med ljuddämpning under 800kr, men vad jag har hört har Cooler Master Silencio 550 bra ljuddämpande egenskaper och kostar runt 600kr. Har dock själv aldrig ägt det.

EDIT: såg att din kylare är för hög för Silencio 550. I så fall kanske du ska införskaffa dig en lite lägre kylare också? svårt att klämma in en 158 mm hög kylare i små budgetchassin.

Fast om jag skall byta kylare så kan jag lika gärna köpa ett dyrare och tystare chassi från början och slippa böka med silverpasta och aceton mm. Även CM 452S verkar intressant, enligt specen skall det klara en kylare på 158 mm. Är det någon som vet om SD-kortläsaren är ansluten med USB 2 eller USB 3?

Skrivet av scienta:

Eller köp ett chassi för billig peng och plocka i egen ljuddämpning? Sånt är inte speciellt dyrt.

Ja, just nu lutar det åt att köra på Fractal-chassit och ev komplettera med någon typ av dämpmatta om det behövs.

Skrivet av saturday_sun:

Alla datorer är tysta, när de är avstängda.

Höhö, nu var ju du rolig också.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, just nu lutar det åt att köra på Fractal-chassit och ev komplettera med någon typ av dämpmatta om det behövs.

Biltemas sortiment av ljuddämpning fungerar utmärkt. Blir inte speciellt dyrt heller. Se bara till att köra både hård och mjuk dämpning för bästa resultat!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Åkte till Inet tidigare idag för att hämta ut mitt beställda chassi och kom att prata med säljaren som rätt snabbt konstaterade att det visserligen inte var något fel på Core 2500 men att Define S var ett bättre chassi på alla sätt. Efter lite velande och huvudräknande slog jag till, jag får nöja mig med en extern minneskortsläsare även i framtiden. Hade jag behövt komplettera med extra ljuddämpning hade priset nästa blivit det samma och nu slipper jag svära och böka med det.

Imorgon hoppas jag få tid att flytta över alla komponenter till den nya lådan, det skall bli kul.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Åkte till Inet tidigare idag för att hämta ut mitt beställda chassi och kom att prata med säljaren som rätt snabbt konstaterade att det visserligen inte var något fel på Core 2500 men att Define S var ett bättre chassi på alla sätt. Efter lite velande och huvudräknande slog jag till, jag får nöja mig med en extern minneskortsläsare även i framtiden. Hade jag behövt komplettera med extra ljuddämpning hade priset nästa blivit det samma och nu slipper jag svära och böka med det.

Imorgon hoppas jag få tid att flytta över alla komponenter till den nya lådan, det skall bli kul.

Hur går/gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hur går/gick det?

Det bidde inte ens en tummetott.

Frugan tvingade mig att bygga garderober och köra ett par vändor till tippen och Ikea i helgen så det blev inte mycket tid över att bygga dator. Dessutom har min filserver tappat bort en raid-array som jag försöker få liv i igen...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hur går/gick det?

Nu har jag äntligen fått tummen ur och flyttat över alla komponenter. Lite bökigt att få moderkortet på plats, det kändes inte som om distanserna satt på riktigt rätt plats så jag fick skruva lite här, lossa lite där och där, skruva lite på ytterligare ett ställe osv för att få dit alla skruvar. Inne i själva chassit blev det väldigt rent och snyggt eftersom alla kablar går på baksidan men där ser det åas ut som ett jävla ormbo, alla kablar var antingen lite för korta eller alldeles för långa.

Nåväl, datorn startade iaf på första försöket och alla hårddiskar dök upp som de skulle. Nu skall jag bara installera om Windows...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.