Ny Dator: Vad lägger ni på en ny setup?

Permalänk
Medlem

Ny Dator: Vad lägger ni på en ny setup?

Såklart varierar det ju från person till person och plånbok till plånbok osv. Men är ändå ganska sugen på att få veta vilka ca≈ summor folk här inne på Swec brukar lägga för en ny setup.

Vilken summa brukar ni handla för och varför?
Vad använder ni huvudsakligen eran setup till?
Hur ofta brukar ni köpa en ny setup?
Brukar ni uppgradera med nya delar? (Hur ofta isf)
Vilken summa anser ni vara mest prisvärt om ni ska uppgradera inom 2-3 års tid igen?.

Som sagt tidigare, alla har olika smaker och olika krav och olika storlekar på plånböcker och personliga intressen.
Jag är nyfiken i en strut & hoppas få svar på dessa frågor
Finns säker fler där ute som står med liknande frågor.

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Alltså, för mig är det väl oftast runt 5k nytt moderkort, cpu, och minne kostar. Och sen säljer man de gamla grejorna så man får igen en del av pengarna.

Dock är det ju en jättesvår fråga eftersom om man t.ex. kollar på min nuvarande cpu, mb och minne så kostade de under 3k tack vare att en del var beggat, och sen sålde jag de gamla grejorna för typ 2200kr eller nåt sånt, så summan var under tusenlappen totalt. Sen stoppas det in lite nya diskar ibland, ibland köps det nytt chassi, nytt grafikkort, nya skärm etc. Så oftast är det aldrig en helt ny dator eftersom aldrig allt byts ut, och jag säljer alltid ALLT som går att sälja som inte är trasigt, är grejor trasiga åker dom i återvinningen om dom inte går att få utbytta mot garanti.

Permalänk
Medlem

Köper man en bra processor håller den oftast några år. Grafikkort kan man uppgradera vartannat/tredje år om man köper bra kort (3-4000kr klassen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Såklart varierar det ju från person till person och plånbok till plånbok osv. Men är ändå ganska sugen på att få veta vilka ca≈ summor folk här inne på Swec brukar lägga för en ny setup.

Vilken summa brukar ni handla för och varför?
Vad använder ni huvudsakligen eran setup till?
Hur ofta brukar ni köpa en ny setup?
Brukar ni uppgradera med nya delar? (Hur ofta isf)
Vilken summa anser ni vara mest prisvärt om ni ska uppgradera inom 2-3 års tid igen?.

Som sagt tidigare, alla har olika smaker och olika krav och olika storlekar på plånböcker och personliga intressen.
Jag är nyfiken i en strut & hoppas få svar på dessa frågor
Finns säker fler där ute som står med liknande frågor.

Bara att kolla igenom historiken i denna forumdel :). Budgeten brukar stå i topic.

De brukar ligga mellan 5 och 15k. Just 8, 10 och 12k brukar dyka upp imo, vet ej om det är jämna tal eller varför.
Under 5k är sällsynt och över 15k är hyffsat sällsynt.
Nu snackar jag kompletta riggar och inte uppgradering av vissa komponenter.

Min senaste rigg är AMD riggen i sign. Delarna då gick för 4500kr dock med ett 750 ti. Är redan 1år+ och hade egentligen inget uppgraderingsbehov men kom över ett billigt 760 så slog till i början av sommaren.
Men som sagt detta är en budgetrigg som redan är över 1år och jag ser ännu inget behov av att uppgradera ngt förutom kanske grafikkortet om ett par år, så man behöver inte spendera massor med pengar för att "framtidssäkra" sin dator som vissa tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Lägg pengar på ssd och en ordentligt processor mycket minne kvalitets nätagg sen byter du bara grafikkort till cpun inte orkar längre.

Själv kör jag så länge det bara går byte grafikkortet från ett 9 år gammalt för något år sedan och har inget behov av bättre än den jag har.

Det äldsta jag har i burken är nätagget som är från 2008 men det är å andra sidan ett kvalitets nätagg som håller väldigt länge

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Min nuvarande setup med all kringutrustning jag skaffat till den (räknar stol, ljudsystem, joystick, ratt och sådant) så ligger det nog på 30-35k, som mest var jag uppe i 45k med SLI och annan skärm.

Jag uppgraderar när jag känner för det och om det har kommit något nytt av intresse.
Använder datorn till allt, mestadels spel, men även film, musik.
Jag brukar inte köpa komplett setup, utan uppgraderar delarna jag vill uppgradera.

Vilken summa som är prisvärd är nästan omöjligt att svara på, för mig var det värt att uppgradera från ett 980 till ett Titan X till ett 980Ti för att få lite mer prestanda och sänka ljudnivån, och en 1TB SSD för spel som kostade 4500kr, många andra skulle ju aldrig köpa enskilda produkter för de priset.

Datorn är mitt enda intresse (sorgligt men sant) Så jag köper det jag vill ha till den.
Och så länge man har pengarna är det ju bara att handla på.
Vissa spenderar ju flera tusen i månaden på krogen, jag lägger mina surt förvärvade slantar på datorn istället.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Grejen är att just grafikkort går utvecklingen snabbare än på cpu sidan där faan inget händer förutom att moderkorten får nya anslutningar. Så ta alltid i lite extra vid cpu köp eftersom det inte bara är cpu som behöver bytas ut då det är dags utan oftast moderkort och minnen också. Och böket för att plocka ur och i grejorna samt installera windows.

Medans på gpu sidan så går det betydligt snabbare och så mycket enklare att uppgradera.

Permalänk
Lego Master

Sist blev det runt 11k för burken, ej inkl Windows, skärmar, lagringsdiskar och kringutrustning.
Men då sålde jag min gamla G-serie laptop från ASUS först, så halva burken blev betald av det.

Den har hållit i befintligt skick i ungefär tre år nu, och det tycker jag väl är rimligt. Nu blir det uppgradering av GPU ikväll (670 -> 970) men resten bör väl hålla ett par år till, om inget oförutsett händer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

För mycket pengar... Bara datorn har väl gått lös på runt 50.

Men köpte man en dator vid släpp av Sandy Bridge eller där någongång så är det enda som verkligen behövs uppdatera är grafikkortet.

2600K
16GB RAM
Intel 310/510
AX750

Detta står man sig extremt bra på idag. Ett GTX 580/HD6970? Inte riktigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Många väldigt bra svar och fort dessutom!
Jag har samma dilemma med att dator är väl den enda riktiga intresset. Sure jag tränar och lägger nog ner ca 500kr i snitt per månad på kosttillskott men det är inte speciellt mycket.
Personligen brukar jag kunna slänga ner 12-15k på själva datorn ungefär varje 2,5år.
Mest pga att storleken på plånboken och är förbaskat dålig på att sälja och uppgradera.
Jag använder datorn mestadels för spel, dock inte allt för avancerad grafik men vill däremot kunna spela krävande spel om jag vill.
Nu på senaste tiden så vill jag bli mer engagerad inom datorer då jag alltid har varit intresserad att hålla på med dem. Vill dessutom känna känslan av kvalitet
Vill börja klocka och modda om lite, trixa o fixa.
Kanske köpa en mer framtids anpassad setup som jag tar och uppgraderar GPU te.x varje 1.5år eller när det känns dags.
Kanske t.o.m köpa en Rog swift eller bättre skärm få man får uppleva allt till fullo.

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Har inget "brukar", det har varierat stort.
Förra gången la jag 6k på dator + skärm, denna gången 20,5k om vi räknar speldator.
Macarna har varierat mellan 7-18k

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Många väldigt bra svar och fort dessutom!
Jag har samma dilemma med att dator är väl den enda riktiga intresset. Sure jag tränar och lägger nog ner ca 500kr i snitt per månad på kosttillskott men det är inte speciellt mycket.
Personligen brukar jag kunna slänga ner 12-15k på själva datorn ungefär varje 2,5år.
Mest pga att storleken på plånboken och är förbaskat dålig på att sälja och uppgradera.
Jag använder datorn mestadels för spel, dock inte allt för avancerad grafik men vill däremot kunna spela krävande spel om jag vill.
Nu på senaste tiden så vill jag bli mer engagerad inom datorer då jag alltid har varit intresserad att hålla på med dem. Vill dessutom känna känslan av kvalitet
Vill börja klocka och modda om lite, trixa o fixa.
Kanske köpa en mer framtids anpassad setup som jag tar och uppgraderar GPU te.x varje 1.5år eller när det känns dags.
Kanske t.o.m köpa en Rog swift eller bättre skärm få man får uppleva allt till fullo.

Jag har haft 2st ROG Swift och visst, det är en grym skärm, men det är nackdelar med den också.
Om du ska kunna spela nyare spel på bästa grafiken så räcker det inte med ett singlekort, så enkelt är det, om man nu vill ha lite flyt i bilden.
Man måste nästa ha 980 eller bättre i SLI för att kunna få ut 100+ FPS, om man nu bryr sig om sådant.
Problemet med det är att så tillkommer andra problem, som temperatur/ljudnivå, att spelen inte är optimerade för SLI, det fungerar inte alls med SLI på nya spel ibland och kan ta många månader innan det fungerar som det ska, det kan bli konstiga grafikbuggar med SLI.

Så jag tröttnade till slut och skaffade mig en 1080p skärm istället och gick ifrån SLI till singlekort.

Många anser ju att 30-45 FPS är helt ok, och då fungerar det med ett sinlgekort på en 1440p skärm, men jag vill gärna ligga och sniffa på 100+ för att få den bästa upplevelsen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Intressen har inga riktiga begränsningar på hur mycket pengar och tid man lägger. Sure pengarna tar väl slut men dom nya hittar alltid dit igen
Så ett redigt Uppgraderings kit (CPU, Modekort, RaM) och en bra PSU så är det bara att hålla efter GPU:n när något mycket bättre lockar?.
Vad tycks om en ''värsting'' monitor?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Lät inge vidare :/ jag sitter i tankarna om att köpa ett gtx 980 ti III och en Rog swift, men bara då är prislappen över 15k+, men om jag inte skulle uppnå 100+ fps så skulle jag faktiskt bli skapligt besviken. Frågan är det värt?

Skrivet av DeFeCT79:

Jag har haft 2st ROG Swift och visst, det är en grym skärm, men det är nackdelar med den också.
Om du ska kunna spela nyare spel på bästa grafiken så räcker det inte med ett singlekort, så enkelt är det, om man nu vill ha lite flyt i bilden.
Man måste nästa ha 980 eller bättre i SLI för att kunna få ut 100+ FPS, om man nu bryr sig om sådant.
Problemet med det är att så tillkommer andra problem, som temperatur/ljudnivå, att spelen inte är optimerade för SLI, det fungerar inte alls med SLI på nya spel ibland och kan ta många månader innan det fungerar som det ska, det kan bli konstiga grafikbuggar med SLI.

Så jag tröttnade till slut och skaffade mig en 1080p skärm istället och gick ifrån SLI till singlekort.

Många anser ju att 30-45 FPS är helt ok, och då fungerar det med ett sinlgekort på en 1440p skärm, men jag vill gärna ligga och sniffa på 100+ för att få den bästa upplevelsen.

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Swepz:

Du kan nog få upp till en 70-100 FPS utan problem, men då måste man pilla en hel del med inställningarna i spelet.
Jag vill gärna kunna maxa allt/det mesta och få ut 100+ och det får man inte med 1440p och singlekort.

1440p är runt 25-30% fler pixlar än 1080p, så det är ganska stor skillnad på det faktiskt och det kräver rätt så dyr hårdvara för att kunna få flyt i det, sen kanske det vara är inbillning, men det känns som att spelen är inte riktigt optimerat för 1440p än så länge, ibland kändes det som att man fick alldeles för lite FPS för upplösningen, men det kanske bara var inbillning

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Ajdå :/ Nu när du pratar max grafik i spel, vilka spel syftar du på då? Skulle du tex sitta med en Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III och en 1440p g-sync 144hz och spela cs go så lär väl fpsen smälla i taket, men när du sitter på senaste crysis så lär man behöva mer hjälp från en till gpu? @DeFeCT79:

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

La just ut 17k på grafikkort och skärm..Räknar med att iallafall skärmen kommer jag behålla i många år.ASUS Strix GTX980Ti kortet 3 år minst
Skärmen blev Philips 40 tum 4k skärmen
Övriga komponenterInter Core i7 4790k 32gig ram och Sabertooth Mark1 moderkort.
Håller väl ett tag till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Ajdå :/ Nu när du pratar max grafik i spel, vilka spel syftar du på då? Skulle du tex sitta med en Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III och en 1440p g-sync 144hz och spela cs go så lär väl fpsen smälla i taket, men när du sitter på senaste crysis så lär man behöva mer hjälp från en till gpu? @DeFeCT79:

Ja, det är såklart nyare spel, typ The Witcher 3 och de riktigt krävande. Äldre spel kommer nog FPS att vara riktigt höga på.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Även om man snittar en tusenlapp i månaden på hårdvara och mjukvara är det en billig hobby. Jag tror att jag kanske är på 500kr i månaden max.

Permalänk
Medlem

Vid köp av en helt ny rigg brukar jag landa på runt 15K - 20K utan skärmar. detta gör att mina datorer sällan behöver bytas ut vilket i längden sprar pengar. datorerna använder jag till både spel och enklare bildredigering. Sista datorn jag köpte var fem år sedan och räknar med att den håller något år till innan det är dags att byta ut. Lägg pengar på en ordentlig CPU och moderkort samt SSD disk så kan man uppgradera efter behov senare på enklare sätt utan att behöva lägga ut massor.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Detta låter som något jag faktiskt borde göra, tyvärr brukar jag bara köpa en dator för ca 12k sen efter 3 år byta, och göra någon server av den gamla eller nå annat skit typ :/

Skrivet av Semjonov:

Alltså, för mig är det väl oftast runt 5k nytt moderkort, cpu, och minne kostar. Och sen säljer man de gamla grejorna så man får igen en del av pengarna.

Dock är det ju en jättesvår fråga eftersom om man t.ex. kollar på min nuvarande cpu, mb och minne så kostade de under 3k tack vare att en del var beggat, och sen sålde jag de gamla grejorna för typ 2200kr eller nåt sånt, så summan var under tusenlappen totalt. Sen stoppas det in lite nya diskar ibland, ibland köps det nytt chassi, nytt grafikkort, nya skärm etc. Så oftast är det aldrig en helt ny dator eftersom aldrig allt byts ut, och jag säljer alltid ALLT som går att sälja som inte är trasigt, är grejor trasiga åker dom i återvinningen om dom inte går att få utbytta mot garanti.

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Havxen: Låter riktigt rimligt, min blivande rigg kommer väl hämna på 20-24k≈ med skärm. Garderar mig med en skylake cpu så överlever jag nog ett tag

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: i see jag har lite fördel där genom att jag oftast inte spelar dom senaste spelen och försöker maxa dem, är klen för olika mmorpg men gillar dock AC och Cs go . Så en 1440p och en 980 strix kanske jag klarar mig bra på :D?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Swepz:

Det fungerar nog utmärkt, men om du vill börja lira lite snyggare spel framöver, så kommer det bli problem

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Saken är ju att jag tycker witchers 3 ser förbaskat kul ut

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Jäklar Det skulle kännas lite väl i min plånbok ^^

Skrivet av SeF.Typh00n:

För mycket pengar... Bara datorn har väl gått lös på runt 50.

Men köpte man en dator vid släpp av Sandy Bridge eller där någongång så är det enda som verkligen behövs uppdatera är grafikkortet.

2600K
16GB RAM
Intel 310/510
AX750

Detta står man sig extremt bra på idag. Ett GTX 580/HD6970? Inte riktigt.

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Skrivet av Swepz:

Såklart varierar det ju från person till person och plånbok till plånbok osv. Men är ändå ganska sugen på att få veta vilka ca≈ summor folk här inne på Swec brukar lägga för en ny setup.

Vilken summa brukar ni handla för och varför?
Vad använder ni huvudsakligen eran setup till?
Hur ofta brukar ni köpa en ny setup?
Brukar ni uppgradera med nya delar? (Hur ofta isf)
Vilken summa anser ni vara mest prisvärt om ni ska uppgradera inom 2-3 års tid igen?.

Som sagt tidigare, alla har olika smaker och olika krav och olika storlekar på plånböcker och personliga intressen.
Jag är nyfiken i en strut & hoppas få svar på dessa frågor
Finns säker fler där ute som står med liknande frågor.

Jag brukar lägga runt
Processor max 2000kr.
Grafikkort max 2000kr.
Moderkort max 1500kr.

Det brukar hålla i tre år ungefär och jag återanvänder nätaggregat, chassi och operativsystem.

Rättstavning. Kord -> Kort
Permalänk
Medlem

@Sarkissati: Brukar du köpa det begagnat eller nypris för denna summa :)?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Mellan 5-10'000 per år.
Beror lite på vad man vill uppdatera för saker.
Nu senaste x99-plattform för 10 lax.
Nästa år blir det väl en 34" Ultrawide skärm, upp från min nuvarande 29" Ultrawide.

Permalänk
Skrivet av Swepz:

@Sarkissati: Brukar du köpa det begagnat eller nypris för denna summa :)?

Nypris på rubbet! har hållit mig till 60-serien (Nvidia GTX 260, 560 o.s.v.) och 870-(?)serien (Radeon HD6870). De håller tre år på medelgrafik. Jag jagar inte grafik ändå. Tycker det är charmigare med låg grafik, plus att man får ett övertag när gräset försvinner på BF4 med dålig grafik och man lättare kan se fienderna.