Permalänk
Medlem

Stöd vid inköp ny wifi router

Har klarat mig utan wifi router länge nog men nu är det dags när jag skall ha huvuddatorn i sovrummet samt en mini dator vid tv´n i vardagsrummet

Behov? Jag är väl ingen prestandajagare men jag vill inte köpa grisen i säcken bara för att det är billigt.
Vill väl ha nåt med AC1900 eller bättre men till bra pris. Behöver inte heller vara 2015 års modell utan förra årets grejer kan ju vara minst lika bra och dumpats lite i pris.
Skulle vilja ha USB3 port för att dela ut usb disk för fileshare och ev backup.
Ett plus är väl bra täckning så att man inte råkar ut för lag och connection drops. Dock har jag nog bara en putsvägg ivägen mellan v-rummet där jag kommer o ha routern samt sovrummet.
Stabil router som ej har överhettningsproblem och som ej måste startas om med jämna mellanrum.

D-Link DIR-868L !
Riktigt bra pris nu (runt 1000:-) och bra recensioner. Satt o funderade lite på hur bra Sharepoint Mobile appen är för att komma åt musik, dokument o filer när man inte är hemma "Med SharePort™ Mobile appen är det enkelt att komma åt filer som delas ut via USB-porten på routern, även när du inte är hemma"?

Netgear R7000 Nighthawk
Något högre throughput än D-link 868L och enligt recensioner riktigt bra täckning och styrka. Något dyrare dock 1400-1500:-
Har denna någon mobile app funktion för åtkomst till filer från mobben när man ej är hemma?

Nån som har nån bra eller dålig erfarenhet från dessa routrar?
Tips på andra bra prisvärda ac-routrar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt R7000. Som vanilla, ddwrt eller tomato, alla funkar klockrent. Har ej mobil applikation vad jag känner till. Ger mig i snitt 970mb throughput på telias 1000/1000 fiber. Täcker 220kvm tvåplansvilla från ena hörnet.

Har inte ens så mycket som hickat på det halvår jag haft den installerad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell