NAS burk med 2.5" platser

Permalänk
Inaktiv

NAS burk med 2.5" platser

Hej,

Jag funderar på att flytta all min SSD lagring jag har i mina interna servrar till en extern låda. Jag letar således lådor som har trays som är 2.5", inte 3.5" då jag vill spara utrymme. Det måste finnas plats för 8 diskar minst och det ska vara trays helst. QNAP har en trevlig 8 slots NAS men kostar en miljard så inte så intresserad.

Silverstone har trevliga lådor men är alldeles för stora. Någon som sett något liknande, alternativt vet om någon nas som har 2.5" platser (Inte 3.5) för SSD. Bör ha minst 2, helst 4 NIC också, som jag kan köra LACP på eller liknande för bättre prestanda.

Just nu är bästa alternativet att köpa en server med minst 8 interna 2.5/3.5 platser i minsta tänkbara formfactor men skulle gärna vilja höra om någon här gjort något liknande

Permalänk

En "färdig" lösning för 8 diskar kostar en slant som du har sett.
Alternativet är att du sätter ihop en egen billig dator på enkla komponenter som uppfyller minsta kravet för Linux. Billigare än en NAS för många diskar och betydlig mer "umpf" för pengarna.

Välj bara ett moderkort där du kan få plats med några extra kontrollerkort för framtida utbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Hej,

Jag funderar på att flytta all min SSD lagring jag har i mina interna servrar till en extern låda. Jag letar således lådor som har trays som är 2.5", inte 3.5" då jag vill spara utrymme. Det måste finnas plats för 8 diskar minst och det ska vara trays helst. QNAP har en trevlig 8 slots NAS men kostar en miljard så inte så intresserad.

Silverstone har trevliga lådor men är alldeles för stora. Någon som sett något liknande, alternativt vet om någon nas som har 2.5" platser (Inte 3.5) för SSD. Bör ha minst 2, helst 4 NIC också, som jag kan köra LACP på eller liknande för bättre prestanda.

Just nu är bästa alternativet att köpa en server med minst 8 interna 2.5/3.5 platser i minsta tänkbara formfactor men skulle gärna vilja höra om någon här gjort något liknande

Finns ju drivebays som ryms i 5.25" platser så vilken låda som faller dig i smaken med 2st 5.25" platser funkar ju.

Till ex. Fractal Design mini med 2st Icy Dock Cremax

Permalänk
Medlem

i den storleken är det billigare att bygga en egen maskin som gör allt.
vore fint att hitta en mitx eller itx eller matx bord med inbyggd processor. dock är det svårt att hitta med så många vettiga sataportar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grodan Boll:

En "färdig" lösning för 8 diskar kostar en slant som du har sett.
Alternativet är att du sätter ihop en egen billig dator på enkla komponenter som uppfyller minsta kravet för Linux. Billigare än en NAS för många diskar och betydlig mer "umpf" för pengarna.

Välj bara ett moderkort där du kan få plats med några extra kontrollerkort för framtida utbyggnad.

Det är det jag efterfrågade, kanske inte var tydlig Det är en låda jag söker, som har 2.5" platser (inte 5.25) då jag vill få ner storleken på lådan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xp1ratex:

Finns ju drivebays som ryms i 5.25" platser så vilken låda som faller dig i smaken med 2st 5.25" platser funkar ju.

Till ex. Fractal Design mini med 2st Icy Dock Cremax

Jo, jag har tänkt mig något sådant, har redan 2 st Icy med 4SSD och 2 st med 2 SSD. Jag skulle kunna flytta dessa till en låda med dubbla 5.25 platser.

Fractal Design mini är alldeles för stor, tänk HP Microserver i storlek, inte större, har tyvärr inte plats

Permalänk
Inaktiv

Nu såg jag att Icy kommit med en 8-slot SSD i 5.25" - Det skulle passa mig perfekt
http://www.icydock.com/goods.php?id=192

Då kan jag göra om en av mina HP Microserver (ESX hostar) till en NAS istället, har redan Raidkort i den

Edit: Hittade denna lilla låda, verkar inte helt dumt http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=182&area=en
Får plats med mina två gamla Icy och behöver inte återanvända mina Microservrar (även om det fortfarande kittlar lite)

Men då måste jag köpa nytt moderkort, flytta över mina HP raidkort, eller köpa nya (isch).

Permalänk

Denna kanske? 9 * 2½" och plats för moderkort där ett par kontrollerkort också får plats.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Denna kanske? 9 * 2½" och plats för moderkort där ett par kontrollerkort också får plats.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=535

Du får ingen hotswap dock vilket du får med förgåendes icydock variant

Permalänk
Inaktiv

@aluser: Tror det blir en http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=182&area=en och behåller mina icy, då får jag plats med 8 diskar lätt. Kanske blir så att jag omvärderar och kastar ut mina ESX hostar och bygger en X99 låda istället.

Permalänk
Medlem

Silverstone DS380 har ju faktiskt lägre volym än den där lådan du länkade till i ditt senaste inlägg.

SG02F : 22,5L
DS380 : 21,6L

Tänkte bara påpeka detta, även om DS380 inte har renodlade 2,5"-platser.

Edit: Menade att "hot swap"-platserna främst är konstruerade för den lite större varianten och utöver dessa finns det fyra stycken "renodlade" 2,5"-platser.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Silverstone DS380 har ju faktiskt lägre volym än den där lådan du länkade till i ditt senaste inlägg.

SG02F : 22,5L
DS380 : 21,6L

Tänkte bara påpeka detta, även om DS380 inte har renodlade 2,5"-platser.

Edit: Menade att "hot swap"-platserna främst är konstruerade för den lite större varianten och utöver dessa finns det fyra stycken "renodlade" 2,5"-platser.

Får hans kontrollerkort plats i den? ds380 är minimal så ev kort får inte vara för stora. lsi-korten är för stora men hp/pmc:s layout kanske gör dom tillräckligt små då dom ju får plats i hp:s miniservrar.

Permalänk
Medlem

@aluser: Det är en fråga jag inte kan svara på eftersom det inte finns någon info om vilken modell av kontrollerkort trådskaparen använder sig utav. Det står bara HP vad jag kan se, men jag kanske har missat något?

Det finns kanske lite hjälp att få utav @nikwad och @morxy49 för de har satt ihop några maskiner med DS380.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Silverstone DS380 har ju faktiskt lägre volym än den där lådan du länkade till i ditt senaste inlägg.

SG02F : 22,5L
DS380 : 21,6L

Tänkte bara påpeka detta, även om DS380 inte har renodlade 2,5"-platser.

Det har jag inte kollat faktiskt, men det är inte många procent, nu är SG02F inte lika hög, men lite djupare så man får välja lite vad som passar bäst.

Det är ett problem att bay-delen går så djupt in i lådan, så några raid-kort är inte på tal. Har faktiskt försökt hitta vettiga moderkort som kan raida med mer än 6 kanaler men det har jag inte hittat, och tanken är att ha 8 SSD diskar, eller mer. Mitt HP raid (P212) är inte speciellt djupt och kontakterna sitter inne i kortet, vilket gör att kontakten inte sticker ut så mycket, en SF8087 är inte så liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det har jag inte kollat faktiskt, men det är inte många procent, nu är SG02F inte lika hög, men lite djupare så man får välja lite vad som passar bäst.

Det är ett problem att bay-delen går så djupt in i lådan, så några raid-kort är inte på tal. Har faktiskt försökt hitta vettiga moderkort som kan raida med mer än 6 kanaler men det har jag inte hittat, och tanken är att ha 8 SSD diskar, eller mer. Mitt HP raid (P212) är inte speciellt djupt och kontakterna sitter inne i kortet, vilket gör att kontakten inte sticker ut så mycket, en SF8087 är inte så liten.

Det känns lite som att Avoton-moderkorten är som klippt och skurna för DS380, eller vice versa.
Finns en liten tråd som tar upp problematiken med DS380 och kontrollerkort (M1015) och det slutade med att han modifierade plåten invändigt i DS380 för att få plats.
https://forums.freenas.org/index.php?threads/silverstone-ds38...

Men det kanske inte känns så himla kul att göra ingrepp det första man gör.

Edit: Fann precis den här bilden. https://b3n.org/wp-content/uploads/2014/04/ds-380-tray-with-s...
Smidigt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:

Ett alternativ till att modda in 1015 som jag tänkte utvärdera i helgen är att använda asrock e3c224d4i-14s

Fungerar ev till och med i esxi 6.0 även om jag inte tänkter har det på maskinen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

@backspace:

Ett alternativ till att modda in 1015 som jag tänkte utvärdera i helgen är att använda asrock e3c224d4i-14s

Fungerar ev till och med i esxi 6.0 även om jag inte tänkter har det på maskinen.

Ja, många Asrock har LSI 2308, vilket är trevligt och borde fungera i vmware så nästan alla asrock är vmware certade. Det enda jag behöver är ett quadNIC så jag kan teama.

Har även tittat på deras C612 kort vilket också är trevligt, fast inga av dessa verkar finnas i Sverige ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@aluser: Det är en fråga jag inte kan svara på eftersom det inte finns någon info om vilken modell av kontrollerkort trådskaparen använder sig utav. Det står bara HP vad jag kan se, men jag kanske har missat något?

Det finns kanske lite hjälp att få utav @nikwad och @morxy49 för de har satt ihop några maskiner med DS380.

Hörde jag någon ropa mitt ljuvliga namn?

Vad är det för kontrollerkort som ska få plats?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@aluser: Det är en fråga jag inte kan svara på eftersom det inte finns någon info om vilken modell av kontrollerkort trådskaparen använder sig utav. Det står bara HP vad jag kan se, men jag kanske har missat något?

Det finns kanske lite hjälp att få utav @nikwad och @morxy49 för de har satt ihop några maskiner med DS380.

You called!

Skrivet av studiox_swe:

Ja, många Asrock har LSI 2308, vilket är trevligt och borde fungera i vmware så nästan alla asrock är vmware certade. Det enda jag behöver är ett quadNIC så jag kan teama.

Har även tittat på deras C612 kort vilket också är trevligt, fast inga av dessa verkar finnas i Sverige ännu

Gällande ett quad nic så är HP NC364T ett bra val, intel baserat, då man kan hitta dessa för ett par hundralappar på ebay.

Kan säga att DS380 inte alls känns speciellt stor om du har tänkt att den skall stå brevid skrivbordet. Utan den är alldeles lagom.
Bild på lagringsvaggorna som backspace var inne på:

Så dom har plats för 2.5" direkt på vaggorna.

Intel c2750 avoton skulle jag tro räcker för dina behov också. Men visst en E3 cpu är inte helt fel heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Kan säga att DS380 inte alls känns speciellt stor om du har tänkt att den skall stå brevid skrivbordet.

Nej herregud, den ska stå i min garderob, därav dilemmat med höjd
#15559753