Permalänk
Medlem

Display Port och Asus VG248QE

Vill fråga om någon av er lyckats lösa detta: köpte idag en Display Port kabel till min Asus VG248QE, till skillnad från HDMI kabeln, hittar den ingen signal. I andra forum skrev folk att man kunde försöka dra ur strömkabeln för någon minut, men det fungerade inte för mig. Försökte installera drivrutiner 64 bit till Nvidia: tydligen inte kompatibelt med mitt kort (MSI GTX 970). Frågar nu er vad för voodoo man kan använda för att få en 144hz-skärm att prestara mer än 60hz, eller att helt enkelt få den förbannade DP-kabeln att fungera.
279 Euro för denna skärm är mit hittils sämst köp: falsk marknadsföring att påstå att den har DP-port samt 144hz!

Permalänk
Medlem

@SweGer: Går att använda DVI dual link för 144Hz

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Jag har också en ASUS 248QE, haft skärmen minst ett år. Den har alltid varit inkopplad med HDMI eller DVI.
I helgen köpte jag en Displayport kabel (Full -> Mini) för att testa om kvaliteten blir bättre.

Problemet kom direkt dock, datorn bootar inte med DP kabeln i. Efter lite googling idag då jag tröttnat på att krypa bakom datorn och rycka kabeln vid cold boot, hittade jag info om att man måste ha en 19 pin DP. Pin 20 är för ström och det verkar ställa till med problem vid boot.

Så nu sitter jag och försöker hitta en bra 19 pin Fullsize till Mini DP..

Permalänk
Avstängd

Har VG248QE, funkar utmärkt med DP och 144Hz.

Testa med dual-link DVI.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har VG248QE, funkar utmärkt med DP och 144Hz.

Testa med dual-link DVI.

Samma här, inga som helst problem med DP och 144Hz.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

DVI fungerar iaf i 144hz, så ag har nu beställt en längre DVI-kabel som jag kommer att använda - har fortfarande problem med DP, men det är troligen så som @j0x skrev ovan, något jag inte hittade vid min googling. Dessutom vet jag inte om min DP-kabel är Full -> Mini - hur ser man det?

EDIT: räknade just mina pins i DP-kabeln: 20 st. Kan säkert vara det som spökar.

Permalänk
Medlem

Full -> Mini
http://www.konecable.com/images/displayport.png
Mini har jag i mitt grafikkort, full storlek in i skärmen.

Har du 20 Pin aktiva så är det säkerligen detta som bråkar. Pin 20 är det som förser prylar med ström. Datorn gillar inte detta och protesterar genom att vägra boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0x:

Full -> Mini
http://www.konecable.com/images/displayport.png
Mini har jag i mitt grafikkort, full storlek in i skärmen.

OK, jag har full-full, troligen ett annat grafikkort än du.