Uppdatera eller köpa helt nytt?

Permalänk
Medlem

Uppdatera eller köpa helt nytt?

Tjena!

Länge sen man hängde här, närmare 4,5 år sedan då jag skulle köpa ny dator. Minns att jag fick väldigt bra hjälp här och lyckades bygga ihop den själv, oteknisk som man är. Nu blev jag sugen på att köpa lite nytt igen, kanske, mest för att den jag har nu börjar kännas seg. Vet inte om det har mest med att jag nu haft den i som sagt 4,5 år eller om det är komponenterna som är utdaterade?

Här är i alla fall datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/128104/2011-01-17

Ska nog testa att formatera datorn en gång först och se om det blir någon skillnad, men troligen köper jag nog nytt ändå. Hur som helst, finns det något i datorn som det är onödigt att byta ut eller gör jag lika bra i att byta ut allt? Preliminär budget är 7-8k (brukar man få en rätt prisvärd burk för?) och syftet är gaming. För mig är det viktigast att saker går fort, snarare än superoptimal prestanda.

Tack på förhand,
Gnawk

Permalänk
Medlem

SSD + ett grafikkort sen är du klar. Ny cpu kylare och överklocka processorn också om du inte gjort det.

Onödigt att lägga 8k.

Eventuellt en ny skärm beroende på vad du har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Tjena!

Länge sen man hängde här, närmare 4,5 år sedan då jag skulle köpa ny dator. Minns att jag fick väldigt bra hjälp här och lyckades bygga ihop den själv, oteknisk som man är. Nu blev jag sugen på att köpa lite nytt igen, kanske, mest för att den jag har nu börjar kännas seg. Vet inte om det har mest med att jag nu haft den i som sagt 4,5 år eller om det är komponenterna som är utdaterade?

Här är i alla fall datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/128104/2011-01-17

Ska nog testa att formatera datorn en gång först och se om det blir någon skillnad, men troligen köper jag nog nytt ändå. Hur som helst, finns det något i datorn som det är onödigt att byta ut eller gör jag lika bra i att byta ut allt? Preliminär budget är 7-8k (brukar man få en rätt prisvärd burk för?) och syftet är gaming. För mig är det viktigast att saker går fort, snarare än superoptimal prestanda.

Tack på förhand,
Gnawk

Skrivet av jejja:

SSD + ett grafikkort sen är du klar. Ny cpu kylare och överklocka processorn också om du inte gjort det.

Onödigt att lägga 8k.

Eventuellt en ny skärm beroende på vad du har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

glöm inte 8gb ram också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Beroende på nät agg så kanske du ska byta det också. Sweclockers få säga sitt hör då jag inte har koll på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg, gpu?
Användningsområde? gaming?

Det vettigaste valet i mina ögon är en ominstallation på en nyköpt SSD. Möjligen även GPU uppdatering om behov finns.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja att köpa en SSD och lägga in windows på den, för att se om den seghet du upplever försvinner. Och förresten, vilka spel vill du köra på den nya burken?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Oj vilken respons! Ni har nog rätt att det kanske är överdrivet att lägga ut så mycket. Bra förslag med att installera om på SSD, jag börjar nog med det och kanske lägger på ett grafikkort senare. I dagsläget lirar jag bara CS:GO men battlefield kanske blir aktuellt igen, eller WoW.

Nätagget är 550w.

När man kör med en SSD, hur stor tycker ni jag ska ha? Och har jag i så fall typ alla spel och program på SSD:n och filmer osv på gamla hårddisken, eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt
1. SSD (minst 200 GB)
2. 2*4GB minne
3. Grafikkort (Kanske nätaggregatet också behöver uppgraderas för att orka med)

Permalänk
Skrivet av Gnawk:

Oj vilken respons! Ni har nog rätt att det kanske är överdrivet att lägga ut så mycket. Bra förslag med att installera om på SSD, jag börjar nog med det och kanske lägger på ett grafikkort senare. I dagsläget lirar jag bara CS:GO men battlefield kanske blir aktuellt igen, eller WoW.

Nätagget är 550w.

När man kör med en SSD, hur stor tycker ni jag ska ha? Och har jag i så fall typ alla spel och program på SSD:n och filmer osv på gamla hårddisken, eller hur funkar det?

550 watt säger inte mycket.

Men hur som helst, så SSD ger enormt mycket och botar i flesta fallen slöhet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fel moderkort för överklockning h67?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Oj vilken respons! Ni har nog rätt att det kanske är överdrivet att lägga ut så mycket. Bra förslag med att installera om på SSD, jag börjar nog med det och kanske lägger på ett grafikkort senare. I dagsläget lirar jag bara CS:GO men battlefield kanske blir aktuellt igen, eller WoW.

Nätagget är 550w.

När man kör med en SSD, hur stor tycker ni jag ska ha? Och har jag i så fall typ alla spel och program på SSD:n och filmer osv på gamla hårddisken, eller hur funkar det?

Vilket battlefield pratar vi om? Planerar du att köra battlefront som kommer i vinter? Vi behöver hela namnet på nätagget, både märke och modellnummer, för att kunna avgöra om det är ett bra agg som verkligen kan ge 550W, eller om det är ett billigt agg som bör bytas. SSD:n bör ha minst 240GB lagringsutrymme. 120GB är för lite nu för tiden, 500GB kan bli för dyrt. Satsa på en från ett välkänt märke som ligger högt på prisjakts topplistor.

Hur ser det ut nu med din hårddisk, har du en eller flera partitioner? Tex bara en C: eller en C: och en D:?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Ok blir nog 120 eller 240gb SSD då.

OCZ ModXStream Pro 500w var nätagget såg jag.

Jag har bara en hårddisk på 1TB.

Angående grafikkort så lär det väl inte bli någon större skillnad om jag uppgraderar ifall jag ändå bara kör CS:go i dagsläget? I så fall kan jag ju uppgradera det sen när det kommer nåt mer krävande spel jag blir intresserad av.

När jag byggde ihop min dator förra gången frågade jag om jag skulle köpa 8gb RAM istället för 2x2gb som jag köpte, eftersom det bara skiljde någon hundring, men då sa alla att det inte skulle bli någon skillnad och att det var helt onödigt. Har det ändrats på 4-5 år? Var iofs inte säker på om jag då funderade på 4x2gb / 2x4gb / 1x8gb(om det ens finns), kanske gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Ok blir nog 120 eller 240gb SSD då.

OCZ ModXStream Pro 500w var nätagget såg jag.

Jag har bara en hårddisk på 1TB.

Angående grafikkort så lär det väl inte bli någon större skillnad om jag uppgraderar ifall jag ändå bara kör CS:go i dagsläget? I så fall kan jag ju uppgradera det sen när det kommer nåt mer krävande spel jag blir intresserad av.

När jag byggde ihop min dator förra gången frågade jag om jag skulle köpa 8gb RAM istället för 2x2gb som jag köpte, eftersom det bara skiljde någon hundring, men då sa alla att det inte skulle bli någon skillnad och att det var helt onödigt. Har det ändrats på 4-5 år? Var iofs inte säker på om jag då funderade på 4x2gb / 2x4gb / 1x8gb(om det ens finns), kanske gör någon skillnad?

1x8GB finns nog.
4GB är allt för lite i dagens läge och om det bara var en hundring mellan 4GB och 8GB var det tyvärr ett dåligt råd. Fast det var väl en annan situation för 4,5 år sedan.
Folk börjar ju rekommendera 16GB nu, men kanske 8GB räcker.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Tycker ni jag ska köra 16gb ram istället för 8gb när man ändå är i farten? Ngt spec att kolla efter angående ram minnen, mer än storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Jag har bara en hårddisk på 1TB.

Angående grafikkort så lär det väl inte bli någon större skillnad om jag uppgraderar ifall jag ändå bara kör CS:go i dagsläget? I så fall kan jag ju uppgradera det sen när det kommer nåt mer krävande spel jag blir intresserad av.

Med partitioner menar jag om du delat upp din 1TB hårddisk i två "halvor" internt, Då ser man det som två diskar i utforskaren men egentligen ligger båda delarna på samma fysiska disk. Har du bara en C: och ingen annan disk när du går in på "den här datorn"? Det kan finnas DVD-läsare, USB-minnen och annat där men ingen disk då?

Grafikkort kan man alltid uppgradera sålänge nätagget har tillräckligt många watt, inte färre än vad det nya grafikkortet kräver. Störst skillnad får du på ett moderkort som stöder PCI v3.0, den versionen är den aktuella och har högst bandbredd. Ditt nätagg har lite varierande omdömen på prisjakt, det hade dött efter 3 år enligt en person. Det går säkert bra att ha kvar, men nästa gång du byter grafikkort kan det vara lönt att titta på ett nytt nätagg också.

Skrivet av Gnawk:

Tycker ni jag ska köra 16gb ram istället för 8gb när man ändå är i farten? Ngt spec att kolla efter angående ram minnen, mer än storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du känner att det är rimligt prismässigt, kör på 16GB så är du säkrad för många år framöver. Ta i så fall ett 2x8GB kit, så du kan lägga till ytterligare 16GB om det skulle behövas nästa gång du uppgraderar. Tänk på att läsa i manualen till ditt framtida moderkort vilka RAM-kit som funkar att köra i dual channel med 4 stickor.

Köp minnen från en pålitlig tillverkare så som Corsair, A-data, kingston osv. Minst 1600MHz tycker jag men frekvensen på minnena har mycket liten åverkan på prestanda i spel.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Tycker ni jag ska köra 16gb ram istället för 8gb när man ändå är i farten? Ngt spec att kolla efter angående ram minnen, mer än storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på att du har fyra minnesplatser.
Eftersom du redan har 2*2GB skulle jag rekommendera att du sätter i 2*4GB och då får du 12GB minne totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Jag gissar på att du har fyra minnesplatser.
Eftersom du redan har 2*2GB skulle jag rekommendera att du sätter i 2*4GB och då får du 12GB minne totalt.

Känns sådär att köra minnen med olika storlekar tillsammans. Man vill helst ha identiska stickor, vad det gäller klockfrekvens, storlek och märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:
Skrivet av Skrotnisse92:
Skrivet av mrsound:
Skrivet av Rozzor:

Tjena igen! Det lutar åt att köpa RAM och SSD till att börja med, sen om jag ska börja spela något mer krävande spel så uppdaterar jag grafikkort + nätagg. Kanske inte den mest spännande kundvagnen, men jag kollade på prisjakt och valde bland de med högt betyg. Kom fram till detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8252215/2015-08-03

Tycker ni det ser ut som bra val?

Och förresten, min skärm är en Philips 220VW, 22 tum, cirka 7 år gammal. Kan inte säga att det är något fel på den egentligen, men tror ni det är värt att uppgradera den ändå? Vet inte riktigt hur det funkar, om skärmen kan vara en flaskhals eller ngt.

Tack igen för ett riktigt hjälpsamt forum!

Permalänk
Skrivet av Gnawk:

Ok blir nog 120 eller 240gb SSD då.

OCZ ModXStream Pro 500w var nätagget såg jag.

Jag har bara en hårddisk på 1TB.

Angående grafikkort så lär det väl inte bli någon större skillnad om jag uppgraderar ifall jag ändå bara kör CS:go i dagsläget? I så fall kan jag ju uppgradera det sen när det kommer nåt mer krävande spel jag blir intresserad av.

När jag byggde ihop min dator förra gången frågade jag om jag skulle köpa 8gb RAM istället för 2x2gb som jag köpte, eftersom det bara skiljde någon hundring, men då sa alla att det inte skulle bli någon skillnad och att det var helt onödigt. Har det ändrats på 4-5 år? Var iofs inte säker på om jag då funderade på 4x2gb / 2x4gb / 1x8gb(om det ens finns), kanske gör någon skillnad?

Inte jätte bra agg, men ska troligen fungera.

Skrivet av Gnawk:

Tjena igen! Det lutar åt att köpa RAM och SSD till att börja med, sen om jag ska börja spela något mer krävande spel så uppdaterar jag grafikkort + nätagg. Kanske inte den mest spännande kundvagnen, men jag kollade på prisjakt och valde bland de med högt betyg. Kom fram till detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8252215/2015-08-03http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8252215/2015-08-03

Tycker ni det ser ut som bra val?

Och förresten, min skärm är en Philips 220VW, 22 tum, cirka 7 år gammal. Kan inte säga att det är något fel på den egentligen, men tror ni det är värt att uppgradera den ändå? Vet inte riktigt hur det funkar, om skärmen kan vara en flaskhals eller ngt.

Tack igen för ett riktigt hjälpsamt forum!

Inte mer än skärmupplösningen i så fall Skulle personligen valt låga minen (ger ingen prestanda förlust).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar