Kan jag börja överklocka direkt eller bör jag vänta någon dag först?

Permalänk

Ä relativt erfaren med överklo kning och har klockat upp de mesta sen pentium 1 med sina jumpers på moderkortet

Sitter å grunnar på om ja kan komma högre i clock genom att öka Fsb lite som man gjorde på den gammla goda tiden utäver multiplikatorn över 47 verkar strejka totalt.

Fundera på om 106.4 på fsb skulle kunna klämma fram 5ghz stabilt men osäker på om den tål en sån ökning på fsb just nu kör jag låst till 100.

Någon som prova att fab klocka en 4970k hur långt de e stabilt ungefär eller om ja e inne på ett villospår.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ä relativt erfaren med överklo kning och har klockat upp de mesta sen pentium 1 med sina jumpers på moderkortet

Sitter å grunnar på om ja kan komma högre i clock genom att öka Fsb lite som man gjorde på den gammla goda tiden utäver multiplikatorn över 47 verkar strejka totalt.

Fundera på om 106.4 på fsb skulle kunna klämma fram 5ghz stabilt men osäker på om den tål en sån ökning på fsb just nu kör jag låst till 100.

Någon som prova att fab klocka en 4970k hur långt de e stabilt ungefär eller om ja e inne på ett villospår.

Eftersom allt är synkat till BCLK är det inga jättejusteringar som går att göra. 107-108MHz borde gå att uppnå stabilt utan några jätteproblem. Har som mest piskat 110.2MHz benchstabilt, 2-3MHz ner från det är en ganska stor skillnad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.