Permalänk
Medlem

Löda LEDlist?

I min jakt efter något jag inte minns hittade jag en Ledlist. Är dock totalt okunnig i hur man kopplar dessa.

Bifogar en bild:

tl;dr
Hur kopplar jag den?

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar ju vara en rgb list så den behöver nog en mer avancerad drivare om du ska kunna styra den, man får väl troligen leta reda på den som tillhör systemet.
Vet du vilket fabrikat det är ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dessvärre inte, visste inte ens att jag hade den fram tills ikväll.
Antar att det är både lättare och billigare att bara gå in på ebay med andra ord?

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jaghatai:

Dessvärre inte, visste inte ens att jag hade den fram tills ikväll.
Antar att det är både lättare och billigare att bara gå in på ebay med andra ord?

Ska du ha den i en dator är det ju lite struligt att få till 24V dc men gillar du att bygga saker så går det ju att lösa men vill du bara ha ljus är det nog enklare att skaffa nått med färdig drivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare

Får du tag i en styrenhet så är det bara att klippa, skala lite och löda.
En sådan här borde fungera Har eventuellt en liggandes till övers hemma som du kan få mot fraktkostnad.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Finns det någon anslutning sittandes på den? Isåfall ta gärna en bild på den också.
Men det bör funka med denna:
Länk till Ebay

Den är gjord för 5050 leds, vilket jag tycker det ser ut som på din strip. Följ bara kopplingsschemat som står på styrenheten. Du behöver också ström till styrenheten. Styrenheten drivs på 12V, de 24V strippar jag sett tidigare behöver ibland rätt hög effekt, du kan ju "ebaya" 24v strip med 5050 dioder och kolla vad de drar. Jämnför längden på din och de som säljs så har du ett riktvärde på hur mycket din drar och vad för strömmatning du ska köpa.

EDIT: Kan vara så att du behöver en 24V adapter, fråga säljaren hur du ska göra om du ska driva en 24V. Antingen kan styrenheten höja spänningen eller så måste du från början ge 24V till den. I detta fall funkar styrenheten för att styra, men jag är osäker på spänningsmatningen. Återigen rekommenderar jag att kontakta säljaren för att få svar.
EDIT2: Tidigare talare använde uttrycket "styrenhet" vilket jag tycker var ett bättre uttryck.

Förtydligande och tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Får du tag i en styrenhet så är det bara att klippa, skala lite och löda.
En sådan här borde fungera Har eventuellt en liggandes till övers hemma som du kan få mot fraktkostnad.

Inte för att basha här, men den kommer tyvärr inte att fungera... Den levererar 12V medans trådskaparens behöver 24V. Kan finnas en risk att bränna saker om man kör den, även om det inte är speciellt troligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Får du tag i en styrenhet så är det bara att klippa, skala lite och löda.
En sådan här borde fungera Har eventuellt en liggandes till övers hemma som du kan få mot fraktkostnad.

Det står ju 24V på listen och den kontrollern är för 12V system, 24V är vanligare för "fast monterad belysning" typ i tak o under skåp och liknade.
Men det kanske går med 12v bara att man tappar ljusstyrka....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beltet:

Den är gjord för 5050 leds, vilket jag tycker det ser ut som på din strip.

Stämmer bra att det är 5050 SMD leds.

Skrivet av mrqaffe:

Det står ju 24V på listen och den kontrollern är för 12V system, 24V är vanligare för "fast monterad belysning" typ i tak o under skåp och liknade.
Men det kanske går med 12v bara att man tappar ljusstyrka....

Dioder har ingen "fast" ledningsspänning utan en saturationskurva. De kommer fungera med 12V men det kan vara olika resultat med olika dioder. Om det fungerar bra eller inte är oklart, har svårt att tänka mig att de skulle lysa supersvagt.

Tippar på att det fungerar fint med 12V utan att det känns märkvärdigt. RGB Leds kan vara mycket jobbigare att få ljusstyrkan och styrningen att fungera vettigt. Att lägga 12V på samtliga element brukar fungera bäst, men då blir det bara vit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Beltet:

Inte för att basha här, men den kommer tyvärr inte att fungera... Den levererar 12V medans trådskaparens behöver 24V. Kan finnas en risk att bränna saker om man kör den, även om det inte är speciellt troligt.

Skrivet av mrqaffe:

Det står ju 24V på listen och den kontrollern är för 12V system, 24V är vanligare för "fast monterad belysning" typ i tak o under skåp och liknade.
Men det kanske går med 12v bara att man tappar ljusstyrka....

Oj, missade att det var 24V på listen, dock så fungerar det att mata 12V på listen om man skulle vilja.
Kör själv lister på lägre spänning än vad dom är specade för, lyser lite svagare kanske men fungerar ändå

@Jaghatai
Ska kolla under veckan om den jag eventuellt har till övers matar för spänning, så är det bara för dig att höra av dig så kan jag skicka den

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha vit färg kan du väl mata 24 V och sedan sätta jord på alla andra.

Vill du ha någon av de andra färgerna som fast så sätter du 24 V på alla förutom färgen du vill ha.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, jobbet har fullkomligt bankat livet ur mig. Tack för all input allihopa!
Jag ska laborera lite med en gammal laddare och se om jag bränner säkringar eller inte, resultat kommer imorgon om jag inte dör av elchocker.

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!