It-experter varnar för Swish i nyheterna

Permalänk

Fyra tecken som visar på att DU HAR VIRUS! Köp plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

ID-kort är inte helt enkelt att förfalska, uppenbarligen brister någon bank rejält i kontrollen.

Så kan det ju klart vara, kan ju även vara så att det finns banker med mindre moral än andra

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Pressmeddelande:
Konsumenterna i världen rasar efter följande chock i medierna:
"IT-experten Dunde varnar för en ny typ av osäkra betalningsmedel, det är ett kort av plast med ditt namn tryckt på framsidan. På baksidan har de så tidigare säkerhetsmedvetna bankerna tryckt en kod med tre siffror. Skrapar man inte bort dessa siffror kan VEM SOM HELST använda kortet som betalningsmedel!"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta då: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21188485.ab

De kom visst bara över 80kr, men det är väl inte omöjligt att man har mycket mer pengar än så på ett konto.

Det är en maxgräns på 15k för ett par dagar va?
Någon som har en uppfattning om vad ett försäkringsbolag skulle säga om man blir rånad på sättet som de skriver i den länkade artikeln?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vad tror ni om detta då: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21188485.ab

De kom visst bara över 80kr, men det är väl inte omöjligt att man har mycket mer pengar än så på ett konto.

Det är en maxgräns på 15k för ett par dagar va?
Någon som har en uppfattning om vad ett försäkringsbolag skulle säga om man blir rånad på sättet som de skriver i den länkade artikeln?

Så länge bankerna ser till att swish inte blir anonymt och att det alltid finns en person/företag bakom numret kommer det bli meningslöst.

Du sätter gränsen själv genom att logga in på banken. Sedan kanske det finns något övre tak.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så länge bankerna ser till att swish inte blir anonymt och att det alltid finns en person/företag bakom numret kommer det bli meningslöst.

Du sätter gränsen själv genom att logga in på banken. Sedan kanske det finns något övre tak.

Lösning sätt taket på 3 kr per månad Inget kul för denne som ska råna

Har inte skaffat det själv, men funderat på (men nu pratas det även om avgift på swich, så inte blivit av för den saken också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Typiskt media att bland ihop korten. I fallet handlade om bedrägeri där Swish var inblandat inte att swish var osäkert i sig själv. Liksom Ikeas köksknivar är inte osäkra för att man kan mörda med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Så kan det ju klart vara, kan ju även vara så att det finns banker med mindre moral än andra

Det blir ju rätt uppenbart och då ska de inte få vara banker längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man har en pin för att låsa upp telefonen. När jag använder swish så är jag tvungen att verifiera överföringen via mobilt bank-id, som kräver kod. Så lycka till om du snott min telefon och vill swisha.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl snarare potentialen att sprida malware som snor ditt BankID certifikat än att folk skulle kunna gissa din PIN. Att göra en bruteforce på 8 tecken begränsat till 0-9 är rätt så grivialt sen.

Borde inte vara någon större risk om man uppdaterar sin telefon och inte kör jailbreak/root och sen installerar applikationer från tveksamma källor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Liksom Ikeas köksknivar är inte osäkra för att man kan mörda med de.

Too soon.....

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04