Seg dator = seg hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Seg dator = seg hdd?

Hej! Nu på senare tiden har min dator blivit otroligt seg.

Har rensat igenom datorn med malware och med mitt virus skydd avira antivir och har ej hittat något virus i datorn, Så den ända tanken jag har är att hddn håller på att ge upp?

Hddn är ca 3-4 år gammal och jag undrar om en ssd skulle vara ett bra byte? Isåfall vilken ssd? helst så billigt som möjligt då jag klarar mig gott med 120gb disk.

Tack på förhand. Mvh

<- i5 6600 3.3Ghz, GTX 780ti , Crucial Ballistix Sport 16gb DDR4, MSI B150M Night Elf ->

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

en fragmenterad hårddisk kan bli seg också, kanske kan vara något att försöka med en defragmentering av disken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av swepiz:

en fragmenterad hårddisk kan bli seg också, kanske kan vara något att försöka med en defragmentering av disken?

Hur defregmenterar man disken? Kan ramminnena ha en orsak till segare dator?

EDIT: Hittade hur man gjorde det.

<- i5 6600 3.3Ghz, GTX 780ti , Crucial Ballistix Sport 16gb DDR4, MSI B150M Night Elf ->

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Antonheeh:

Hur defregmenterar man disken? Kan ramminnena ha en orsak till segare dator?

EDIT: Hittade hur man gjorde det.

Du kan ta det ett steg till genom att inte bara defragmentera utan köra en optimering också,
Gratis o bra program >
http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Antonheeh:

Hej! Nu på senare tiden har min dator blivit otroligt seg.

Har rensat igenom datorn med malware och med mitt virus skydd avira antivir och har ej hittat något virus i datorn, Så den ända tanken jag har är att hddn håller på att ge upp?

Att en 3-4 år gammal dator segar ihop, beror inte sällan på överhettning/throttling, pga att kylarna är fulla med damm.

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)