Lära sig hur man driver en server hall start från hemmet till lokal om det går bra för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Som sagt, mindre städer har ju inte lika bra connectivitet även om hallarna kan vara bra, var man Telecity, Interxion etc. så har dessa runt hundra olika operatörer, då pratar vi inte bara "internet" utan även telefoni, våglängd, sdh, parabol, you name it.

Göteborg.
Ok, möjligheten finns, men billigare att bygga och drifta eget.

Permalänk
Avstängd

En sak jag undrar över och som jag gärna vill lära mig. Thepiratebay använde nog runt 6 servers till sin hemsida och det var tydligen för om en dator fick för mycket trafik eller att processorn höll på att maxa då gick de andra serverna in och skulle hjälpa till för att hålla det stabilt. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

En sak jag undrar över och som jag gärna vill lära mig. Thepiratebay använde nog runt 6 servers till sin hemsida och det var tydligen för om en dator fick för mycket trafik eller att processorn höll på att maxa då gick de andra serverna in och skulle hjälpa till för att hålla det stabilt. Hur funkar det?

Samtliga maskiner hostar identiska kopior av Thepiratebay sedan har de en lastbalanserare som fördelar användarna på dessa maskiner. Nedan har du en bild som illustrerar det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farbror Krut:

En sak jag undrar över och som jag gärna vill lära mig. Thepiratebay använde nog runt 6 servers till sin hemsida och det var tydligen för om en dator fick för mycket trafik eller att processorn höll på att maxa då gick de andra serverna in och skulle hjälpa till för att hålla det stabilt. Hur funkar det?

Det är lastbalansering, det finns mänger med info på nätet, det är inte ovanligt med hårdvarubaserade lastbalanserare i ett kluster, F5 är stört men finns andra, kostar från ett par hundratusen till miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Azure har ett mer modernt sätt att bygga data center på.

https://www.youtube.com/watch?v=0uRR72b_qvc

Dom är modernare i en 5 år nyare video vilken revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Dom är modernare i en 5 år nyare video vilken revolution

Filmer var en uppladding av ett gammalt klipp från 2012 som visar bilder från deras data center som byggdes 2009.
Inside Windows Azure's data center, one of world's largest där de var i framkanten med att använda kontainers. Men känns som att du enbart var ute efter att vara dryg.

Poängen var att visa hur ett mer modernt data center ser ut och inte vem som var först tror alla fattar att det går framåt med tiden.

Permalänk

Skulle nog ge upp tanken att bedriva kommersiell verksamhet hemma,
Det kan sluta med att du blir nerkopplad, Anmäld och får betala skadestånd, Blir anmäld för skattefusk (räkna med fängelse)

Dina kunder kommer kräva tillbaka sina pengar.

Köp en server,
Placera den i Co-location
Lär dig hantera server, Backuper,Återställning, Hackerskydd, Brandväggar och regler.

Du kan få en vettig co-location för runt 500:-
Har du inte råd med det? Lägg ner planerna.

Kör själv webhotell sedan 14år tillbaka och jag kan säga att det blir inga miljonbelopp,
du får jobba dygnet runt gratis i flera år innan du får ngn lönsamhet i det.

Har du inte kunskapen så kommer kunderna försvinna blixtsnabbt.

Det finns mängder med trådar på http://wn.se där det finns folk i branschen,
Representanter från alla de större webhotellen.

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Filmer var en uppladding av ett gammalt klipp från 2012 som visar bilder från deras data center som byggdes 2009.
Inside Windows Azure's data center, one of world's largest där de var i framkanten med att använda kontainers. Men känns som att du enbart var ute efter att vara dryg.

Poängen var att visa hur ett mer modernt data center ser ut och inte vem som var först tror alla fattar att det går framåt med tiden.

Ja med tanke på att jag uppfattade tonen i ditt första inlägg som typisk "ms är bäst" dryg i och med att du jämför en video om datacenter byggda 2009-10 med en video om ett datacenter byggt 2005 och pratar om att ms bygger moderna datacenter så fortsatte jag på inslagna linjen.
Hade du skrivit något i stil med det du skrev nu så hade jag inte överhuvudtaget reagerat men jag håller med om att jag borde utvecklat min invändning bättre redan i första inlägget istället.

Ingen av dom var först med containerbaserat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Azure har ett mer modernt sätt att bygga data center på.

https://www.youtube.com/watch?v=0uRR72b_qvc

Ganska dålig video, mer en pr video Microsoft bygger faktiskt inte alla sina hallar själva (men många), dom hyr in sig som alla andra

Inte helt att visa upp en hall om man ska vara compliance med alla möjliga krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Oj. Kanske bättre om jag bara kör mina egna hemsidor i början och försöker skapa en inkomst där. Vad kan ni rekommendera att man köper för server och internet som man ska hosta hemma, har mellan 10-15 tusen besökare varje vecka på min sida.

Streamar sidan film så kan du räkna med att få lägga minst 20k per månad bara på internetuppkopplingen med redundans (du måste ha företagsuppkoppling, privat bredband får man inte driva kommersiella servrar på.)
Jämför detta med att hyra en dedikerad server på ett webbhotell för ~5000 per månad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artichost:

Skulle nog ge upp tanken att bedriva kommersiell verksamhet hemma,
Det kan sluta med att du blir nerkopplad, Anmäld och får betala skadestånd, Blir anmäld för skattefusk (räkna med fängelse)

Dina kunder kommer kräva tillbaka sina pengar.

Köp en server,
Placera den i Co-location
Lär dig hantera server, Backuper,Återställning, Hackerskydd, Brandväggar och regler.

Du kan få en vettig co-location för runt 500:-
Har du inte råd med det? Lägg ner planerna.

Kör själv webhotell sedan 14år tillbaka och jag kan säga att det blir inga miljonbelopp,
du får jobba dygnet runt gratis i flera år innan du får ngn lönsamhet i det.

Har du inte kunskapen så kommer kunderna försvinna blixtsnabbt.

Det finns mängder med trådar på http://wn.se där det finns folk i branschen,
Representanter från alla de större webhotellen.

Nyfiken i sammanhanget:
Vilket webbhotell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Azure har ett mer modernt sätt att bygga data center på.

https://www.youtube.com/watch?v=0uRR72b_qvc

Microsofts datacenter är inte så speciellt olik Googles eller Facebooks. Jag bara tog första bästa klipp för att framföra ett budskap.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Låter som en bra ide att hyra in sig hos andra. Menar ni då att man gör som vanligt att man hyr en server eller kan man ha en egen server som man går dit med och kopplar in?

En fråga, vad brukar man konfigurera en server. Tror Fredrik Neij sa det i TPB dokumentären att serverna är välkonfigurerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Låter som en bra ide att hyra in sig hos andra. Menar ni då att man gör som vanligt att man hyr en server eller kan man ha en egen server som man går dit med och kopplar in?

En fråga, vad brukar man konfigurera en server. Tror Fredrik Neij sa det i TPB dokumentären att serverna är välkonfigurerade.

Svar på din första fråga, Antingen så hyr man server eller utrymme till din egen server.

Fråga nummer två, man konfigurera sin server så att den kan genomföra sin uppgift. Vissa är duktiga än andra på att konfigurera sina maskiner. Jag är osäker om detta är svaret du är ute efter. Lite förvirrad över din fråga?!?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

@BrusE: Menar vad brukar man oftast konfigurera i en server är det nätverk, brandvägg osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@BrusE: Menar vad brukar man oftast konfigurera i en server är det nätverk, brandvägg osv?

Fundera igenom din fråga igen. Tänk om någon ställde samma fråga till dig angående det du jobbar med.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Från det du skriver så låter det som att du är mer intresserad av att lära dig tekniken än att driva ett företag och då skulle jag rekommendera dig att söka anställning på en firma som utför denna typ av jobb för att lära av erfarna kollegor.

Ifall du vill studera på egen hand så kan Pluralsight vara en passande resurs. De har utbildningar i många olika ämnen och du kan testa gratis i 10 dagar.
http://www.pluralsight.com/

För enklare genomgångar så finns t.ex. Eli the Computer Guy på Youtube.
https://www.youtube.com/user/elithecomputerguy

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Rekordmedlem

GNS 3 kanske kan passa att börja simulera lite i
http://www.gns3.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimpen:

Från det du skriver så låter det som att du är mer intresserad av att lära dig tekniken än att driva ett företag och då skulle jag rekommendera dig att söka anställning på en firma som utför denna typ av jobb för att lära av erfarna kollegor.

Ifall du vill studera på egen hand så kan Pluralsight vara en passande resurs. De har utbildningar i många olika ämnen och du kan testa gratis i 10 dagar.
http://www.pluralsight.com/

För enklare genomgångar så finns t.ex. Eli the Computer Guy på Youtube.
https://www.youtube.com/user/elithecomputerguy

Grymt tips. Vilken status har kurserna på Pluralsight hos arbetsgivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Grymt tips. Vilken status har kurserna på Pluralsight hos arbetsgivare?

Vissa av kurserna är förberedande för certifieringar från t.ex. Cisco, VMware och Microsoft så det bör vara attraktivt för arbetsgivare.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Avstängd

@Chimpen: Tack där bra tips. Finns det någon liknande utbildning via arbetsförmedlingen?

Permalänk
Skrivet av Zyphoon:

Varför just en serverhall. Det låter väldigt avancerat med tanke på att du inte har någon erfarenhet.

Enklast vore nog att anlita Coromatic för att bygga allt.
http://coromatic.se/download/case/autoliv/
http://coromatic.se/

Du har flertalet standarder och krav som ska uppfyllas.

Vill du starta någon slags verksamhet, varför inte hyra in dig i en serverhall och racka upp ett par VMware/HyperV-hostar och hyr ut.
Men även här så är konkurrensen hård från redan stora aktörer. Dom har även möjlighet att hålla ett relativt lågt pris med bra hårdvara/infrastruktur.

Kan rekommendera Coromatic, Störst i branchen och väldigt duktiga på vad dom gör, finns mycket info att hämta från dem gällande ditt projekt

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Chimpen: Tack där bra tips. Finns det någon liknande utbildning via arbetsförmedlingen?

Jag vet tyvärr inte vilka utbildningar arbetsförmedlingen har. Kontakta de så kan de säkert erbjuda någonting passande.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk

@Farbror Krut:

Jag vill börja med att ställa frågan. Hur driver du din webbsida idag? Använder du dig av webbhotell, VPS eller Co-location?
Vad har du för erfarenhet och kunskap idag? Har du använt digt av GNU/Linux? Har du hyrt en egen VPS någon gång?

Som jag förstår det saknar du helt erfarenhet av att drifta servrar vilket betyder att du är nybörjare och därför bör undvika att ha något kommersiellt som det ser ut nu. Dels eftersom du saknar kunskap vilket kan medföra både risker för säkerhet och driftsäkerhet. Saknar du kunskap är det bra att lära dig det först och sedan utveckla och bygga vidare. Det är inte gratis att köpa eller hyra en server samt serverplats heller.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

@gothenburg: Kör Windows server. Ibland Linux har lite erfarenhet, kan programmering bättre än detta och jobbar med det då och då. Annars har jag polare som hänger på mitt projekt ibland och han har hållt på med servers i flera år, vet inte hur många gånger han har räddat mig när det kommer till servers men det är många.

Permalänk

Ubildningar genom Arbetsförmedligen kan givetvis enbart den som är arbetslös och inskriven få. Och det är inte ens säkert att dom låter dig gå en sådan kurs.

Troligtvis är det någon form av Vuxenutbildning du måste gå.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand