Permalänk
Medlem

jag skulle valt R9 390

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

jag kör MSI 290

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMFKixrKxQyTzN86QRjkmktOMT8QTe60gOPMNhLgJjHOqyGytAYUi-WNk

mycket nöjd med det. Sapphire hade jag dock valt om det inte varit för långt för mitt chassi.

håll dig borta från Asus.

Asus och MSI har backplate samt 0db vid låg belastning. Har sapphire samma sak? Kan inte hitta något om det. Kan inte heller hitta några benchmarks som jämför alla tre modellerna..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Asus och MSI har backplate samt 0db vid låg belastning. Har sapphire samma sak? Kan inte hitta något om det. Kan inte heller hitta några benchmarks som jämför alla tre modellerna..

Skickades från m.sweclockers.com

Min kvalificerade gissning är att alla 390/390x och 380 kort har semipassiv kylning, dvs fläktarna står still i idle o 0db.
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Men är asus kylare som den var på 290/290x så kan inte alla backplates på jordklotet rädda dem

EDIT: The SAPPHIRE NITRO R9 390 features the latest version of our award winning Tri-X cooler now with dual ball bearings in each of the three fans for higher reliability and enhanced Intelligent Fan Control (IFC-II) which turns off the fans for silent operation under light load.

Dock kan jag inte se i nån specs att den har backplate och på bilderna ser det inte ut som det har nån backplate.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har inte heller hört något om liknande problem på 380 så det kan jag tro, men just av den anledningen drar jag mig lite för att rekommendera kortet, finns inte så jättemycket att välja på i det prissegmentet men brukar försöka sträcka ut till ett 390, eller 290x om man kan hitta det. 280x finns ju fortfarande och är ju hårdvarumässigt bättre ur ren prestandasynvinkel, om man kan avstå den extra gb'n vram.

Skrivet av Yoshman:

Men det kanske mest intressanta i det tester är hur uselt 285 fungerar och hur otroligt mycket bättre 380 fungerar givet att båda är baserade på samma krets. Av 280X, 285 och 380 så är den senare ungefär lika snabb som 280X (även i "worst-case" fallen), drar mindre ström och riktpriset verkar också ligga ungefär på samma nivå för 4GB varianten. 960 drar fortfarande mindre ström än någon av dessa, men 380 är prestandamässigt bättre på allt och har i USA ungefär samma riktpris som 960 (har inte kollat prisjakt).

380 ser ut att vara den produkt 285 borde ha varit, frågan är om det inte är 4GB VRAM i 380 som löser problemen med väldigt låg 99%-värde i 285, eller så har 285 något HW-fel som är rättat i 380. Tycker 4GB versionen av 380 rent tekniskt ser ut att vara det bästa mellanklasskortet (givet resultaten i testet ovan), 960 är bara bättre om man måste ha riktigt låg strömförbrukning.

Det verkar ju som något är fixat med 380, Antigua PRO. Håller däremot med att om man kan sträcka på det till något Hawaii baserat så är det ett givet val.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Min kvalificerade gissning är att alla 390/390x och 380 kort har semipassiv kylning, dvs fläktarna står still i idle o 0db.
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Inte alla. XFX DD kylare är t.ex. inte det, däremot har den väldigt låg ljudnivå under idle ändå. Tystare än många 970 kylare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ska man köra högre upplösningar är det nog mer värt med ett 390 just nu. Även om det är ett par hundra dyrare. Nvidia borde justera ner priset på 970 till runt 3000kr. Det har i princip stått still sen det släpptes, iaf i sverige. Köpte mitt för 3500kr när det kom. I 1080p tror jag fock 970 fortfarande är lite vassare om man överklockar, i alla fall mitt exemplar klockar galet bra, kan köra 1500mhz på core utan voltökning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@anon167336:

kan bekräfta att MSI har backplate, kylaren/kortet känns överlag väldigt välbyggt.

Sapphire är väl dock det som fått allra bäst kritik och kom ur box med högst klock vid 290 lanseringen, men det var som sagt för långt för mitt chassi när jag köpte

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

På vilket sätt är 390 bättre? Inte när det gäller ljudnivå och värmeutveckling i alla fall.

Värsta fanboy svaret någonsin Skratta så jag trilla av stolen

TS: Vill du nu inte ha 3,5gb vram och sämre prestanda. Välj 390

Permalänk
Medlem

Om man kollar på rena prestanda tester så vinner 390. Dock har jag hört lite om ostabila drivrutiner och det är en deal breaker för mig.

Jag köpte ett AMD 7970 ett antal månader efter det släpptes. Det låg då i samma prisklass som ett GTX 670, men enligt nästan alla prestanda tester var 7970 bättre så det var helt enkelt en no brainer.

Tyvärr visade det sig att jag inte kunde lira med 7970, det fungerade riktigt dåligt med extrema variationer i FPS. Det enda spelet som fungerade riktigt bra var Dirt 3 som är gjort för AMD. Detta var då drivrutinerna inte var riktigt 100 än. Det dröjde ungefär 6 månader innan man hade stabila drivrutiner.

Detta gjorde att jag fick reklamera kortet och bytte till ett GTX 670. Där har jag haft extremt mycket mer jämn prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Om man kollar på rena prestanda tester så vinner 390. Dock har jag hört lite om ostabila drivrutiner och det är en deal breaker för mig.

Jag köpte ett AMD 7970 ett antal månader efter det släpptes. Det låg då i samma prisklass som ett GTX 670, men enligt nästan alla prestanda tester var 7970 bättre så det var helt enkelt en no brainer.

Tyvärr visade det sig att jag inte kunde lira med 7970, det fungerade riktigt dåligt med extrema variationer i FPS. Det enda spelet som fungerade riktigt bra var Dirt 3 som är gjort för AMD. Detta var då drivrutinerna inte var riktigt 100 än. Det dröjde ungefär 6 månader innan man hade stabila drivrutiner.

Detta gjorde att jag fick reklamera kortet och bytte till ett GTX 670. Där har jag haft extremt mycket mer jämn prestanda!

jag köpte ett beg HD7970 ref för nåt halvår sen till min dator jag har i vardagsrummet, nuförtiden märker iaf jag inget att det du skriver och med dagens drivare ligger väl 7970 nånstans runt 10-15% över GTX 680 i råprestanda.

Men ja måhända att Nvidia har bättre drivare till 970 än vad AMD har till R9 390 just nu, dock kommer AMD att komma ikapp utan tvekan och då kommer definitivt r9 390 vara det starkare kortet, dessutom betydligt framtidssäkrare med 8gb vs 3,5gb VRAM och betydligt större minnesbus.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att det blev ett Sapphire Nitro R9 390. Var tvungen att dra ut hårddiskdelen ur chassit för att kortet var så långt. Knäpptyst när jag kör lätta spel som hearthstone och lägre ljudnivå än mitt gamla 280x under load. Får dessutom bra mycket mer FPS jmf med mitt gamla kort, 85+ i ultra BF4. Väldigt nöjd och rekommenderar kortet till alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

när körde du senast ett AMD kort? Jag har haft minimala problem med mitt R9 290 som jag haft i över 1,5 år nu.

de som pratar om att AMD skulle ha kassa drivare verkar ofta aldrig ens ägt ett kort

Har gjort det. Men man behöver inte vara så ignorant att tro att alla får problem med det eller att det skulle vara mer problem än Nvidia. Har haft problem med Nvidias drivrutiner flera gånger dock har det oftast varit buggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Om man kollar på rena prestanda tester så vinner 390. Dock har jag hört lite om ostabila drivrutiner och det är en deal breaker för mig.

Jag köpte ett AMD 7970 ett antal månader efter det släpptes. Det låg då i samma prisklass som ett GTX 670, men enligt nästan alla prestanda tester var 7970 bättre så det var helt enkelt en no brainer.

Tyvärr visade det sig att jag inte kunde lira med 7970, det fungerade riktigt dåligt med extrema variationer i FPS. Det enda spelet som fungerade riktigt bra var Dirt 3 som är gjort för AMD. Detta var då drivrutinerna inte var riktigt 100 än. Det dröjde ungefär 6 månader innan man hade stabila drivrutiner.

Detta gjorde att jag fick reklamera kortet och bytte till ett GTX 670. Där har jag haft extremt mycket mer jämn prestanda!

Intressant nog så nu i efterhand är 7970 stabilare i FPS än 680 samt högre genomsnitts FPS. Det är faktiskt en av dem kretsarna med stabilast FPS Hände nog en del när dem ordentliga drivrutinerna kom. Tror däremot det inte är samma problem med Grenada (390/390x) då dem bygger på väl etablerade kretsar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Köpte Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB idag, tänkte köpa ett beg 290X men valde till slut detta. Är nöjd än så länge, fläktarna är inte igång i idle och i load (har testat LoL bara) var tempen 48c samt fläktarna ganska tysta. Efter att jag stängde ner spelet så ligger tempen på 46c idle.

Med mitt gamla MSI GTX970 så var idle tempen 60c efter att jag stänger ner LoL.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB