Permalänk
Medlem

Nya delar till burken! (Max 11k)

Tjena, känner ett sug efter lite nya delar till datorn, va ett tag sedan om man säger så! Det jag spelar på just nu är:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz
Video Card NVIDIA GeForce GTX 670 2.0 GB
Ram 8gig med 1600
Tror mitt nätaggregat ligger på 550 eller 600w
Ssd 120gig
1tb seagate

Har funderat på att köpa ett nytt moderkort samt processor/grafikkort. Frågan är lite om nätaggregat kommer hålla till det jag funderat på?

Kan ju länka kundvagn från Inet så ni får ett hum om vad jag tittar på för tillfället!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8230235/2015-07-28

Kommer det bli stor skillnad om jag byter från ett 670 till ett 380?

Kan tillägga att jag spelar Wow/BF4/Cs för det mesta, kommer även köra battlefront när det släpps.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Giftpil:

Tjena, känner ett sug efter lite nya delar till datorn, va ett tag sedan om man säger så! Det jag spelar på just nu är:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz
Video Card NVIDIA GeForce GTX 670 2.0 GB
Ram 8gig med 1600
Tror mitt nätaggregat ligger på 550 eller 600w
Ssd 120gig
1tb seagate

Har funderat på att köpa ett nytt moderkort samt processor/grafikkort. Frågan är lite om nätaggregat kommer hålla till det jag funderat på?

Kan ju länka kundvagn från Inet så ni får ett hum om vad jag tittar på för tillfället!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8230235/2015-07-28http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8230235/2015-07-28

Kommer det bli stor skillnad om jag byter från ett 670 till ett 380?

Tack på förhand!

Det är en stor skillnad, ja.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att uppgradera processorn enligt mig... marginell skillnad för mycket pengar, du kan lätt köra 390x(till och med ett 980ti men jag är lite osäker) utan att bottlenecka processorn.

Köp bara grafikkort nu (390 eller bättre) och så sparar du pengar och uppgraderar i höst / vinter när skylake har lanserats och varit ute ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Det är inte värt att uppgradera processorn enligt mig... marginell skillnad för mycket pengar, du kan lätt köra 390x(till och med ett 980ti men jag är lite osäker) utan att bottlenecka processorn.

Köp bara grafikkort nu (390 eller bättre) och så sparar du pengar och uppgraderar i höst / vinter när skylake har lanserats och varit ute ett tag.

Okej, är det inte bättre att plocka ett gtx 970 / 980 i den prisklassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giftpil:

Okej, är det inte bättre att plocka ett gtx 970 / 980 i den prisklassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ta ett 390x eller 980 Ti tycker jag...

Permalänk

R9 380 vs gtx 670 är knapp skillnad. Jag skulle säga att du satsar det mesta på nytt gpu och skärm. Sedan när haswell kommer uppgradera plattform.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giftpil:

Okej, är det inte bättre att plocka ett gtx 970 / 980 i den prisklassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer pang för kronan / framtidssäkerhet med AMD 390 (970) eller 390x (980) det enda du förlorar är att AMD's kort blir lite varmare och drar mer ström. tillåter budgeten så kan du dock köra på 980ti då AMD's motsvarighet inte riktigt lever upp till måttet där.

Skrivet av WonderPlatoon:

R9 380 vs gtx 670 är knapp skillnad. Jag skulle säga att du satsar det mesta på nytt gpu och skärm. Sedan när haswell kommer uppgradera plattform.

Bra där skärm glömde jag att det kan också vara en bra uppgradering om du sitter på något lika gammalt som datorn som inte är 144hz eller 1440p beroende på vad du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Mer pang för kronan / framtidssäkerhet med AMD 390 (970) eller 390x (980) det enda du förlorar är att AMD's kort blir lite varmare och drar mer ström.

Bra där skärm glömde jag att det kan också vara en bra uppgradering om du sitter på något lika gammalt som datorn som inte är 144hz eller 1440p beroende på vad du spelar.

Okej, men kommer mitt nätaggregat verkligen orka med att driva ett 390/390x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela i 1080p och bygga en mITX dator senare i höst skulle jag kika på Nvidia. Ska du ha mer upplösning är 390x prisvärt. "Bättre" är alltid subjektivt, fps är inte alltid allt man måste beakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Mer pang för kronan / framtidssäkerhet med AMD 390 (970) eller 390x (980) det enda du förlorar är att AMD's kort blir lite varmare och drar mer ström. tillåter budgeten så kan du dock köra på 980ti då AMD's motsvarighet inte riktigt lever upp till måttet där.

Bra där skärm glömde jag att det kan också vara en bra uppgradering om du sitter på något lika gammalt som datorn som inte är 144hz eller 1440p beroende på vad du spelar.

Kör relativt mycket Fps spel, har prövat på 1440p, inte särskilt stor skillnad imo, så känns bättre att köpa en 144hz skärm istället och uppgradera till 1440p senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giftpil:

Okej, men kommer mitt nätaggregat verkligen orka med att driva ett 390/390x?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men annars finns det väl gott om pengar kvar i budgeten till ett nytt nätagg? (datorn's hjärta pajjar det så kan det ta andra komponenter med sig så det är nog läge att kolla upp vad det är för nätagg så det något av lite bättre kvalitet och inget budget agg..)

Källa som är väldigt pålitlig

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...

"AMD R9-390X - On your average system the card requires you to have a 550~600 Watt power supply unit."

Skrivet av Giftpil:

Kör relativt mycket Fps spel, har prövat på 1440p, inte särskilt stor skillnad imo, så känns bättre att köpa en 144hz skärm istället och uppgradera till 1440p senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Japp är det FPS du kör så är det 144hz som gäller! har provspelat csgo med 60 å 144 hz samma dag och det var en stor skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Japp, men annars finns det väl gott om pengar kvar i budgeten till ett nytt nätagg? (datorn's hjärta pajjar det så kan det ta andra komponenter med sig så det är nog läge att kolla upp vad det är för nätagg så det något av lite bättre kvalitet och inget budget agg..)

Källa som är väldigt pålitlig

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...

"AMD R9-390X - On your average system the card requires you to have a 550~600 Watt power supply unit."

Japp är det FPS du kör så är det 144hz som gäller! har provspelat csgo med 60 å 144 hz samma dag och det var en stor skillnad!

Corsair CX 600W 80+ Bronze är det, så det borde ju fungera isåfall!