Permalänk

Dator till After Effects

Hej!
Har nu tänkt bygga mig min första dator så har inte helt kommit underfund med vilka grejer man bör köpa.

Datorn jag tänkt bygga är främst för arbeten inom After Effects och andra snarlika program som Premiere Pro och Cinema 4D. Spelar även en del spel men inget som behöver prioriteras då jag för det mesta spelar på konsol.

Vad jag fattat så ska man satsa på en bra processor, mycket RAM-minne och en snabb SSD hårdisk?
Vad är då haken? Jo, jag har egentligen inte råd att lägga mer än 9 000 kronor. Kan troligen kräma ut några fler hundralappar ur plånboken men bara i nödfall.

Det enda direkta önskemålet jag har på någon komponent är att jag gärna kör med:
Fractals Define R5 chassi..
https://www.komplett.se/fractal-design-define-r5-white/824392

Så... Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Satsa på en i7 skulle jag säga 4790k är ett bra alternativ då du inte har pengar att gå upp till 5820k. Dock så skulle jag vänta till skylake som kommer nästa månad för 6000 seriens processor.
16 GB tycker jag är ett minimum för ram, hastigheten har väldigt lite betydelse men minst 1600 mhz.
Grafikkortet är inte lika viktigt som cpun därför kan du sattsa på något lite enklare grafikkort t.ex. gtx950/960. AMD är inte riktigt lika bra i redigeringsvärlden så jag skulle rekomendera ett kort från nvidia. Gtx 960 är inte det mest prisvärda kortet och gtx 950 är inte släppt än så jag skulle avvakta åtminstånde tills skylake och eventuellt tills att du kan skaffa en bättre gpu tilllexempel gtx 970. Då du trots allt ändå spelar också

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Satsa på en i7 skulle jag säga 4790k är ett bra alternativ då du inte har pengar att gå upp till 5820k. Dock så skulle jag vänta till skylake som kommer nästa månad för 6000 seriens processor.
16 GB tycker jag är ett minimum för ram, hastigheten har väldigt lite betydelse men minst 1600 mhz.
Grafikkortet är inte lika viktigt som cpun därför kan du sattsa på något lite enklare grafikkort t.ex. gtx950/960. AMD är inte riktigt lika bra i redigeringsvärlden så jag skulle rekomendera ett kort från nvidia. Gtx 960 är inte det mest prisvärda kortet och gtx 950 är inte släppt än så jag skulle avvakta åtminstånde tills skylake och eventuellt tills att du kan skaffa en bättre gpu tilllexempel gtx 970. Då du trots allt ändå spelar också

Låter vettigt att vänta tills nästa månad så det ska jag göra men kunde inte hålla mig ifrån att plocka ihop en preliminär dator för att se vart jag skulle landa:

https://www.komplett.se/cart

Som sagt bara en början men ser det någorlunda vettigt ut?
Ska sägas att jag inte spelar så krävande spel.. Mest heartstone och möjligen lite Dota och CS immellanåt så behöver inget flashigt grafikkort. Helst något under 2000kr om möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fred Ohlsson:

Låter vettigt att vänta tills nästa månad så det ska jag göra men kunde inte hålla mig ifrån att plocka ihop en preliminär dator för att se vart jag skulle landa:

https://www.komplett.se/cart

Som sagt bara en början men ser det någorlunda vettigt ut?
Ska sägas att jag inte spelar så krävande spel.. Mest heartstone och möjligen lite Dota och CS immellanåt så behöver inget flashigt grafikkort. Helst något under 2000kr om möjligt?

Bara att ta det grafikkortet som passar plånboken om det bara är cs och dota. Sitter själv på radeon hd 5770 och har bra fps med låg upplösning i CSGO. Så där har du ett exempel om du inte vill lira med speciellt snygg grafik. Annars föreslår jag t.ex gtx960, skulle passa bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fred Ohlsson:

Låter vettigt att vänta tills nästa månad så det ska jag göra men kunde inte hålla mig ifrån att plocka ihop en preliminär dator för att se vart jag skulle landa:

https://www.komplett.se/cart

Som sagt bara en början men ser det någorlunda vettigt ut?
Ska sägas att jag inte spelar så krävande spel.. Mest heartstone och möjligen lite Dota och CS immellanåt så behöver inget flashigt grafikkort. Helst något under 2000kr om möjligt?

Du har inte länkat någon lista utan bara en tom länk. Grafikkortet är egentligen för att få cuda accelerationen i adobe programmen.
Men ett gtx 960 skulle utan tvekan räcka om du nu inte kör 4k

Permalänk

@SaltyLiquorice:

Nu vart det bättre!

Överskrider budget en aning men med lite pusslande från olika sidor kan jag komma hyfsat nära det pris jag tänkt mig om jag väljer Gtx 960. Ser övriga delar okej ut?

Permalänk
Medlem

Vet inte om Kingston är superbra, skulle nog heller köpa något annat, Crucial, Samsung, Intel etc.
Frågan om 1TB HDD fortfarande är prisvärt när du kan lägga på 200kr och få 2TB istället.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Vet inte om Kingston är superbra, skulle nog heller köpa något annat, Crucial, Samsung, Intel etc.
Frågan om 1TB HDD fortfarande är prisvärt när du kan lägga på 200kr och få 2TB istället.

Tror jag klarar mig hyfsat bra med 1TB. Brukar vara ganska flitig med att föra över färdiga projekt och filer till externa hårdiskar.

Byta kingston mot OCZ?
OCZ SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fred Ohlsson:

Tror jag klarar mig hyfsat bra med 1TB. Brukar vara ganska flitig med att föra över färdiga projekt och filer till externa hårdiskar.

Byta kingston mot OCZ?
OCZ SSD 120GB

Vet inte riktigt hur bra ocz är. Själv kör jag samsung men som sagt vet jag inte riktigt hur bra dem är så det får du kolla upp själv.
Dock så skulle även jag rekomendera en 240 gb ssd, de är inte super dyra men det är helt klart värt de extra pengarna. Jag kör själv dubbla ssder för att nå 240 gb.

Sen så skulle jag köpt något annat än ett B85 moderkort, i värsta fall kan du inte använda processorn från början utan bios uppdatering. Då behövs det en icke haswell refresh processor. Därför skulle jag rekomendera ett z97 moderkort, så att du även får möjlighet att överklocka cpun. Annars behöver du inte köpa en K variant. Förövrigt så ser det ok ut. Corsair cx är inte det bästa. Jag skulle satsat mer på ett nättagg en det. Men visst funkar det.

Permalänk
Medlem

ta ett nätagg från fractal design istället. och byt till annat märke på ssd. Är osäker hur bra OCZ är. Viktigt att du köper en SSD modell som är "ny lanserad" och inte råkar ta en gammal veteran för 2012. kan hända.

personligen borde jag be dig att fundera om du verkligen vill ha en stå stor dator. Varför inte bygga i mITX storlek? fractal design core 500 som kommer ut snart. Eller fractal design node 304 tex. Corsair 250D. Får du mindre storlek för samma peng och Mitx moderkort har ofta inbyggt Wifi. Det enda du tappar är ljuddämnningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fred Ohlsson:

Tror jag klarar mig hyfsat bra med 1TB. Brukar vara ganska flitig med att föra över färdiga projekt och filer till externa hårdiskar.

Byta kingston mot OCZ?
OCZ SSD 120GB

OCZ och Kingston är nog ungefär likvärdigt, skulle undvika båda dessa märken.
Sedan snåla inte för mycket, köp en 250 - 300GB.. det gör inget att ha lite extra plats på C:\

Om man bara ska dra till med något random märke så tror jag mer på SanDisk isåfall även om jag nu inte har kollat upp dom ordentligt.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du gör i AE, PPro, etc. så kan du använda grafikkortet för beräkningar som gör saker väldigt mycket snabbare, och vissa plug-ins mer eller mindre bara använder grafikkortet, som t.ex. Element 3D till After Effects.

Men generellt för just AE så är det bra att allt är samma nivå hårdvarumässigt, t.ex. om man renderar ut bilder och kör multi-processing så kommer mekaniska HDDs kunna flaskhalsa, har man lite RAM, så flaskhalsar det, etc...

Ska du jobba med video så är det iaf. mycket bättre att köra på SSD så mycket det går. Jag kör t.ex. hellre 2st SSDs på 128GB än en på 256GB, för då får ena vara för systemet, och den andra är fri för video/cache.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

Efter att försökt ta med alla tips (tack som fan) har jag kommit fram till detta:

  • Valt att köra med 2 SSDs istället och lägga över alla färdiga projekt med tillhörande filer på extern hårddisk. Kan alltid köpa till en mekanisk hårddisk senare.

  • Har även valt att behålla Define R5 chassit om jag skulle vilja uppgradera i framtiden men mestadels för att jag tycker det ser ballt ut och för ljuddämpningen.

Överskrider dock budgeten ganska duktigt men det får det la va värt.

Något mer jag behöver ändra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fred Ohlsson:

Efter att försökt ta med alla tips (tack som fan) har jag kommit fram till detta:

http://i.imgur.com/2E7va5J.png

  • Valt att köra med 2 SSDs istället och lägga över alla färdiga projekt med tillhörande filer på extern hårddisk. Kan alltid köpa till en mekanisk hårddisk senare.

  • Har även valt att behålla Define R5 chassit om jag skulle vilja uppgradera i framtiden men mestadels för att jag tycker det ser ballt ut och för ljuddämpningen.

Överskrider dock budgeten ganska duktigt men det får det la va värt.

Något mer jag behöver ändra på?

Skulle isåfall vara nätaggregat till ett mer kvalitativt. Tillexempel fractal design.
Nätaggregat försörjer hela datorn och om det skulle crasha så ökar risken för att några andra komponenter också går sönder. Ett bättre nätaggregat har bättre skydd för den typen av händelser. För vid det här laget har jag läst en del trådar om problem med cx agg. Det förändrar dock inte att jag har ett cx agg själv i min nas, och att det än så länge funkar bra. Men för att leva som jag lär får jag väl säga till mitt försvar att jag fick det gratis.