Plex Media Server: Samtliga omkodnings-sessioner laggar via Chromecast

Permalänk
Medlem

Plex Media Server: Samtliga omkodnings-sessioner laggar via Chromecast

Hej!

Har fått ett grymt störigt problem "bara sådär".

Min Plex-server kör på en virtuell Ubuntu-server (VMware) med 2vCPUer och 2GB RAM. CPUn i hosten är en i7 960 3,20GHz. Samtliga av alla filmer jag tittar på som servern måste omkoda laggar något fruktansvärt. Varje bildruta tar runt en halv sekund att få fram på skärmen och ljudet hackar fram. Spelar ingen roll om jag tittar via min Chromecast eller direkt via Plex-appen i Samsung-TVn (som är ansluten med nätverkskabel).

Slår jag av undertexter eller väljer en annan film som servern inte behöver omkoda går det som en dans. Jag har försökt ändra omkodningskvalitén på servern, men utan resultat. Kör jag "top" på servern ser jag att CPUn går runt 190-200% (har dock för mig att den alltid gjort det vid omkodning, även tidigare när det fungerade).

Jag har inte haft några som helst problem tidigare, men nu sedan någon vecka sedan blir det såhär med varje film. Jag har startat om hosten, NASet där filmerna ligger på, servern etc. Jag har uppdaterat PMS och även patchat Ubuntu-servern - men utan resultat.

Enligt följande sida ska man i loggfilen för PMS kunna se om omkodningen hinner med. Om speed-värdet är i snitt 1.3 ligger omkodningen perfekt. Min loggfil visar ett speed-värde på mellan 1.3 och 1.7.

Med tanke på att det fungerat tidigare, att min CPU inte borde vara något problem och att loggfilen säger att allt är OK, kan jag inte för mitt liv förstå vad som försiggår.

Snälla, hjälp mig få tillbaka mina filmkvällar

EDIT: Spelar jag upp samma problematiska filmer i min webbläsare (Google Chrome på en Mac) och ser till att servern gör samma omkodning märker jag inte alls av problemet, trots att "top" fortfarande visar mellan 190-200% CPU-användning.

Undertiden som Google Chrome klarar av att spela upp filmen laggfritt går datorns CPU upp i 100%. Kan det vara så att Chromecasten inte hinner med, vad det nu än är den ska hinna med?

Permalänk
Medlem

Så här dagen efter när jag lugnat ner mig lite och börjat fundera lite närmre på det tror jag det är såhär: Chromecast klarar inte av stora 1080p-filmer - även om servern omkodar det hela innan.

Tidigare har jag använt min stationära dator med Windows 8.1 och Plex Home Theater (Windows-klienten) för att titta på mina filmer. Nu på senare dagar när jag uppgraderat mitt hemmabiosystem har jag istället börjat använda mig av en Chromecast - vilket till en början fungerat bra. Förmodligen för att jag inte tittat på någon stor och tung film. Men igår kväll när jag laddade popcornen och drog ner överallt för att njuta av en rulle fungerade det inte - mest troligt för att jag valde en stor och tung film.

Så egentligen borde frågan ställas så här: Orkar inte en Chromecast med att streama stora och tunga 1080p-filmer, trots att servern sköter omkodningen? Kan tillägga att jag testat på två olika Chromecast's hemma, med samma dåliga resultat.

Permalänk
Medlem

Jahapp. Mer tester. Har nu kommit fram till att exakt samma film som för någon vecka sedan fungerade på min Chromecast laggar nu enligt tidigare beskrivning. Även Chromecasten är omstartad.

Jag fattar verkligen ingenting...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Tack för länken! Testade YouTube nu precis och 1080-klipp buffrar en hel del där faktiskt (kan dock ha att göra med att jag nyttjar halva bandbredden till en nedladdning).

Båda mina Chromecast's kör version 32904. Hitintills enda vettiga förklaringen.
Avvaktar tills en ny version för att se om problemet släpper.