Onlinespel framedrops när jag byter hårddisk

Permalänk
Medlem

Onlinespel framedrops när jag byter hårddisk

Det är så att när jag lirar spela som Diablo 3, Csgo, league of legends och har spelen installerade på min SSD så funkar dom felfritt. Tyvärr så har jag inte så mycket plats över på min sdd och har installerad dom på min nya vanliga hårddisk. Men nu får jag framedrops. Heller att spelet fryser helt i 1-2 sekunder. detta händer kanske varannan minut. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att googla runt lite och läsa trådar som denna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Den tråden i ett annat forum som Flygman länkade var troligen Marvellkontrollern. Han hade satt den i en Sata 6 port och problemet försvann när han satte den i en Sata 3.

Hans moderkort har 2 st Intel 6Gbit och 2 st Marvell 6Gbit. Det kan mycket väl vara anledningen, men man kan aldrig veta säkert. Dock har intels 6Gbit aldrig problem med sånt, så länge disken och kabeln är friskt (vilket de bör ha varit eftersom felet försvann när han bytte port).

Eftersom inte TS skriver sin dators spec så kan man inte mer än spekulera vad som är fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den tråden i ett annat forum som Flygman länkade var troligen Marvellkontrollern. Han hade satt den i en Sata 6 port och problemet försvann när han satte den i en Sata 3.

Hans moderkort har 2 st Intel 6Gbit och 2 st Marvell 6Gbit. Det kan mycket väl vara anledningen, men man kan aldrig veta säkert. Dock har intels 6Gbit aldrig problem med sånt, så länge disken och kabeln är friskt (vilket de bör ha varit eftersom felet försvann när han bytte port).

Eftersom inte TS skriver sin dators spec så kan man inte mer än spekulera vad som är fel dock.

Jag har varit utan internet ett par dagar så har inte kunnat skriva. Jag har GTX 970. I5- 3470 3.2 ghz. msi b75ma-p45. WD Green WD20EZRX 64MB 2TB hårddisk (som efter att jag köpt den börja lagga.) och en SSD hårddisk. Jag testade byta sataport. inget förändrades. Och som sagt. Det är bara online spela. Alla signleplayer spel funkar felfritt

Permalänk
Medlem

Wd green har variabel skivhastighet för att dra mindre ström. Det skapar problem för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Grrendisken har _inte_variabel hastighet däremot gör disken headpark rent för ofta.
Skräpdisk, skaffa en till ssd ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Grrendisken har _inte_variabel hastighet däremot gör disken headpark rent för ofta.
Skräpdisk, skaffa en till ssd ist.

Kanske skulle gjort lite research. Men borde inte alla spela spelas lika dåligt då? tycker det är så weird att det bara är onlinespel

Permalänk
Medlem

Borde bero på hur mycket data som måste gå från disken. Ju mer som krävs, desto sämre prestanda? Wd red fungerar att spela från och är billig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@Rowlig Vill minnas att det ska finnas ett verktyg att sätta WD Greens headpark och IDLE läge till bättre värde. Tycker inte det är lönt för dig att skaffa en till HDD, utan vi kan försöka hitta verktyget och få det att fungera så kan du spara pengarna till en till SSD istället.

Sen är det ofta så att vissa spel (som Diablo 3) ska ladda in världen medan du spelar. Detta kräver att HDDn snabbt kan leverera detta, och green disken är lagrings disk, inte prestanda disk. Även när andra personer och deras karaktärer kommer nära dig ska detta laddas.

Vi har iaf uteslutit Marvell porten då, om du har bytt till en Intel port iaf.
Hur är det med Sata kabeln? Gammal/ny?
Märker du att HDD lampan tänds längre stunder när du spelar? Eller bara blinkar den lite smått?
Kan du ta ner Crystal Disk Info och kopiera in screenshot på SMART värdena?