Intel och Micron lovar revolutionera datalagring med tekniken 3D Xpoint

Permalänk
Medlem

Skiter i vad det kostar, ska ha det när det släpps till fösäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FAN VA' COOLT!!!

...Men vad är haken? Det måste finnas en hake! Det låter för bra för att vara sant.

Visst brukar det vara så alltid, när någpt låter för bra för att vara sant..., och så vidare?

Ja det låter helt enkelt för bra men visst jag drömmer ofta om näst intill obegränsat snabb "disk" det skulle vara helt otroligt om det var så och OS upplevdes totalt explosivt och sysslor så som tex att convertera video kunde snabbas upp ordentligt. SSD upplevs ju helt superbt när man drar en BD50 igenom BD Rebuilder idag vs på mekaniska diskar för några år sedan men nu väntar jag på nästa steg, Intel 750/SM951 NVMe (el annan NVMe baserad) nu snart eller vänta på ny teknik? Skulle tro att man får bita i det sura äpplet nu snart och sedan igen när det väl är dags vad som är står på menyn då?

Permalänk
Medlem

Antar att detta är något konkurerande format till HP's memristor-minnen som vart försenade ett antal gånger ?

Nu påstår ju reklam videon att SSD (NAND) är billigt.. det är väl något tveksamt om jag skulle kalla det för billigt i dagsläget.
Kom tillbaka när det finns 4TB, 5TB, 6TB, 8TB, 10TB till konsumentvänligt pris som kan konkurera med hårddiskar.

Frågan är ju vad detta nya minnet kommer kosta, hoppas det blir billigare än NAND!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FAN VA' COOLT!!!

...Men vad är haken? Det måste finnas en hake! Det låter för bra för att vara sant.

Stora haken kommer troligen vara att det är high-end produkt som trots "billig tillverkning" kommer kosta en arm, ett ben och skjortan när det kommer ut.

Sen är nästa att det tog ca 5 år för tillverkarna att göra bra FW till NAND SSDer. De första 1-2 åren lär dessa diskar ha liknande problem med ineffektiv firmware och ev buggar.

Men det är trevligt att se utvecklingen gå framåt. Detta kanske verkligen kan öppna möjligheten för RAM som inte tappar sin data också, vilket skulle kunna göra enorma skillnader för hur våra datorer kan jobba.

Permalänk

Behöver man verkligen snabbare? Jag tycker det går ganska snabbt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Behöver man verkligen snabbare? Jag tycker det går ganska snabbt idag.

Min chef tycker hans P4a med 250GB mekanisk HDD på Sata 1 också går ganska snabbt, och XP är det bästa sedan skivat bröd. Det är en väldigt relativ term, och där kommer alltid finnas behov av mer prestanda för någon. Alla använder inte datorn på samma sätt, eller för den delen har samma krav på prestanda.

Sen är det säkert som du säger att en modern SSD idag räcker mer än väl för att få bort lagringsmediet som flaskhals.

Permalänk
Medlem

Jag finner det lite märkligt att dom inte marknadsför eller ens nämner att detta är en memristor eller RRAM baserad produkt, för jag ser ingen skillnad mellan Xpoint & alla tidigare memristor konfigurationer.

Traditionell memristor konfig:

RRAM:

Eller vad har jag missat?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Min chef tycker hans P4a med 250GB mekanisk HDD på Sata 1 också går ganska snabbt, och XP är det bästa sedan skivat bröd. Det är en väldigt relativ term, och där kommer alltid finnas behov av mer prestanda för någon. Alla använder inte datorn på samma sätt, eller för den delen har samma krav på prestanda.

Sen är det säkert som du säger att en modern SSD idag räcker mer än väl för att få bort lagringsmediet som flaskhals.

Kan den här nya teknologin få användning i telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Kan den här nya teknologin få användning i telefoner?

I teorin, kanske... men jag vet för lite om detta för att spekulera var och hur något kommer bli av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skiter i vad det kostar, ska ha det när det släpps till fösäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna med 20k buggar och lika mycket i pris ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Räkna med 20k buggar och lika mycket i pris ^^

Vi får väl hoppas på att det inte är 20k buggar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi får väl hoppas på att det inte är 20k buggar iaf.

Haha, nej kasnke inte. men jag hoppas att buggarna löses snabbt. Skulle inte säga nej till lagringsenheter som inte segar ner datorn!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |