Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Dock är det väl bättre om man ger konkreta exempel? Vad får man annars för konstruktiv debatt och diskussion?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns 212 sidor med konstruktiv kritik nu, och ju fler exempel som ges, desto mer tjafs och oförstånd ältas om och om igen.

Frågan i tråden är: Vad tycker ni om Windows 10? Svaret i detta fallet var: Skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som jag skrev innan är inte 10:an på något sätt perfekt, långt ifrån. Och jag anser att 8.1 är det bästa. För övrigt delar jag åtminstone dina 2 första punkter, 3:e har jag inte reflekterat över.

Punkt 3 är bland annat ändringen i Group Policies som gör att det inte längre går att välja bort uppdateringar i Pro-versionen. Går dock lätt att gå runt genom att stänga av Windows Update helt. Bättre att köra WSUS Offline Update, Portable Update eller annat tredjepartsprogram för att hålla systemet uppdaterat. Windows Update skapar ofta mer problem än vad det löser i dagsläget.

Microsoft har även lyckats sabba Windows Update på nyinstallerade Windows 8.1-maskiner, då dessa behöver en uppdatering av... Windows Update! Fanns ett par KB:s för att lösa detta, men även där körde jag WSUS Offline Update för att komma runt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Finns 212 sidor med konstruktiv kritik nu, och ju fler exempel som ges, desto mer tjafs och oförstånd ältas om och om igen.

Frågan i tråden är: Vad tycker ni om Windows 10? Svaret i detta fallet var: Skit!

Och fortfarande. Hade han gett ett ex hade det inte varit nåt spektakel eller babbel ang det hela.
Att dessutom hänvisa en till att gå igenom 212 sidor hjälper föga då det är personliga åsikter han yttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Klart det finns, finns saker jag själv inte gillar med dom. Jag själv har av nån anledning enorma problem med en s.k påtvingad uppdatering som påminner sig varje gång jag loggar in, men som efter 5 försök inte lyckats installera sig.
Dock är det väl bättre om man ger konkreta exempel? Vad får man annars för konstruktiv debatt och diskussion?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv orkar jag inte ge mina exempel fler gånger, då jag redan gjort det ett antal gånger i denna tråden...

Skrivet av RVX:

Vad jag ville få fram var att få honom själv att inse att det är bättre att utveckla varför man hatar nånting istället för att bara ranta rakt ut, då det inte gör annat än att skapa dålig stämning. Dessutom framstår det som ren trollning i mina ögon.
Skickades från m.sweclockers.com

Trådrubriken: Vad tycker ni om Windows 10?
Svar: Windows 10 är skit.

Finner inget fel i det svaret... är ett svar det också. Trollning vare det om det vore helt uppåt väggarna fel, men nu är det så många som är avigt inställda mot Win10, så ser inte hur det skulle kunna vara trollning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Punkt 3 är bland annat ändringen i Group Policies som gör att det inte längre går att välja bort uppdateringar i Pro-versionen. Går dock lätt att gå runt genom att stänga av Windows Update helt. Bättre att köra WSUS Offline Update, Portable Update eller annat tredjepartsprogram för att hålla systemet uppdaterat. Windows Update skapar ofta mer problem än vad det löser i dagsläget.

Ah ok. Var betydligt mer än vad jag var medveten om, tack för ett informativt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv orkar jag inte ge mina exempel fler gånger, då jag redan gjort det ett antal gånger i denna tråden...

Trådrubriken: Vad tycker ni om Windows 10?
Svar: Windows 10 är skit.

Finner inget fel i det svaret... är ett svar det också. Trollning vare det om det vore helt uppåt väggarna fel, men nu är det så många som är avigt instämda mot Win10, så ser inte hur det skulle kunna vara trollning.

Jo tack, att du skryter med ditt hat ang Microsoft och dina nya apple prylar...det har vi hört förut

Det finns lika många som är positivt inställda till det också, så då kan vi vända på det.
Tråden är Vad tycker ni om Windows 10? Inte vad suger med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Och fortfarande. Hade han gett ett ex hade det inte varit nåt spektakel eller babbel ang det hela.
Att dessutom hänvisa en till att gå igenom 212 sidor hjälper föga då det är personliga åsikter han yttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela problemet med trådar som denna är ju att det blir tjafs just på grund av att folk ger exempel på problem, som sedan inte förstås av andra som försvarar 10:an med näbbar och klor.

Då utvecklas inte tråden. Leder bara till mer "spektakel och babbel"

Ett kort koncist svar som föregående kanske skulle ersättas av en poll med procentsatser istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Hela problemet med trådar som denna är ju att det blir tjafs just på grund av att folk ger exempel på problem, som sedan inte förstås av andra som försvarar 10:an med näbbar och klor.

Då utvecklas inte tråden. Leder bara till mer "spektakel och babbel"

Ett kort koncist svar som föregående kanske skulle ersättas av en poll med procentsatser istället.

Jo, men det är ju en nackdel som eventuellt är värd att ta? Min poäng är bara den att det är bättre om folk klargör och förklarar (inte exakt allt, men bitvis) vad man inte gillar så blir det lättare att förstå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det finns lika många som är positivt inställda till det också, så då kan vi vända på det.
Tråden är Vad tycker ni om Windows 10? Inte vad suger med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många som säger vad de tycker är bra eller bara utrycker i lika korta ordalag att typ "Windows 10 är skitbra" i tråden...
Hackar du på dem också? Folk är olika, vissa skriver inte uppsatser för att göra sin mening känd.

Han fick dock fram vad han tycker och det är bra med det. Vill han vidareutveckla det hela, så gör han det.. Men då är vi på femtioelfte rundan av samma diskussioner, då det troligtvis redan tagits upp i denna digra tråd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Ett kort koncist svar som föregående kanske skulle ersättas av en poll med procentsatser istället.

Kanske en seriös poll denna gång...

Inte bara positiva val.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns många som säger vad de tycker är bra eller bara utrycker i lika korta ordalag att typ "Windows 10 är skitbra" i tråden...
Hackar du på dem också? Folk är olika, vissa skriver inte uppsatser för att göra sin mening känd.

Han fick dock fram vad han tycker och det är bra med det. Vill han vidareutveckla det hela, så gör han det.. Men då är vi på femtioelfte rundan av samma diskussioner, då det troligtvis redan tagits upp i denna digra tråd.

Ska väl vara helt ärlig, så kan jag säga att att de är lättare att peka ut dom som säger negativa saker, så nej det kan jag inte säga att jag gör. Men jag och andra borde hacka om man vill uttrycka det så
Man ser väl lite enkelspårigt om man säger så, jag står varken för eller emot Windows 10 då det finns många saker som är ofantligt mycket sämre än tidigare.
Och det blir nog lätt som du säger, upprepningar. Dvs att det troligtvis redan har tagits upp i tråden. Men i grund och botten är ju det en minst lika onödig mening, precis som du säger då man inte vidareutvecklar sitt resonemang.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Kanske en seriös poll denna gång...

Inte bara positiva val.

Exakt, glömde nämna det

Vore en fin avslutning på denna tråden med en sådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo tack, att du skryter med ditt hat ang Microsoft och dina nya apple prylar...det har vi hört förut
Skickades från m.sweclockers.com

Skryter är väl att ta i, men om du tycker det så får du väl göra det. Bryr mig nada..

Jag gillar inte Windows 10 och kommer aldrig installera det på någon av mina datorer igen.
Själv anser jag bara att jag tagit ställning, mot hur Microsoft beter sig mot sina kunder och ett OS som suger.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den grej som stör mig just nu är att datorn tvångsomstartas (som default) utan att jag kan avbryta det efter att någon större/viktigare uppdatering installerats. Det har hänt två gånger nu rakt framför ögonen på mig och utifrån research som jag nu huvudsakligen förträngt verkade det inte alls lika enkelt att rätta till problemet med någon inställning som det borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den grej som stör mig just nu är att datorn tvångsomstartas (som default) utan att jag kan avbryta det efter att någon större/viktigare uppdatering installerats. Det har hänt två gånger nu rakt framför ögonen på mig och utifrån research som jag nu huvudsakligen förträngt verkade det inte alls lika enkelt att rätta till problemet med någon inställning som det borde vara.

Kör du Home eller Pro av Windows 10, så är tipset att stänga av Windows Update helt (genom services.msc). Uppdatera sedan manuellt mha exempelvis WSUS Offline Update:
http://download.wsusoffline.net/

Du kan även se till att bara ha Windows Update servicen igång när du väl vill uppdatera. Då slipper du ofrivilliga omstarter i framtiden

Permalänk
Skrivet av LindaL:

windows 10 är skit

Kort och koncist svar. Mycket bra uttryckt. Håller med till 100%.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av RVX:

Som sagt. Att ni har problem och ogillar 10:an på en del punkter vet jag. Vad jag ville få fram var att få honom själv att inse att det är bättre att utveckla varför man hatar nånting istället för att bara ranta rakt ut, då det inte gör annat än att skapa dålig stämning. Dessutom framstår det som ren trollning i mina ögon. Men vi släpper det.

Som jag skrev innan är inte 10:an på något sätt perfekt, långt ifrån. Och jag anser att 8.1 är det bästa. För övrigt delar jag åtminstone dina 2 första punkter, har en påtvingad uppdatering som vägrar gå igenom av nån anledning. Din 3:e punkt har jag inte reflekterat över.
Skickades från m.sweclockers.com

Punkt tre är hela orsaken till att jag skaffa pro. MS totalförstörde det helt med AU (därför uppdateringar kommer vara avstänga hädanefter, dessutom slippa buggar som kommer nästan med varje uppdatering). Är Ms eget fel att det kommer bli datorer som går flera år utan uppdateringar med win 10, är trött på att det kommer fel och problem som inte ens går att googla (vissa bara går inte lösa utan ominstallation eller hoppas på nu uppdatering).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Punkt tre är hela orsaken till att jag skaffa pro. MS totalförstörde det helt med AU (därför uppdateringar kommer vara avstänga hädanefter, dessutom slippa buggar som kommer nästan med varje uppdatering). Är Ms eget fel att det kommer bli datorer som går flera år utan uppdateringar med win 10, är trött på att det kommer fel och problem som inte ens går att googla (vissa bara går inte lösa utan ominstallation eller hoppas på nu uppdatering).

Kan förstå ditt val i så fall.
Påtvingade uppdateringar innebär ju tyvärr inte bara frid och fröjd enligt deras önsketänk.
Har för övrigt själv fortfarande inte lyckats hitta anledningen till att min senaste vägrar gå igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Kan förstå ditt val i så fall.
Påtvingade uppdateringar innebär ju tyvärr inte bara frid och fröjd enligt deras önsketänk.
Har för övrigt själv fortfarande inte lyckats hitta anledningen till att min senaste vägrar gå igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

MM, hade dom inte ändrat på PRO med AU hade automatiska uppdateringar varit på (där jag ställt in så den bara installerar uppdateringar efter min vilja). Men nu har MS snarare förstört win 10 ännu mer, enterprise är enda vettiga alternativet och det går inte ens köpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Funkar bra med WUMT och avstängd windows update, då kan man även välja vilka man vill installera och vilka man vill dölja.

Permalänk
Avstängd

Underbart OS om man vet hur man ska installera/konfigurera det från clean install och väljer pro versionen. ( Mycket ska bockas av och nekas)

Permalänk
Skrivet av rocket:

Underbart OS om man vet hur man ska installera/konfigurera det från clean install och väljer pro versionen. ( Mycket ska bockas av och nekas)

Dock med AU, så kan man inte stänga av lika mycket som tidigare (vissa inställningar ger ingen effekt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Enkelt att stänga av Windows Update med WUMT eller WinAero, med WinAero Tweaker kan man stänga av autoreboot, update, telemetri, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.