Microsofts lansering av Windows 10 äter upp bandbredden på internet

Permalänk
Melding Plague

Microsofts lansering av Windows 10 äter upp bandbredden på internet

Den pågående utrullningen av Windows 10 genererar extrema trafikvolymer och försätter internets infrastruktur under hård belastning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow! Vilka otroliga mängder.
Dan Rayburns prognos är dock att Microsoft kan komma att tangera 40 Tb/s under de närmaste dagarna. Det motsvarar cirka 10 000 nedladdningar av Windows 10 – i sekunden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inte illa. Undrar hur deras servrar mår egentligen

Permalänk
Snusfri

Tur att man redan är klar då med uppgraderingen Gick snabbt när man har 250/100.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och har inte fått windows 10 nedladdat än

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Det är förbannat mycket data som ska skyfflas ^^

Permalänk
Medlem

Kör redan Win 10 på båda datorerna här hemma

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

jag har 3 datorer men ingen windows 10 på någon än, vad är tricket? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått något.

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Medlem

Måttlig påverkan här i Sverige än sålänge http://www.netnod.se/ix-stats/sums/GE.html

Undrar dock vad dippen igår beror på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har fått filerna men inget Windows än. På någon av burkarna. Har tillgång till senaste Insider-builden men det är inte intressant för min del. Även om den är final.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Avstängd

Windows 10 is out. Here are some stats: Total size of all ESD files in our database: 41.57 TB, Windows 10 RTM ESDs are 1.07 TB!

https://twitter.com/MSvNext/status/626334805240717313

41,57TB tar alla olika versioner av Windows 10 upp alltså

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Smarta Peer-to-peer lösningar borde vara framtiden för internet kan man tycka...

Eller jag har tyckt det sedan 2002 då jag skrev ett arbete om det, men den utvecklingen tycks ha stannat av helt. Spotify var ju tidiga med det men slutade t.ex.

Permalänk
Medlem

Haha, och jag som nyligen satt och funderade på varför min OneDrive synkar så förbannat långsamt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@Diablo_Lino: Man kan ladda ner installationsfilerna direkt från Microsoft också: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

@Ozzed
Jag hade lite problem med internet i natt. Routern ville inte, men idag funkar det prima :/
Skumt

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Har fått filerna men inget Windows än. På någon av burkarna. Har tillgång till senaste Insider-builden men det är inte intressant för min del. Även om den är final.

Skriv "wuauclt.exe /updatenow" i kör (Som Administratör) Det startade min uppgradering.

Visa signatur

| Corsair 600T White | Gigabyte Z68X-UD3H | Intel Core i5 2500K@4.2 | Corsair Hydro H100 | | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Kingston 16GB DDR3 | SanDisk 256GB SSD | Gigabyte HD7990 6GB | Dell SX2210T Multitouch |

Permalänk
Medlem

Rubriken känns för övrigt lite Aftonbladet. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Suck.. Går extremt långsamt för mig att få ner Windows 10. Är på 34% och har gått ett par timmar nu (värt att tillägga är att jag har 100/10).

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa gång borde de överväga att ha "officiella" torrents istället. Hade ju blivit en aning billigare för dem.

Permalänk
Medlem

Mitt windows 10 knapp har försvunnit men på windows update så står det i kön!
Är det bara avakta och se mot kvällen kanske?

Visa signatur

When you walk up to opportunities door - don't knock it.. Kick that b*tch in, smile and introduce yourself.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Smarta Peer-to-peer lösningar borde vara framtiden för internet kan man tycka...

Eller jag har tyckt det sedan 2002 då jag skrev ett arbete om det, men den utvecklingen tycks ha stannat av helt. Spotify var ju tidiga med det men slutade t.ex.

AFAIK använder Spotify fortfarande p2p för väldigt populära låtar. Fick höra det av en dev så sent som i vintras.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Suck.. Går extremt långsamt för mig att få ner Windows 10. Är på 34% och har gått ett par timmar nu (värt att tillägga är att jag har 100/10).

Tänk på oss stackare kommit fram i kön ännu!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

det är bara och vänta gäller för mig med

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Måttlig påverkan här i Sverige än sålänge http://www.netnod.se/ix-stats/sums/GE.html

Undrar dock vad dippen igår beror på.

Telia hade något fel igår som gjorde att deras nät slocknade i vad jag antar var ett hyfsat stort område.

Permalänk
Medlem

okay tack då vet jag

Skrivet av mnystedt86:

det är bara och vänta gäller för mig med

Visa signatur

When you walk up to opportunities door - don't knock it.. Kick that b*tch in, smile and introduce yourself.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Telia hade något fel igår som gjorde att deras nät slocknade i vad jag antar var ett hyfsat stort område.

Aha, ja det förklarar ju dippen i så fall. Telia har ju rätt många kunder om man säger så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Herrejeflar! Då är det kanske lika bra att man jobbar och inte kan hämta W10 idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Tänk på oss stackare kommit fram i kön ännu!

Har du provat påtvinga nedladdningen? Kör "wuauclt.exe /updatenow" i kommandotolken (observera att du gör detta på egen risk, tar inget ansvar för om något går fel). Sitter dock och tankar ISO:n från deras sida nu (då jag vill utföra en clean install och blåsa alla diskar).

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:
Skrivet av Ozzed:

Måttlig påverkan här i Sverige än sålänge http://www.netnod.se/ix-stats/sums/GE.html

Undrar dock vad dippen igår beror på.

Telia hade något fel igår som gjorde att deras nät slocknade i vad jag antar var ett hyfsat stort område.

Dessutom hade stora delar av Göteborg strömavsbrott mellan 18-19.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB