Permalänk
Medlem

Överklocka E8400 [Hjälp]

Tjena!

Jag skulle vilja ha hjälp med att överklocka min Cpu och Gpu om det går och om någon kan hjälpa mig, Jag är rätt ny på överklockning så jag frågar er om hjälp.

Specs om datan
Intel 2 Duo 3.0 ghz - E8400 (Står också något om Southbridge)
Gigabyte EP45-DS4
4 gb ram
Grafikkort: ATI Radeon HD 4890

Har säkert glömt något

Permalänk
Medlem

http://www.legionhardware.com/articles_pages/intel_core_2_duo...

första sökresultatet på "overclock E8400)

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Det står inte hur jag ska överklocka, står bara priset på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Det står inte hur jag ska överklocka, står bara priset på processorn.

Ja, längst upp står priset, men om du scrollar ner en bit så ser du artikeln.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ja, längst upp står priset, men om du scrollar ner en bit så ser du artikeln.

Fattar inget direkt från den artikeln, står bara att han har ökat sin Mhz till 450 men inget annat. Finns de någon som istället skulle kunna säga om man behöver ändra på något annat än mhz för att överklocka, som typ voltage och sånna saker

Permalänk
Medlem

Finns toturials på nätet, både i videoformat samt text. Men vet du inte vad du ska höja/sänka för att OC så borde du nog kolla/läsa dem först

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Fattar inget direkt från den artikeln, står bara att han har ökat sin Mhz till 450 men inget annat. Finns de någon som istället skulle kunna säga om man behöver ändra på något annat än mhz för att överklocka, som typ voltage och sånna saker

Allt detta står i artikeln, kollar du lite längre ner finns en "table of contents" som innehåller resten av informationen.

Permalänk
Skrivet av Kudden01:

Fattar inget direkt från den artikeln, står bara att han har ökat sin Mhz till 450 men inget annat. Finns de någon som istället skulle kunna säga om man behöver ändra på något annat än mhz för att överklocka, som typ voltage och sånna saker

Om du vill överklocka mycket ja då behöver du ändar på mer än fsb och just socket 775 är lite av en djungel att börja med då det är den socketen man kan pilla med mest i när det gäller överklocking.

Väldigt enkelt beskrivet så finns där 3 saker du behöver bry dig om som färsk överklockare:

Börja med att ställa in så dina RAM går i en hastighet lägre än specificerat annars kommer de sätta stopp. Tex har du 1066Mhz ram så sänker du till 800 MHz.
Nästa steg är att börja höja fsb, testa med ~10 fsb i taget eller något om du vill ta det försiktigt.
När det blir ostabilt så höjer du spänningen till CPUn lite och testar igen.

Svårare än så är det inte upp till 400-450 fsb nånting sen efter det börjar allt bli krångligare och mycket mer individuellt för olika kort så då måste du sätta dig in i hur allt fungerar och vad de olika inställningarna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om du vill överklocka mycket ja då behöver du ändar på mer än fsb och just socket 775 är lite av en djungel att börja med då det är den socketen man kan pilla med mest i när det gäller överklocking.

Väldigt enkelt beskrivet så finns där 3 saker du behöver bry dig om som färsk överklockare:

Börja med att ställa in så dina RAM går i en hastighet lägre än specificerat annars kommer de sätta stopp. Tex har du 1066Mhz ram så sänker du till 800 MHz.
Nästa steg är att börja höja fsb, testa med ~10 fsb i taget eller något om du vill ta det försiktigt.
När det blir ostabilt så höjer du spänningen till CPUn lite och testar igen.

Svårare än så är det inte upp till 400-450 fsb nånting sen efter det börjar allt bli krångligare och mycket mer individuellt för olika kort så då måste du sätta dig in i hur allt fungerar och vad de olika inställningarna gör.

Du måste först låsa PCI-E bussen till 100mhz i bios innan du gör något annat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du måste först låsa PCI-E bussen till 100mhz i bios innan du gör något annat.

Borde den vara som standard på ett så pass bra moderkort men absolut, är den inte det så är det rätt för annars kommer man inte många % i sin överklocking.
Som lite kuriosa är det ett intressant alternativ att köra med en IDE hdd när man benchar just för att man kan öka PCIe hastigheten längre då

Permalänk
Medlem

Skulle de gå och överklocka från 3.0 ghz till 4.0 ghz utan problem?

Och sedan har jag en annan fråga, Hur ska jag överklocka detta typ av grafikkort, Är det värt o överklocka den?

http://www.cnet.com/products/xfx-radeon-hd-4890-graphics-card...

Permalänk
Medlem

Finns det någon som skulle kunna ge mig ett svar på ovanstående kommentar?

Alltså undrar jag om det är värt o överklocka både cpu och gpu samtidigt för bättre prestanda i själva datorn. Är däremot lite rädd då många säger att datorn kan brinna upp vilket skulle vara det sista jag ville just nu.