Rätt till att köpa grafikkort ?

Permalänk

Rätt till att köpa grafikkort ?

Hade tänkt köpa ett nytt grafikkort och vet inte ifall tiden är rätt, då jag har en budget på cirka 6tusen vill jag inte köpa en svindyrt nu och sedan om redan några månader kommer något mycket bättre ut, såklart så kommer nya bättre komma ut men är det något man vet?

Är det bra tillfälle att slå till nu eller man ska vänta ~6månader och kolla ifall det kommer något nytt/bättre? Vet inte ifall dom har sagt något eller om det kommer ta flera år tills nästa grafikkort'en och det är lika bra att köpa nu, någon som har koll ?

Kanske det är bättre att köpa ett lite billigare nu och sedan slå till stort senare? Klarar mig sådär på det jag har nu men vill inte sitta med det mer än typ ett halv år.

Har ingen aning och all hjälp är jag stort tacksam för.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det beror på vad du sitter med nu.
Personligen har jag 670 SLI, och kan fortfarande köra allt på tillräckliga detaljnivåer, så jag väntar på Nvidia's nästa "Pascal" i början av nästa år.
Om du är i "akut" behov av snabbare grafik, så uppgradera nu. Annars håll ut.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intercept3648:

Hade tänkt köpa ett nytt grafikkort och vet inte ifall tiden är rätt, då jag har en budget på cirka 6tusen vill jag inte köpa en svindyrt nu och sedan om redan några månader kommer något mycket bättre ut, såklart så kommer nya bättre komma ut men är det något man vet?

Är det bra tillfälle att slå till nu eller man ska vänta ~6månader och kolla ifall det kommer något nytt/bättre? Vet inte ifall dom har sagt något eller om det kommer ta flera år tills nästa grafikkort'en och det är lika bra att köpa nu, någon som har koll ?

Kanske det är bättre att köpa ett lite billigare nu och sedan slå till stort senare? Klarar mig sådär på det jag har nu men vill inte sitta med det mer än typ ett halv år.

Har ingen aning och all hjälp är jag stort tacksam för.

Vad har du just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

Imo alltid bättre att lägga 3.5k max och upgradera oftare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ofta gör du bättre i att köpa ett medelklasskort nu och samma sak om 2-3år, än att bränna allt på ett kort nu.

Både nvidia och amd har släppt nyligen, finns inte en massa nytt direkt runt hörnet. Men om du ska köpa beror till stor del på vad du har såsom andra efterfrågar och dina krav (som verkar vara behov av en ganska brådskande uppgradering).

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har rätt till det, det är nästan en mänsklig rättighet ju!

Det kommer alltid bättre kort, man kan vänta hur länge som helst om man ska vänta.
Köp ett 290X,390 eller 970 nu, uppgradera om ett par år.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Sitter just nu på ett AMD 6950 2gb, vilket känns sådär. Är lite sugen på nytt, om man skulle lägga runt 3tusen på ett nytt grafikkort nu, vilket/vilka är det bästa man kan få? har ingen betydelse ifall det är AMD eller NVIDIA.

Hittade http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-nvidia-geforce-gtx-970... på cdon för lite över 3k.

Eller ifall någon annan har något tips

Permalänk
Medlem

290x/390 skulle jag välja över 970, speciellt om du planerar CF/SLI eller 1440p eller högre upplösning.

Permalänk

Har asus p8z68-V pro gen3, funkar det till ett 390, eventuellt ett 970. Borde väl göra det ?

https://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/

Även ifall någon har ett märke till 390 eller 970 som dom kan rekommendera, eller det enda som är skillnaden är fläkten/fläktarna ?

Tack