Går ej aktivera Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@EddAa:
Efter du har uppgraderat från windows 7/8.1 till Windows 10 kan du göra en clean install utan att mata in nyckel! (skippa alla sådana steg), den kommer att hämta informationen från OEM partitionen den skapade. Däremot kan du inte uppgradera din Windows 7/8.1 installation till Windows 10 på en dator med annat moderkort/systemdisk. Din uppgradering är låst på ditt nuvarande system.

Vet inte om jag har förstått det rätt men nu imorse när jag gjorde en ren installation så tog jag bort alla partitioner från alla diskar och installerade Windows 10 som nu aktiverades direkt.
Eller menar du att OEM partitionen är dold för Windows 10 Clean installern?

Permalänk
Medlem

@Kunzite:
Den är dold ja om du inte såg en 450MB partition med namnet OEM. För Windows 7 installationen är den synbar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Kunzite:
Den är dold ja om du inte såg en 450MB partition med namnet OEM. För Windows 7 installationen är den synbar.

Jag har för mig att jag raderade 5 partitioner vilket är en mer än normalt och en av dem tror jag var 450MB men ska inte svära på det.

Permalänk
Inaktiv

Efter gårdagens spektakel så lyckades jag till slut aktivera min Win10 licens genom att starta om datorn!

Permalänk
Skrivet av barr1:

Ja, det är precis detta "fel" jag gjorde. Uppgraderade från Win7 till Win10 och aktiverade mitt windows, efter det så gjorde jag genast en omformatering. Nu sitter man här utan aktiveringsknappen, och skriva in min gamla Win7-key fungerar inte heller. Även kört "slmgr.vbs /ato" i cmd men den säger bara att nyckeln är blockerad.

Att de inte kunde haft en bättre lösning på detta, t ex så att nyckeln uppdateras till en Win10-key istället. Nu får man väl formatera igen och installera Win7 med 100 uppdateringar ;(.

Värt att nämna kanske är att jag inte formaterade 450MB-partitionen som skapades via updaten från Win7.

Gjorde den processen igår med SP1 skiva win 7, det är ca 300 uppdateringar som skall in. Much fun

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Ja man börjar ju fundera på vad MS tänker med om man inte kan byta ut sin hdd/ssd!!

Nå, det betyder i alla fall att det var rätt tänkt av mig att vänta. Jag har redan konstaterat att det blir en ny SSD i höst / vinter, och då blir det till att sitta på händerna ett tag. Fast det är lite märkligt att de går ifrån löftet att Retail ska fortsätta vara Retail.
Men men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Kunzite:
Den är dold ja om du inte såg en 450MB partition med namnet OEM. För Windows 7 installationen är den synbar.

Jag raderade denna OEM-partitionen i installationsprogrammet i Windows 10 så den är synbar även för Windows 10 installationen. Fanns tre partitioner, startpartitionen i början, huvudpartitionen och så denna OEM på 450 MB i slutet av disken. Jag tog bort alla tre så jag fick icke-allokerat utrymme på hela disken (med hjälp av Windows 10 installern dock) och så markerade jag att installera på det icke-allokerade utrymmet (låter windows installer sköta formateringen av partitionerna som den vill). Men vem vet vad installern gör i bakgrunden, kanske den inte alls gjorde vad jag sa till den?

Men ska prova byta en mekanisk disk mot en helt ny SSD på en annan dator som ska uppgraderas. Om jag gör detta i steget innan jag kör igång Clean install från USB så lär jag vara helt säker på att inget är kvar från gamla installationen. Då får jag samtidigt se om det är OK att byta systemdisk innan man aktiverar om Windows 10. Jag vill gärna ha koll på att man kan göra en ren installation om systemdisken skulle haverera. Känns väldigt begränsat om man inte skulle ha möjlighet att byta ut en trasig systemdisk som man glömt bort att klona utan att behöva köpa ny windowslicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ett snabbare sätt för mig var att söka efter cmd högerklicka och kör som admin och sedan skriva in:

slmgr.vbs /ato

Funkade på tredje försöket.

Wow, tack! Det fungerade på fjärde försöket! Hatten av till dig!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, det betyder i alla fall att det var rätt tänkt av mig att vänta. Jag har redan konstaterat att det blir en ny SSD i höst / vinter, och då blir det till att sitta på händerna ett tag. Fast det är lite märkligt att de går ifrån löftet att Retail ska fortsätta vara Retail.
Men men...
B!

@str8forthakill

Nu har jag löst det med den nya ssd'n, jag gjorde en helt ny installation utav w 8.1 uppgradera till w10 på nya ssd'n och sedan när jag såg att den hade aktiverats så gjorde jag en helt clean install via usb och då fungera det klockrent aktiverades direkt

Vill bara lägga till att den inte ville aktivera om jag inte hade nätverkskabeln i kopplad under hela formateringen vilket jag tycker är skumt, men men nu är det löst

Hoppas detta hjälper andra som hade liknande problem

Edit: verkar som att den registrerar den nya ssd'n efter en helt ny installation utav windows (8.1) för att sedan uppgradera till windows 10 och få en aktivering för den nya ssd'n!

Tycker att detta är sjukt löjligt och tar bara en massa tid då man måste göra om alla installationer på sin nya disk för att få den att aktivera!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

@EddAa:
Då är det enbart bundet till moderkortet då antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag har den där 3V66T generiska nyckeln. på mig står det att Windows är aktiverat. Har kört W 10 TP sedan start. Och så har det varit sedan de släppte RTM versionen 10240 eller vad den heter.

http://i61.tinypic.com/1z6s4uu.png

Jag lär väl få problem med om jag gör en ren installation så det får vara några dagar ska ändå på en semester tripp imorgon.

Har också så där. Lite frustrerande

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men ska prova byta en mekanisk disk mot en helt ny SSD på en annan dator som ska uppgraderas. Om jag gör detta i steget innan jag kör igång Clean install från USB så lär jag vara helt säker på att inget är kvar från gamla installationen. Då får jag samtidigt se om det är OK att byta systemdisk innan man aktiverar om Windows 10. Jag vill gärna ha koll på att man kan göra en ren installation om systemdisken skulle haverera. Känns väldigt begränsat om man inte skulle ha möjlighet att byta ut en trasig systemdisk som man glömt bort att klona utan att behöva köpa ny windowslicens.

@ronnylov

Hur gick det med den nya SSD'n, eller du kanske aldrig testade ?

För jag vet att windows 10 inte ville aktiveras när jag gjorde en clean install till nya ssd'n, utan en helt ny installation utav windows 8.1 krävdes för att sedan uppgradera till windows 10 och när det blev aktiverat så gick det bra att göra en clean install till windows 10 igen, då fick man en aktiveraing direkt

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@ronnylov

Hur gick det med den nya SSD'n, eller du kanske aldrig testade ?

För jag vet att windows 10 inte ville aktiveras när jag gjorde en clean install till nya ssd'n, utan en helt ny installation utav windows 8.1 krävdes för att sedan uppgradera till windows 10 och när det blev aktiverat så gick det bra att göra en clean install till windows 10 igen, då fick man en aktiveraing direkt

Hej!

Det står fortfarande på "att-göra-listan" så jag har inte provat det ännu.
Tänkte alltså först uppgradera windows 7 till windows 10 på den mekaniska hårddisken och aktivera windows 10.
Då tänker jag mig att moderkortets signatur registrerats hos Microsofts aktiveringsserver.

Sedan ersätter jag mekaniska hårddisken med den helt nya SSD-disken och gör clean install.
Får se om det funkar. Annars får jag väl göra som du gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Det står fortfarande på "att-göra-listan" så jag har inte provat det ännu.
Tänkte alltså först uppgradera windows 7 till windows 10 på den mekaniska hårddisken och aktivera windows 10.
Då tänker jag mig att moderkortets signatur registrerats hos Microsofts aktiveringsserver.

Sedan ersätter jag mekaniska hårddisken med den helt nya SSD-disken och gör clean install.
Får se om det funkar. Annars får jag väl göra som du gjorde.

Det låter bra !

Glöm ej att skriva i tråden när du har testet det

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Efter ett bytat bios blev min Windows 10 avaktiverad, bytade tillbaka och då var Windows aktiverat igen... Betyder detta att om man flashar om bios så avaktiveras Windows 10 och man får ringa Microsoft?

Permalänk
Medlem

Det verkar troligt, ja.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Det låter bra !

Glöm ej att skriva i tråden när du har testet det

Nu har jag testat och det gick bra!

Windows 10 är aktiverat efter att gjort en ren installation på SSD efter att kopplat ur den mekaniska hårddisken som hade uppgraderat windows 10 från windows 7. Bytte även från 32-bit till 64-bit och från engelsk version till svensk version i samband med den rena installationen.