4:3 streched funkar inte på W10

Permalänk
Medlem

4:3 streched funkar inte på W10

Tjohej.

Har precis installerat win10 och har precis öppnat cs och märkte att jag helt plötsligt har blackbars igen.
Jag har alla rätta inställningar i CCC och även testat "-stretchaspect" i launch options, men inget funkar.

Jag har testat att köra 4:3 i windows och DÄR blir det stretched, men öppnar jag CS även då när jag kör just detta i windows får jag blackbars i alla fall.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

lyckades du klura ut en lösning på det? polaren har samma problem dock har han ett nvida kort

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

@solomon:

Bara av nyfikenhet. Vad är 4:3 stretched??

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@solomon:

Bara av nyfikenhet. Vad är 4:3 stretched??

4:3 upplösning på en skärm med en annat format (16:9 t.ex.) bilden blir då utsträckt.

Permalänk
Medlem

@Racka: Det ger ju ingen mening :/ Varför då inte bara ha en 4:3 skärm? Eller spela 16:9 på en 16:9 skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Racka: Det ger ju ingen mening :/ Varför då inte bara ha en 4:3 skärm? Eller spela 16:9 på en 16:9 skärm?

1: Du får lägre cpu-consumption
2: Det blir inzoomat, dvs du ser targets närmre
3: Hitboxen blir större.
4: Det är skönt.

F.ö har jag fått reda på att det är just Windows 10 och AMD som inte går ihop till fullo ännu. Därför fungerar inte stretch. Det funkar däremot om man kör samma upplösning i Windows(1280x960 för mig) och sen köra window mode fullscreen i CS.

Skrivet av Razor199:

lyckades du klura ut en lösning på det? polaren har samma problem dock har han ett nvida kort

För Nvidia ska det finnas någon till funktion som overridar alla inställningar. Finns i denna tråd någonstans: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3f1r0m/wind...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Racka: Det ger ju ingen mening :/ Varför då inte bara ha en 4:3 skärm? Eller spela 16:9 på en 16:9 skärm?

För många är det ju en vanesak dessutom, har man spelat CS i 10 år så känns det helt crazy att byta upplösningen (musrörelser blir ju väldigt annorlunda om du ändrar AR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

För många är det ju en vanesak dessutom, har man spelat CS i 10 år så känns det helt crazy att byta upplösningen (musrörelser blir ju väldigt annorlunda om du ändrar AR)

Well, att spela stretch är ju inte "normalt" från början. För 10 år sedan hade man en tjockskärm med 4:3 och körde typ 640x480 eller 800x600. Nu kör många med blackbars, men då får man inte just detta att hitboxen blir större och det blir mer inzoomat.

Men stretch blir mer och mer standard nu iaf.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Well, att spela stretch är ju inte "normalt" från början. För 10 år sedan hade man en tjockskärm med 4:3 och körde typ 640x480 eller 800x600. Nu kör många med blackbars, men då får man inte just detta att hitboxen blir större och det blir mer inzoomat.

Men stretch blir mer och mer standard nu iaf.

Kolla efter 2 minuter Hahaha https://youtu.be/EqekMxRBUZY

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Kolla efter 2 minuter Hahaha https://youtu.be/EqekMxRBUZY

Rofl. Skön snubbe. "Skaru ha en snus"

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

För Nvidia ska det finnas någon till funktion som overridar alla inställningar. Finns i denna tråd någonstans: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3f1r0m/wind...

ska skicka det till han se om det löser det

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av solomon:

1: Du får lägre cpu-consumption

Alltså. Nej. Snälla nån. Exakt samma jämfört med 4:3 black bars och inte nämnvärt mindre än 16:9 (för jag hoppas att du låter grafikkortet rendera bilden).

Citat:

2: Det blir inzoomat, dvs du ser targets närmre

Och musrörelserna blir utdragna i sidled. Prova 1:2 stretched, det är ännu bättre!

Citat:

3: Hitboxen blir större.

Hitboxen är lika stor in-game, men upptar naturligtvis en större yta på skärmen. 1:2 stretched ger ännu större hitbox!!

Citat:

4: Det är skönt.

Legit argument om man är van vid det. (Är ej sarkastisk.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alltså. Nej. Snälla nån. Exakt samma jämfört med 4:3 black bars och inte nämnvärt mindre än 16:9 (för jag hoppas att du låter grafikkortet rendera bilden).

Och musrörelserna blir utdragna i sidled. Prova 1:2 stretched, det är ännu bättre!

Hitboxen är lika stor in-game, men upptar naturligtvis en större yta på skärmen. 1:2 stretched ger ännu större hitbox!!

Legit argument om man är van vid det. (Är ej sarkastisk.)

Vadå nej? Du är fullt medveten om att CSGO inte är ett speciellt stort grafikspel, right? Det finns en bra jäkla stor skillnad ska du veta.

Musrörelserna är en placebo som skapas. Musrörelserna är egentligen detsamma som för 16:9.

Ja, hitboxen är egentligen lika stor, men som sagt: Utdragen. Ytan blir fortfarande större, än hur man lägger upp det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag lirar 1440x1080 utan black bars, är enligt mig den enda 4:3-upplösningen som inte ser ut som skit på en skärm med 1920x1080p native.

Permalänk

stäng av skalning i nvidia kontrollpanel finns under "ställ in skrivbordets storlek & position"
Tvinga helskärm & bocka i "Åsidosätt skalningsläget av spel och program"
klart!!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av solomon:

Vadå nej? Du är fullt medveten om att CSGO inte är ett speciellt stort grafikspel, right? Det finns en bra jäkla stor skillnad ska du veta.

Det är svårt att uttyda vad du menar.

Citat:

Musrörelserna är en placebo som skapas. Musrörelserna är egentligen detsamma som för 16:9.

Nej. Rörelserna blir förstås samma in-game som vid 4:3 black bars eller 16:9, men det man ser överensstämmer inte med det man gör. Prova 1:2 stretched och kom tillbaka och säg att musrörelserna känns precis som vanligt.

Citat:

Ja, hitboxen är egentligen lika stor, men som sagt: Utdragen. Ytan blir fortfarande större, än hur man lägger upp det.

Ytan på skärmen, ja. Men kör 1:2 stretched eller åtminstone 1:1 stretched då, så får du ännu större hitboxes.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tjohej.

Har precis installerat win10 och har precis öppnat cs och märkte att jag helt plötsligt har blackbars igen.
Jag har alla rätta inställningar i CCC och även testat "-stretchaspect" i launch options, men inget funkar.

Jag har testat att köra 4:3 i windows och DÄR blir det stretched, men öppnar jag CS även då när jag kör just detta i windows får jag blackbars i alla fall.

Vad kan jag göra?

Jag använder senaste beta drivrutinen för win 8.1 och då funkar stretched! Den senaste drivisen för win 10 funkade inte för mig heller.

http://www2.ati.com/drivers/beta/amd-catalyst-15.6-beta-softw...

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Jag använder senaste beta drivrutinen för win 8.1 och då funkar stretched! Den senaste drivisen för win 10 funkade inte för mig heller.

http://www2.ati.com/drivers/beta/amd-catalyst-15.6-beta-softw...

Skall testa! Återkommer.

Edit: DET FUNKAR! WOO! Tack så jäkligt!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är svårt att uttyda vad du menar.

Nej. Rörelserna blir förstås samma in-game som vid 4:3 black bars eller 16:9, men det man ser överensstämmer inte med det man gör. Prova 1:2 stretched och kom tillbaka och säg att musrörelserna känns precis som vanligt.

Ytan på skärmen, ja. Men kör 1:2 stretched eller åtminstone 1:1 stretched då, så får du ännu större hitboxes.

***bort/mod***
Hur är detta ens relevant till vad jag frågade i #0? Jag kör 4:3 stretched, kan du låta mig göra det eller?

§1 /moderator
Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Funkar 4:3 stretched till nvidia i windows 10?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av 1NstaNT:

Funkar 4:3 stretched till nvidia i windows 10?

Ja, det gör det, testade det nyss i cs. Du behöver bara fixa dom här inställningarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av solomon:

Hur är detta ens relevant till vad jag frågade i #0? Jag kör 4:3 stretched, kan du låta mig göra det eller?

Du kan spela hur du vill. Det var när du för @biorrith motiverade varför 4:3 stretched skulle vara objektivt bättre som jag motsatte mig några av dina argument.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan spela hur du vill. Det var när du för @biorrith motiverade varför 4:3 stretched skulle vara objektivt bättre som jag motsatte mig några av dina argument.

Det finns inget med mitt argument som är fel. Du började snacka om andra upplösningar, vilket inte har något med mig alls att göra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen återgå till topic: 4:3 streched funkar inte på W10, vad kan jag göra?*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ändringarna i nvidias kontrollpanel funkar INTE för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tjohej.

Har precis installerat win10 och har precis öppnat cs och märkte att jag helt plötsligt har blackbars igen.
Jag har alla rätta inställningar i CCC och även testat "-stretchaspect" i launch options, men inget funkar.

Jag har testat att köra 4:3 i windows och DÄR blir det stretched, men öppnar jag CS även då när jag kör just detta i windows får jag blackbars i alla fall.

Vad kan jag göra?

Jag får så ibland (jag kör W10, 16.2.1) och att starta om grafikdrivrutinen genom CRU. Jag har även lagt till 1920x1440 som detailed resolution. Kom ihåg att starta om drivrutinen efter att du har lagt in din 4:3-upplösning.

Skrivet av biorrith:

@Racka: Det ger ju ingen mening :/ Varför då inte bara ha en 4:3 skärm? Eller spela 16:9 på en 16:9 skärm?

4:3-skärmar är dyra, sen är det även så att musrörelserna blir extremt annorlunda när du byter från 4:3 till 16:9 eller vice versa. Helt enkelt en vanesak. Även jag kör 4:3 just på grund av vana, har testat 16:9 då och då men spelar värre än en silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ja, det gör det, testade det nyss i cs. Du behöver bara fixa dom här inställningarna.

http://i.imgur.com/0PF9zZI.png

Funkar perfekt tack