Permalänk

Får ej fram andra hård disken.

Hej, formatade precis om datorn till windows 10. Men när jag skall formatera om min laptop behöver jag ta ut andra hård disken om jag vill ha windows 10 på min ssd, vilket jag gjorde. Allt fungerade fint fint, stänge av datorn för att skruva in andra hård disken men fick inte fram hårddisken så trodde att jag behövde gå in i 'Disk management' och greja men såg den inte där heller. Dock så ser jag den i min bios.
Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Fick samma problem, både i Win 8.1 och 10an...

Gå in i BIOSen, och ändra något (något som inte påverkar) och spara BIOSen. Tydligen måste den uppdatera BIOSet eller något... löste det x2 för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Fick samma problem, både i Win 8.1 och 10an...

Gå in i BIOSen, och ändra något (något som inte påverkar) och spara BIOSen. Tydligen måste den uppdatera BIOSet eller något... löste det x2 för mig iaf.

Skall testa det genast, tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att du saknar drivers till diskkontrollern, har du kollat i enhetshanteraren att allt är installerat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Vet ej hur det är med TS problem, men med mitt så var det Intel kontroller, som systemdisken också satt på. Drivare borde mao inte vara ett problem.

Lägg sedan till att disken syntes i BIOS, men inte i enhetshanterare (verken installerad eller okänd), eller i diskhantering. Den var bara väck så fort man kom in i Windows.
Fick detta problem 2 gånger och det kan ha och göra med "leagacy" mode, då felet inte uppstod med UEFI boot.

Räckte dock med att man just sparade BIOS inställningarna (var tvungen att ändra något, annars sparade den aldrig det), sen hittade den disken och allt, utan problem.

Samma fel hände på 8.1 och på Win 10, 2 olika maskiner, 2 olika märken på moderkortet.