Gaming påverkar nätverkskortet; EMF/strömbrist?

Permalänk

Gaming påverkar nätverkskortet; EMF/strömbrist?

Hej!

Jag har ett trådlöst nätverkskort (TP-LINK, benämns som Qualcomm Atheros AR938x Wireless Network Adapter) som sitter i PCI-slot bakom grafikkortet, ett NVIDIA GeForce GTX 750.

När jag använder datorn vanligt uppstår inga större nätverksproblem annat än att jag får 3/5 pinnar i styrka ca 4 meter från routern. Under spel påverkas dock prestandan märkbart och jag får stundtals mycket irriterande nätverkslagg, ibland så pass att hela adaptern tycks haka upp sig och vägrar mig tillgång till Internet förrän jag återkopplar till nätverket i Windows (trots att ikonen vid klockan anger anslutning).

Min bror, vars dator är placerad mellan min och routern, upplever dock inget lagg utöver det vanliga och har ibland åtkomst till Internet när inte jag har det. Mina funderingar går till antingen elektromagnetisk störning från grafikkortet, eller otillräckligt med ström från nätaggregatet (EVGA 500W White). Låter det troligt, eller finns det något annat jag borde testa innan jag byter upp mig till ett vassare nätverkskort?

Ursäkta om detta hamnade i fel kategori, jag gjorde ett tappert försök att hitta rätt...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort i din dator?

EDIT! Använd kabel så slipper du problem!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad har du för moderkort i din dator?

Moderkortet är ett Asus M5A78L-M/USB3 [Webhallen].

Skrivet av BrusE:

EDIT! Använd kabel så slipper du problem!

Haha ja, det hade jag absolut gjort om jag kunnat, tyvärr finns varken lediga portar eller någon smidig kabelgömma i huset.
Var på väg att fråga vad du menade med kabel, men det vore hemskt otekniskt av mig.. tacka vet jag att tänka efter

Permalänk
Rekordmedlem

Saknas det portar skaffar man en switch, du bör hursomhelst prova via kabel för att ha det som referens, det är möjligt att det blir elektriska störningar men utan att mäta är det svårt att veta vad som händer, däremot är det inte så troligt att nätdelen i sig är för liten men den kanske ger störningar eller leder dem mellan olika delar i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag funderar om det kan vara så att dit grafikkort tar upp så pass mycket bandbredd på PCI bussen att den börjar att störa nätverkskortet.

Har du testat att byta PCI plats?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |