Reklamation av grafikkort

Permalänk

Reklamation av grafikkort

Hej!
Min första tråd här så hoppas allt har blivit rätt!

I söndags köpte jag ett R9 290X XFX från netonnets fyndhörna. Ordinariepris på kortet var 4690kr jag betalade 2800kr. När jag startar datorn går kortet upp i ca 70C, och när jag spelar WoW så går kortet upp över 100C och låter som en dammsugare. Jag skrev till XFX's support och de skrev följande:

7/29/2015 1:46:15 AM By wade@pnl Type:2
Dear customer

The card is overheat.
Please contact your seller to get replacement or apply RMA for you.
We apologize for any inconvenience caused.
Best regards
Wade

Nu till själva "problemet". Sist jag kollade så hade inte NetonNet några andra 290x och för det priset hittar jag inte liknande grafikkort. Tror ni de ger mig möjligheten att byta mot ett 380 eller liknande? Eller jag får bara pengarna tillbaka eftersom de knappt gått en vecka?

Tack! / Felicia

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du får ett tillgodokvitto på 2800kr om de inte har ett till inne.

Edit: Eftersom det är inom 14 dagar får du nog pengar tillbaka

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att kontakta Netonnet och hänvisa till det svar du har fått ifrån XFX supporten så löser det sig nog.

Permalänk
Medlem

@fillzan94

Överlag är jag inte ashajj på konsumenträtt men lite offtopic;

För det första; du ska inte ha ett ruttet 380 i utbyte emot ett riktigt bra 290X.

Om du skulle våga dig på att byta kylarpasta på det så är det nog där problemet ligger skulle jag tro. Eller att kylaren inte har tillräcklig kontakt med chippet, om nu kylaren fungerar överhuvudtaget.

Har du kikat så att fläktarna snurrar?

Det måst ju gå att få de lagat iallafall iom. att det kommer från en fyndhörna. Pengar tillbaka är jag lite osäker.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ta kontakt med netonnet istället så får du reda på om du får lämna tillbaka kortet när den är köpt från en fyndavdelning. Inte i alla, men i vissa butiker gäller det inget öppet-köp om varan är köpt från en fyndavdelning.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Skulle gissa på att du får ett tillgodokvitto på 2800kr om de inte har ett till inne.

Edit: Eftersom det är inom 14 dagar får du nog pengar tillbaka

Det tråkiga är bara att jag inte hittar ett lika bra grafikkort för de pengarna! Synd att man inte kunde fått ett annat grafikkort i utbyte

Skrivet av thomson:

Det bästa du kan göra är att kontakta Netonnet och hänvisa till det svar du har fått ifrån XFX supporten så löser det sig nog.

Kan skriva ut och ta med till butiken!

Permalänk
Skrivet av Santrik:

@fillzan94

Överlag är jag inte ashajj på konsumenträtt men lite offtopic;

För det första; du ska inte ha ett ruttet 380 i utbyte emot ett riktigt bra 290X.

Om du skulle våga dig på att byta kylarpasta på det så är det nog där problemet ligger skulle jag tro. Eller att kylaren inte har tillräcklig kontakt med chippet, om nu kylaren fungerar överhuvudtaget.

Har du kikat så att fläktarna snurrar?

Det måst ju gå att få de lagat iallafall iom. att det kommer från en fyndhörna. Pengar tillbaka är jag lite osäker.

De står att om jag rör skruvarna så ryker garantin och det vill jag inte! Helst vill jag ha ett nytt grafikkort eftersom jag inte får så bra grafikkort för de pengarna annars

Skrivet av scimanyD:

Tjena!

Ta kontakt med netonnet istället så får du reda på om du får lämna tillbaka kortet när den är köpt från en fyndavdelning. Inte i alla, men i vissa butiker gäller det inget öppet-köp om varan är köpt från en fyndavdelning.

Frågade när jag köpte kortet och samma villkor gällde som om det var helt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

De står att om jag rör skruvarna så ryker garantin och det vill jag inte! Helst vill jag ha ett nytt grafikkort eftersom jag inte får så bra grafikkort för de pengarna annars

Frågade när jag köpte kortet och samma villkor gällde som om det var helt nytt.

Som du säger rör inte skruvarna, då går klisterlappen sönder som det står void warranty och då så är det kört med garantin.

Den som motsvarar R9 290X heter idag R9 390X

Permalänk
Skrivet av thomson:

Som du säger rör inte skruvarna, då går klisterlappen sönder som det står void warranty och då så är det kört med garantin.

Den som motsvarar R9 290X heter idag R9 390X

Trodde 390X var mycket nyare och bättre än 290X? Då kanske de ger mig ett 390X! Då de kostar mindre än va mitt egentligen skulle kostat!

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna hur det har gått.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Hej!
Min första tråd här så hoppas allt har blivit rätt!

I söndags köpte jag ett R9 290X XFX från netonnets fyndhörna. Ordinariepris på kortet var 4690kr jag betalade 2800kr. När jag startar datorn går kortet upp i ca 70C, och när jag spelar WoW så går kortet upp över 100C och låter som en dammsugare. Jag skrev till XFX's support och de skrev följande:

7/29/2015 1:46:15 AM By wade@pnl Type:2
Dear customer

The card is overheat.
Please contact your seller to get replacement or apply RMA for you.
We apologize for any inconvenience caused.
Best regards
Wade

Nu till själva "problemet". Sist jag kollade så hade inte NetonNet några andra 290x och för det priset hittar jag inte liknande grafikkort. Tror ni de ger mig möjligheten att byta mot ett 380 eller liknande? Eller jag får bara pengarna tillbaka eftersom de knappt gått en vecka?

Tack! / Felicia

Är det exakt 100'c eller är det typ 95'c som kortet är designat för att köras i? 290x är utan tvekan de varmaste grafikkortet som finns och köpa samt att XFX är utan tvekan den sämsta AMD tillverkaren och är experter på att snåla ner på kylare och andra komponenter på PCB'n efter de slutat med referensmodellerna från AMD så undvik XFX i fortsättningen samt 290/290x, sålde mitt 290x matrix platinum och bytte till 780 ti just för att spela enbart WoW och nu kör jag allt på ultra i 1440p utan minsta drop under 60 fps utom på supreme lord kazzak där de kan droppa ner emot 40 fps

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Det tråkiga är bara att jag inte hittar ett lika bra grafikkort för de pengarna! Synd att man inte kunde fått ett annat grafikkort i utbyte

Kan skriva ut och ta med till butiken!

Trots att netonnet är en väldigt bra butikskedja så ställer de ibland ut returexemplar i butik. Kan va så att du råkat ut för det!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Är det exakt 100'c eller är det typ 95'c som kortet är designat för att köras i? 290x är utan tvekan de varmaste grafikkortet som finns och köpa samt att XFX är utan tvekan den sämsta AMD tillverkaren och är experter på att snåla ner på kylare och andra komponenter på PCB'n efter de slutat med referensmodellerna från AMD så undvik XFX i fortsättningen samt 290/290x, sålde mitt 290x matrix platinum och bytte till 780 ti just för att spela enbart WoW och nu kör jag allt på ultra i 1440p utan minsta drop under 60 fps utom på supreme lord kazzak där de kan droppa ner emot 40 fps

Kortet var uppe i 103C som max när jag kollade hwmonitor och detta var efter 30 minuters spelade i Tanaan jungle :(. Tyvärr tillåter inte min budget ett 780ti. Tyckte jag hade tur när jag såg detta kort i fyndhörnan men men. Jag skickade print till XFX supporten på mina idle-temperaturer och load-temp och fick då som svar att de var "overheating". Finns endast GTX 960 som är runt min budget men efter att ha sett reviews så valde jag AMD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Kortet var uppe i 103C som max när jag kollade hwmonitor och detta var efter 30 minuters spelade i Tanaan jungle :(. Tyvärr tillåter inte min budget ett 780ti. Tyckte jag hade tur när jag såg detta kort i fyndhörnan men men. Jag skickade print till XFX supporten på mina idle-temperaturer och load-temp och fick då som svar att de var "overheating". Finns endast GTX 960 som är runt min budget men efter att ha sett reviews så valde jag AMD istället

köpte mitt 780 ti begagnat, såg ett 780 ti i marknaden för 2500kr igår om du vill köra begagnat, nvidia kort är så otroligt mycket bättre om du enbart spelar WoW

103'c är tokmycket och en defekt så du borde begära pengarna tillbaka

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

köpte mitt 780 ti begagnat, såg ett 780 ti i marknaden för 2500kr igår om du vill köra begagnat, nvidia kort är så otroligt mycket bättre om du enbart spelar WoW

103'c är tokmycket och en defekt så du borde begära pengarna tillbaka

Inte förtjust i begagnat då jag gillar att ha lite säkerhet och garanti från ÅF Jag hoppas att de låter mig välja ett nytt kort för nypriset! Men de lär nog inte hända. Får nog välja ett GTX 960 och sen i framtiden kanske köpa ett till

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Hej!
Min första tråd här så hoppas allt har blivit rätt!

I söndags köpte jag ett R9 290X XFX från netonnets fyndhörna. Ordinariepris på kortet var 4690kr jag betalade 2800kr. När jag startar datorn går kortet upp i ca 70C, och när jag spelar WoW så går kortet upp över 100C och låter som en dammsugare. Jag skrev till XFX's support och de skrev följande:

7/29/2015 1:46:15 AM By wade@pnl Type:2
Dear customer

The card is overheat.
Please contact your seller to get replacement or apply RMA for you.
We apologize for any inconvenience caused.
Best regards
Wade

Nu till själva "problemet". Sist jag kollade så hade inte NetonNet några andra 290x och för det priset hittar jag inte liknande grafikkort. Tror ni de ger mig möjligheten att byta mot ett 380 eller liknande? Eller jag får bara pengarna tillbaka eftersom de knappt gått en vecka?

Tack! / Felicia

Kort och gott, Om du vill reklamera kortet så gör det till NoN och enligt Kköpl. så har du rätt till minst en felfri likvärdig vara, detta gäller även rabatterade varor. Du behöver inte godkänna återköp utan kan kräva omleverans. Vill/kan de inte erbjuda dig ett annat 290x så är 390x dess ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Trots att netonnet är en väldigt bra butikskedja så ställer de ibland ut returexemplar i butik. Kan va så att du råkat ut för det!

Hon har ju köpt kortet från fyndhörnan, så det har inte varit i "butik". Det är helt klart ett defekt kort de sålt som begagnat.

Skrivet av fillzan94:

Kortet var uppe i 103C som max när jag kollade hwmonitor och detta var efter 30 minuters spelade i Tanaan jungle :(. Tyvärr tillåter inte min budget ett 780ti. Tyckte jag hade tur när jag såg detta kort i fyndhörnan men men. Jag skickade print till XFX supporten på mina idle-temperaturer och load-temp och fick då som svar att de var "overheating". Finns endast GTX 960 som är runt min budget men efter att ha sett reviews så valde jag AMD istället

Du SKALL få ett likvärdigt kort av NetonNet, oavsett vad du har betalat. Att du köpte det ifrån fyndhörnan har ingen betydelse, eftersom de säljer dem som fullt fungerande. Dessutom säger du själv att du har garanti som om det vore nytt. Kontakta dem och be att få det utbytt så skall det inte vara några ptoblem.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fillzan94:

Hej!
Min första tråd här så hoppas allt har blivit rätt!

I söndags köpte jag ett R9 290X XFX från netonnets fyndhörna. Ordinariepris på kortet var 4690kr jag betalade 2800kr. När jag startar datorn går kortet upp i ca 70C, och när jag spelar WoW så går kortet upp över 100C och låter som en dammsugare. Jag skrev till XFX's support och de skrev följande:

7/29/2015 1:46:15 AM By wade@pnl Type:2
Dear customer

The card is overheat.
Please contact your seller to get replacement or apply RMA for you.
We apologize for any inconvenience caused.
Best regards
Wade

Nu till själva "problemet". Sist jag kollade så hade inte NetonNet några andra 290x och för det priset hittar jag inte liknande grafikkort. Tror ni de ger mig möjligheten att byta mot ett 380 eller liknande? Eller jag får bara pengarna tillbaka eftersom de knappt gått en vecka?

Tack! / Felicia

Hej,
Jag jobbar personligen i som extra i en datorbutik och tar emot reklamationer.

Kort och gott, lagen är tydlig till att du har rätt till ett grafikkort osm är likvärdigt det grafikkortet du köpte, att det kommer från fyndhöran är inte av betydelse. Att det är nedsatt har ingen betydelse. Att ett potentiellt 390X kostar mer har inte någon betydelse.

Kontakta deras konsumentombudsman direkt. Deras support är oerhört långsam och mer eller mindre inkompetent när det kommer till konsumentköplagen och skickar ändå bara ärendet vidare till deras konsumentombudsman.

Jag kan skicka det mail jag skickade till NoN till dig via PM om du vill (och övrig korrespondens jag förde med deras konsumentombudsman om du vill ha dig lite att läsa). Ska även försöka gräva upp den tråd som jag och en annan kille har skrivit i kring två HD7850 som pajade. Jag fick tillslut ett 270 (samma som HD7870) i utbyte.

Tråden gällande NetonNet och grafikkort:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1376268-garanti-utbyte-...

Mitt grafikkort var köpt vid kraftigt nersatt pris då de såldes ut från lagret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Divil:

Kort och gott, Om du vill reklamera kortet så gör det till NoN och enligt Kköpl. så har du rätt till minst en felfri likvärdig vara, detta gäller även rabatterade varor. Du behöver inte godkänna återköp utan kan kräva omleverans. Vill/kan de inte erbjuda dig ett annat 290x så är 390x dess ersättare.

Tror du NoN vet om detta eller de kommer försöka få mig att acceptera 2800kr tillgodocheck? Eller kommer de vara samarbetsvilliga tro? Jag är ju en typisk svensk som helst undviker konflikt och liknande en fegis med andra ord.

Skrivet av netbuddy:

Hon har ju köpt kortet från fyndhörnan, så det har inte varit i "butik". Det är helt klart ett defekt kort de sålt som begagnat.

Du SKALL få ett likvärdigt kort av NetonNet, oavsett vad du har betalat. Att du köpte det ifrån fyndhörnan har ingen betydelse, eftersom de säljer dem som fullt fungerande. Dessutom säger du själv att du har garanti som om det vore nytt. Kontakta dem och be att få det utbytt så skall det inte vara några ptoblem.

Hoppas att NoN vet om detta så jag slipper argumentera. Jag är en liten fegis

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,
Jag jobbar personligen i som extra i en datorbutik och tar emot reklamationer.

Kort och gott, lagen är tydlig till att du har rätt till ett grafikkort osm är likvärdigt det grafikkortet du köpte, att det kommer från fyndhöran är inte av betydelse. Att det är nedsatt har ingen betydelse. Att ett potentiellt 390X kostar mer har inte någon betydelse.

Kontakta deras konsumentombudsman direkt. Deras support är oerhört långsam och mer eller mindre inkompetent när det kommer till konsumentköplagen och skickar ändå bara ärendet vidare till deras konsumentombudsman.

Jag kan skicka det mail jag skickade till NoN till dig via PM om du vill (och övrig korrespondens jag förde med deras konsumentombudsman om du vill ha dig lite att läsa). Ska även försöka gräva upp den tråd som jag och en annan kille har skrivit i kring två HD7850 som pajade. Jag fick tillslut ett 270 (samma som HD7870) i utbyte.

Tråden gällande NetonNet och grafikkort:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1376268-garanti-utbyte-...

Mitt grafikkort var köpt vid kraftigt nersatt pris då de såldes ut från lagret.

Ja du får gärna skicka det via PM! Detta låter ju lovande! Dock typiskt att jag skulle få ett defekt kort till o börja med. Hoppas att det löser sig och allt går smärtfritt för min del

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fillzan94:

Tror du NoN vet om detta eller de kommer försöka få mig att acceptera 2800kr tillgodocheck? Eller kommer de vara samarbetsvilliga tro? Jag är ju en typisk svensk som helst undviker konflikt och liknande en fegis med andra ord.

De måste känna till detta. Ta och eskalera det omedelbart till konsumentombudsmannen (alla andra på service svarar mer eller mindre endast från ett manus).

KonsumentköpLagen är tvingande och de får inte ens erbjuda dig något som är sämre än vad som är tillåtet. Om du är rädd för konflikter så kommer du inte komma långt i livet.

Vi hjälper dig. Jag skickar min korrespondens direkt till dig på PM som jag förde med NoN. Du får gärna plagiera fritt men dubbelkolla så att inget jag har skrivit som är personligt följer med. (så som eventuell Mailadress eller dylikt).

Vill du ha hjälp med att formulera ett mail så hjälper vi gärna till om det så behövs.

Edit: Jag har uppdaterat mitt förra inlägg med länk till förra tråden.

@fillzan94: Du har fått PM.
Misstänker mer att det är formuleringarna man kan använda om man inte blir nöjd med deras första svar. Tror vi får formulera ett första mail för att bemöta Service när man lämnar inte servicen och vad man yrkar på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De måste känna till detta. Ta och eskalera det omedelbart till konsumentombudsmannen (alla andra på service svarar mer eller mindre endast från ett manus).

KonsumentköpLagen är tvingande och de får inte ens erbjuda dig något som är sämre än vad som är tillåtet. Om du är rädd för konflikter så kommer du inte komma långt i livet.

Vi hjälper dig. Jag skickar min korrespondens direkt till dig på PM som jag förde med NoN. Du får gärna plagiera fritt men dubbelkolla så att inget jag har skrivit som är personligt följer med. (så som eventuell Mailadress eller dylikt).

Vill du ha hjälp med att formulera ett mail så hjälper vi gärna till om det så behövs.

Edit: Jag har uppdaterat mitt förra inlägg med länk till förra tråden.

@fillzan94: Du har fått PM.
Misstänker mer att det är formuleringarna man kan använda om man inte blir nöjd med deras första svar. Tror vi får formulera ett första mail för att bemöta Service när man lämnar inte servicen och vad man yrkar på.

Bor ca 5 mil från en lagershop och eftersom jag hade planerat att spela en del under min semester vill jag helst försöka byta kort på plats alt lämna in direkt för felsökning. Kan försöka vara lite påläst och argumentera för min sak till personen bakom servicedisken imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Trodde 390X var mycket nyare och bättre än 290X? Då kanske de ger mig ett 390X! Då de kostar mindre än va mitt egentligen skulle kostat!

Det är bara ett omdöpt kort med dubbelt så mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillzan94:

Bor ca 5 mil från en lagershop och eftersom jag hade planerat att spela en del under min semester vill jag helst försöka byta kort på plats alt lämna in direkt för felsökning. Kan försöka vara lite påläst och argumentera för min sak till personen bakom servicedisken imorgon!

Du har rätt till ett likvärdigt kort om dom nu inte har ett R9 290X på lager så är det R9 390X som gäller.

Permalänk

Har ett liknande problem men mitt kort (fyndvara) som jag köpt från netonnet är stendöd, fläkten snurrar och det lyser men datorn bootar inte. Kollar man närmare på PCI-e kontakten så ser man att någon har skrapat ihjäl den typ..

Kortet köpt 13/14 dagar sedan men testad idag då vi köpte alla delarna från deras lagershop (idag). Tror någon här om att man skulle kunna lämna tillbaka det?

Permalänk
Medlem

Du får inte ett 390x det kan du sluta drömma om direkt, du får tillbaka pengarna och det är ju med all rätt. Och ja dom får göra så. Fyndvara som det är (rea likadant).

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fillzan94:

Bor ca 5 mil från en lagershop och eftersom jag hade planerat att spela en del under min semester vill jag helst försöka byta kort på plats alt lämna in direkt för felsökning. Kan försöka vara lite påläst och argumentera för min sak till personen bakom servicedisken imorgon!

Du behöver göra följande:
Var tydlig med att du vill reklamera och inte nyttja garantin.
Vid reklamation får du allt skydd enligt lagen + allt de eventuellt kan erbjuda via garanti, så bara bättre det.
Tryck på att du nyligen har köpt kortet och att du tämligen anser det väsentligt att de testar kortet omgående. En skälig tid för att hantera ett så nyligen köpt kort bör vara 5-10 arbetsdagar.

Dock kommer den du pratar med mer eller mindre endast printa ut ett papper åt dig att skriva under att du accepterar villkoren samt ta emot kortet. Sedan skickas kortet till Borås och det kommer ta bra länge.

Jag rekommenderar att du kontaktar konsumentombudsmannen som netonnet har omgående efter inlämningen och pushar på att det måste hanteras fort. (Nyligen köpt kort)

Du kan även lägga fram att R9 290X och R9 390X har exakt samma GPU och således kan anses vara likvärdiga. Om kortet skall bytas ut. (Här är det lämpligt att göra halva jobbet åt dem och plocka fram ersättningskandidater. Satsa på de 390X som har likvärdig kylare eller på annat sätt matchar det kort du köpte först bättre. NoN har alltid rätt att erbjuda ett annat eller t ex ett från fyndhörnan. Du måste inte nödvändigtvis acceptera men det brukar vara betydligt svårare att hävda sin rätt till ett sprillans nytt kort om butiken kan leverera ett från fyndhörnan som matchar ditt kort bättre.

Acceptera under inga omständigheter ett tillgodokvittor eller pengarna tillbaka på annat sätt. Då sitter du i båten och kan inte hävda dina rättigheter mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lolkittens:

Har ett liknande problem men mitt kort (fyndvara) som jag köpt från netonnet är stendöd, fläkten snurrar och det lyser men datorn bootar inte. Kollar man närmare på PCI-e kontakten så ser man att någon har skrapat ihjäl den typ..

Kortet köpt 13/14 dagar sedan men testad idag då vi köpte alla delarna från deras lagershop (idag). Tror någon här om att man skulle kunna lämna tillbaka det?

Nej, är det defekt så kan du inte lämna tillbaka det. Det är reklamation som gäller. Dock bör du mer eller mindre alltid hamna först i kön för service om det är idag.

Var tydligt med att kortet är från fyndhörnan och att det var i dåligt fysiskt skick när du fick det.

Skrivet av Silcan:

Du får inte ett 390x det kan du sluta drömma om direkt, du får tillbaka pengarna och det är ju med all rätt. Och ja dom får göra så. Fyndvara som det är (rea likadant).

Titta gärna på Referensärende 1999-4494 hos ARN.
Att något är på Rea har ingen betydelse.
Att ett kort kostar mindre för att det är en fyndvara har ingen betydelse.

Om något är oförutsett eller inte förklarat om en produkts skick anses det vara ett ursprungligt fel, oavsätt om det är ett kort från fyndhörnan eller ej.

Kan notera att jag jobbar med detta på mitt extra jobb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, är det defekt så kan du inte lämna tillbaka det. Det är reklamation som gäller. Dock bör du mer eller mindre alltid hamna först i kön för service om det är idag.

Var tydligt med att kortet är från fyndhörnan och att det var i dåligt fysiskt skick när du fick det.

Men om vi säger att man skulle gå tillbaka till netonnet och berättar att man vill byta ut detta kort till ett annat då man kan utnyttja ångerätten, vad skulle då hända? Det verkar som att killen/tjejen innan mig gjorde exakt likadant...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Lolkittens: De kollar på kortet vid retur och återställning av enheten. Om de upptäcker det så kommer du nekas inlämningen.

Om det inte görs omedelbart så kan du tvingas betala eventuella kostnader som arbetet har kostat NoN.
Och du sätter nästa person i klistret på samma sätt som dig. Något som man kan debattera etiken i. Gör du detta systematiskt så klassas det som bedrägeriförsök.

Kort och gott. Gör det inte, utan gör det ordentligt. För både alla andra konsumenters skull och möjligheten för dig att kunna få lite goodwill från NoN, t ex ett likvärdigt kort som är nytt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin