Permalänk
Medlem

hjälp med prime95

testade precis prime95 och undrar vad dom olika workers representerar. Jag har åtta olika workers. Vad betyder det? Jag får hardware failure på worker#5 hela tiden. Är det RAM Modul 5 i moderkortet eller är det en kärna i CPU? Vad är det jag behöver byta ut egentligen?

I7 4820K
2 x 8 DDR3 RAM (8 modulplatser)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

testade precis prime95 och undrar vad dom olika workers representerar. Jag har åtta olika workers. Vad betyder det? Jag får hardware failure på worker#5 hela tiden. Är det RAM Modul 5 i moderkortet eller är det en kärna i CPU? Vad är det jag behöver byta ut egentligen?

I7 4820K
2 x 8 DDR3 RAM (8 modulplatser)

En worker representerar en kärna eller en logisk kärna i processorn.

Worker 5 borde vara den första logiska kärnan ("HT-kärna"), men jag är osäker på i vilken ordning Prime95 presenterar kärnorna.

Är processorn överklockad eller är allt stock?

/Erik

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Erik:

En worker representerar en kärna eller en logisk kärna i processorn.

Worker 5 borde vara den första logiska kärnan ("HT-kärna"), men jag är osäker på i vilken ordning Prime95 presenterar kärnorna.

Är processorn överklockad eller är allt stock?

/Erik

Tråd 5 bör vara första Fysiska kärnan i Kärna #2. (Alla trådar är fysiska då de har element men primära/första tråden i kärna #2.
Tråd 0 - Kärna #0A
Tråd 1 - Kärna #0B
Tråd 2 - Kärna #1A
Tråd 3 - Kärna #1B
Tråd 4 - Kärna #2A
Tråd 5 - Kärna #2B
Tråd 6 - Kärna #3A
Tråd 7 - Kärna #3B

Första talet att börja räkna på i binärt är alltid 0. Osäker på hur Prime95 gör. Men om första workern är Workern #1 så är det bara att öka värdet på "tråd" kolumnen med 1 på varje rad.

Även AMDs processorers beräkningsenheter räknas på detta sättet.
Varannan Primär register, varannan sekundär. Registerna är det som Windows ser som Kärnor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

En worker representerar en kärna eller en logisk kärna i processorn.

Worker 5 borde vara den första logiska kärnan ("HT-kärna"), men jag är osäker på i vilken ordning Prime95 presenterar kärnorna.

Är processorn överklockad eller är allt stock?

/Erik

överclockad. sänkte från 4500mhz till 4392mhz då funkade det. Dock skumt att bara worker#5 fick error.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@SectionX2: Nej inte direkt. En instabil kärna är fortfarande en instabil kärna. Det räcker med en instabil kärna för att få BSOD. Men ibland får man inte det av just den kärnan som är instabil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@SectionX2: Nej inte direkt. En instabil kärna är fortfarande en instabil kärna. Det räcker med en instabil kärna för att få BSOD. Men ibland får man inte det av just den kärnan som är instabil.

kör med hyper evo 212. Skulle en extra cpu fläkt göra mkt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT