Angående MSI Z97-S02. Är det ett bantat MSI Z97 Gaming?

Permalänk
Avstängd

Angående MSI Z97-S02. Är det ett bantat MSI Z97 Gaming?

Nyligen infärskaffade jag ett nytt moderkort av modellen MSI Z97-S02, kortet verkar vara ganska ovanligt av någon anledningen men helt okej.

Jag har läst specifikationen en hel del och det verkar för mig som att S02 är likadant kort som Gaming 5 med färre portar och en annan verision av BIOS, stämmer detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myrtle:

Nyligen infärskaffade jag ett nytt moderkort av modellen MSI Z97-S02, kortet verkar vara ganska ovanligt av någon anledningen men helt okej.

Jag har läst specifikationen en hel del och det verkar för mig som att S02 är likadant kort som Gaming 5 med färre portar och en annan verision av BIOS, stämmer detta?

Det är ett moderkort för Inet som är bantat med bl a borttagen bildingång, men i övrigt väl fungerande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

@Jalle64: Ja det fungerar ganska bra, vet du mer om varför Inet valde att beställa det bantat samt vilken verision den är bantad från. Är det Gaming 5 som jag misstänker?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myrtle:

@Jalle64: Ja det fungerar ganska bra, vet du mer om varför Inet valde att beställa det bantat samt vilken verision den är bantad från. Är det Gaming 5 som jag misstänker?

Exakt vilket kort de har som bas vet jag inte men detta är inte första gången Inet har "egna" moderkort med just denna "egenhet" att ta bort bildkopplingen/arna. Du får höra med Inet om de vet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Myrtle:

Nyligen infärskaffade jag ett nytt moderkort av modellen MSI Z97-S02, kortet verkar vara ganska ovanligt av någon anledningen men helt okej.

Jag har läst specifikationen en hel del och det verkar för mig som att S02 är likadant kort som Gaming 5 med färre portar och en annan verision av BIOS, stämmer detta?

Skrivet av Jalle64:

Exakt vilket kort de har som bas vet jag inte men detta är inte första gången Inet har "egna" moderkort med just denna "egenhet" att ta bort bildkopplingen/arna. Du får höra med Inet om de vet.

Z77A-S01 var ett Z77-G43 utan iGPU stöd och med SLI stöd istället.

Z97A-S02:
Kortet verkar vara något mellanting mellan PC Mate och G43.
Realtek 8111G - nätverkskort - S02 & PC Mate
ALC892 - Ljudkort. - S02 & G43

Gaming serien har ALC1150 och Bigfoot E2200 nätverkskort.

EDIT: Efter närmare inspektion är jag övertygad om att det är en variant av G43 även detta kortet men med snäppet nyare nätverkskort. (revision G istället för revision E som sitter på G43).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hallådär, tänkte höra ifall ni skulle kunna hjälpa mig då ni verkar ha bra koll på detta moderkort. Är så att jag har ett likadant och skall inom närmaste framtiden flytta och kommer inte ha möjlighet till trådbunden internetuppkoppling och måste därför införskaffa mig ett trådlöst nätverkskort, har ni något tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madmongolian:

Hallådär, tänkte höra ifall ni skulle kunna hjälpa mig då ni verkar ha bra koll på detta moderkort. Är så att jag har ett likadant och skall inom närmaste framtiden flytta och kommer inte ha möjlighet till trådbunden internetuppkoppling och måste därför införskaffa mig ett trådlöst nätverkskort, har ni något tips?

Vilken sorts Wifi? Router eller dongel?
Annars kan det funka med ett "vanligt" PCI-e Wifi kort, valfritt märke som klarar det nät du ska koppla det till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64:

Router definitivt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madmongolian:

@Jalle64:

Router definitivt!

Ja då köper du ett Wifi NIC/nätverkskort som du sätter i en PCI-e plats.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ser ut att vara en modifierad version av ett MSI Z97-G45-GAMING