Ljudproblem efter Windows 10

Permalänk
Medlem

Ljudproblem efter Windows 10

Hej!

Jag uppgradera till Windows 10 och sedan dess har jag lågt ljud på höger sida vare sig jag använder hörlurar eller bara högtalarna. Även om jag ställer max på höger sida så är det mycket lägre än det blir om jag gör motsvarande på vänster sida.

Min ljudkrets är den som kommer med Maximus VI Hero från Asus och jag tog deras senaste drivisar som ska vara för Windows 10 men det ändrade ingenting, sedan provade jag ännu nyare drivrutiner direkt från Realtek men det gjorde ingen skillnad. Har även avinstallerat dem helt och kört in dem igen men det gjorde inte heller någon skillnad.

Det fungerade alldeles utmärkt 50/50 med exakt lika mycket ljud på vardera sida tills jag uppgraderade.

Tacksam för förslag!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Xenofonus:

Hej!

Jag uppgradera till Windows 10 och sedan dess har jag lågt ljud på höger sida vare sig jag använder hörlurar eller bara högtalarna. Även om jag ställer max på höger sida så är det mycket lägre än det blir om jag gör motsvarande på vänster sida.

Min ljudkrets är den som kommer med Maximus VI Hero från Asus och jag tog deras senaste drivisar som ska vara för Windows 10 men det ändrade ingenting, sedan provade jag ännu nyare drivrutiner direkt från Realtek men det gjorde ingen skillnad. Har även avinstallerat dem helt och kört in dem igen men det gjorde inte heller någon skillnad.

Det fungerade alldeles utmärkt 50/50 med exakt lika mycket ljud på vardera sida tills jag uppgraderade.

Tacksam för förslag!

Bara för säkerhets skull, har du provat lurarna till något annat så du vet att det inte är dem det är fel på?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bara för säkerhets skull, har du provat lurarna till något annat så du vet att det inte är dem det är fel på?

Jag har inte gjort det men de fungerade bara minuter innan jag uppgraderade, och som jag skrev så händer exakt samma sak med högtalarna så då måste de ha gått sönder på samma sätt, samtidigt.

Permalänk

Mitt ljud fungerade utmärkt med 8.1, men när jag uppgraderade till windows 10 så låter det som ett gammalt gameboy i ljudkvalitén... Blev lite frustrerad, så jag har testat och laddat ned nya realtek programvaran utan resultat, dock går det ju att stänga av alla ljudeffekter men då får man ju ett ljud som är tråkigt och platt!

Permalänk

@Toddemannen: tjena jag fixade problemet först höger klicka på ljud längst ner på winows skrivbordet och sen trycker du på uppspelning på dina högtalare och sen så trycker du på konfiguera och sen byter du till stereo istället för 5.1 systemet