Permalänk

Ärvd dator

Hej allkunniga!

Jag har precis ärvt en stationär från 2008, eget ihopplock. Det är en komplett dator men den saknar hårddisk.
Min tanke var att använda datorn, börja med att köpa ny hårddisk (SSD?) för att sedan bit för bit uppgradera.

Går detta tror ni? Hur går jag tillväga? Tack på förhand

Cooler Master Mystique 631, Svart Aluminium (utan nätagg)
Fortron/Source Epsilon 700W, Blue Fan,
Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin
LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM
USB2 multikortläsare 3.5" svart, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Gainward GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit
Creative I-Trigue 3220
Creative SB X-Fi Gamer, Bulk

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte råda dig att uppgradera. Datorn är för gammal.
Skaffa en disk och ett operativsystem så är det bara att köra. När du har pengar köp en ny dator.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Eller så köper du ny på avbetalning

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Som tidigare skrivit, det är inte värt o lägga pengar på den.
Det enda jag hade gjort är att sätta in en SSD i den, den kommer göra mer lyft för den där burken än några uppgraderingar.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

@Cjnilsson22: Vad har du tänkt använda den till och hur mycket pengar har du att röra dig med?

Det är inget fel i att uppgradera i sig så länge som du tänker på att hålla priset nere (begagnade delar t.ex), eller köper sånt som funkar i en sprillans ny burk.

Med en hårddisk/SSD i så skulle burken funka bra som en HTPC eller surf/kontorsdator. Enklare spel funkar också. Den bästa budgetuppgraderingen av den burken är som jag ser det är att göra som andra redan sagt; stoppa i en SSD.

Det skulle inte skada med mer minne heller. Dock är pengarna till minne till det moderkortet mestadels är pengar i sjön och mer minne gör inte burken till någon raket. Vissa tillämpningar kan dock funka smidigare. Dessvärre har du inga lediga socklar och måste ta ur 2x1GB för att stoppa i 2x2GB och det blir fort tokdyrt om du ska köpa nytt DDR2 minne (typ 1200:- för att peta in 4GB till i burken). Om du däremot hittar minne begagnat eller på rea så är det en annan femma, men det ska vara billigt då (typ 4x2GB för 400-500:-).

Som jämförelse så kan man få 8GB DDR3 minne till en ny burk för en femhundring) och ett uppgraderingspaket som detta går lös på 2150:- och då får du en snabbare CPU, nytt moderkort, samt 8GB minne.

Om du ska göra nåt häftigare så måste du uppgradera moderkort/cpu/minne i ett svep. Efter det kan du smacka in ett häftigare grafikkort om du vill. Att stoppa i ett häftigare grafikkort utan att uppgradera moderkort/cpu/minne är bortkastade pengar.

Övriga delar kan man nästan alltid återanvända, dock måste man ha kolla så att nätagget orkar med och har rätt kontakter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Tack för otroligt bra svar alla!
Jag köper nog en SSD och sparar pengar tills jag kan köpa en komplett ny dator.

Kan jag köpa en modern SSD? Eller måste jag tänka på något? För visst kan jag stoppa in den i den nya datorn sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cjnilsson22:

Kan jag köpa en modern SSD? Eller måste jag tänka på något? För visst kan jag stoppa in den i den nya datorn sen?

Det kan du absolut göra, SATA är både bakåt- och framåt-kompatibelt så det spelar ingen roll vilken version moderkortet och SSDn kör. Asus P5K har SATA 3 Gb/s, så du får inte ut full hastighet från en 6 Gb/s-SSD, men det spelar ju inte så stor roll. Och alla moderna SSDer är ju ändå 6 Gb/s nu för tiden, så det finns ingen anledning att köpa något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Epsilon-serien var en riktigt dålig konstruktion så det avråder jag från att använda till nya saker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro