Permalänk
Medlem

jordbävning i Göteborg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21187602.ab

Här skakade det ordentligt. Är det några fler som känt den.

Permalänk

oja kan man säga , trodde de var nån granne som körde basen på max först

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Det var en rejäl **** smäll.
Trodde det var grannen som hade kollar lite för mycket breaking bad och fått lite konstiga idéer och råkat spränga huset.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Bor tre mil utanför Göteborg, Ändå skakade det på bra

Permalänk
Entusiast

Här några mil söderut hörde jag det mer än kände det. Men golvet vibrerade ungefär som att subwoofern var igång lite för högt i vardagsrummet under.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Jag missade det eftersom jag inte är i Göteborg över sommaren Undrar om det kommer fler "chanser" under livstiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag missade det eftersom jag inte är i Göteborg över sommaren Undrar om det kommer fler "chanser" under livstiden...

Ska man kanske inte hoppas

Permalänk

Bor ca 2-3 mil utanför göteborg och här skakade det på bra, pappa trodde tvättmaskinen ramla ner från bänken! xD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av micke7406:

Ska man kanske inte hoppas

du det skakade nog lika mycket hos oss då, samma kommun

Visa signatur
Permalänk
Medlem

trodde att dom höll på att riva lägenheten ovanför
men jordbävning då alltså...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke7406:

Ska man kanske inte hoppas

Nej det är klart, men det är ändå en sak som man skulle vilja uppleva En oavsiktlig överljudssmäll från ett militärflygplan var en lite rolig sak som jag kom att tänka på nu...

Permalänk
Medlem

Märkte inte ett skit, bor öst om GBG. Kompisen som bor på Hisingen märkte inte heller något alls, trodde jag drev med honom först när jag sa att det var en jordbävning hos honom. Måste alltså varit något riktigt svagt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen

56 km åt sydost märktes ingenting överhuvudtaget. Lustigt med tanke på att man enligt artikeln "känt av rejäla skakningar" i Borås. Flyttar dock till Göteborg på lördag så kanske hinner man med ett efterskalv … #jinx

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har inte känt något alls här i Älvängen 33 km norr om Göteborg

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Förlåt jag väger 500 kg och ramlade ut från soffan ner på golvet var det som skapade den kraftiga jordbävningen haha nä skämt åsido vart med om det förut 8mil söder kom en kraftig jordbävning för några år sen skaka på å mullra rätt rejält xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Märkte inte ett skit, bor öst om GBG. Kompisen som bor på Hisingen märkte inte heller något alls, trodde jag drev med honom först när jag sa att det var en jordbävning hos honom. Måste alltså varit något riktigt svagt.

eller så va han riktigt bäng ;D maybe

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Jodå det mullrade på bra en kort stund. Har inte riktigt skalvvanan inne dock så jag hann inte med att ropa det självklara "OH MY GOD IT'S THE BIG ONE!" innan det var för sent.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

2,8 på richter? Skakade det rejält?
Var det inte snarare ljudet som var överväldigande?

Permalänk
Medlem

Bor några enstaka kilometer från centrala Göteborg men varken jag eller sambon kände minsta lilla vibration. Att döma av Facebook-feeden så verkar vi vara de enda två personerna i hela stan som inte kände något.

Vilket för mig är en besvikelse då jag har en förkärlek för naturfenomen...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kände det också, golvet skakade på rätt bra, men tänkte inte mer på det. Jordbävning är ju inte det första man tänker att det skulle kunna vara.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät som någon körde igång nån maskin som började riva något. Just smällen först var lite märklig tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kålleredsbo här. Trodde det var Jehander som körde en ovanligt sen sprängning i bergtäckten i närheten. Det kändes ungefär likadant, förutom att vibrationerna varade längre.

Permalänk
Medlem

jaha, jag har då inte märkt något alls. bor i guldheden.

Permalänk
Medlem

Tydligen var det precis där jag bor i billdal som epicentrum var men tycker inte att det var så värst jobbigt, golver dallrade till i en 2 sekunder och sen mullrade det i en halv minut ungefär som om det åskade, men det var inte värre än när dom spränger borta vid origohuset nuförtiden. Tycker folk verkligen att det var så illa?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Bor på brännö, dvs extremt nära jordskalvets epicenter. Jycken for upp och blev lite spak. Första tanken som for igenom huvudet var; Jaha, då var ryssen här. Men nej, inga svampmoln när jag kollade ut genom fönstret och sedan läste jag i gt att det var en jordbävning.

Edit: Läste dagens artiklar och tydligen hade siesmologerna fel från början, epicenter var som ovanstående skriver strax utanför billdal, skalvet kändes dock ganska ordentligt här ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLaw:

Bor på brännö, dvs extremt nära jordskalvets epicenter. Jycken for upp och blev lite spak. Första tanken som for igenom huvudet var; Jaha, då var ryssen här. Men nej, inga svampmoln när jag kollade ut genom fönstret och sedan läste jag i gt att det var en jordbävning.

Epicentret är reviderat till billdal, hur starkt kände du skalvet?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ganska intressant läsning om jordbävning.

http://snsn.geofys.uu.se/fraagor_jordb.html

Permalänk

Har upplevt två jordbävningar på 5 och 5.7 på richterskalan. Skratar åt folk som är vettskrämda pga detta. Säkert att inte tanten eller grannen snarkar? Hahahahahhaa :!!!!!!

@El1min4tor Borde flytta till ett annat land då om du älskar naturfenomen som Kina, Grekland och Turkiet där är det ganska vanligt med stora jordbävningar.

PS
Här i stan sprängs det granater med jämna mellanrum som man är ganska van vid vibrationer

Permalänk
Medlem

Trodde att nån enorm markvibrator åkte förbi på gatan. Är lite van vid vibrationer eftersom de håller på att spränga nånstans i närheten sedan några veckor tillbaka, men det var inte samma ljud denna gången och så varade det i kanske en halv minut i stället för 2 sekunder. Bor i Partille utanför Göteborg.

Mamma trodde att kriget med Ryssland börjat.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ja va i Mölndal hos tjejen och hörde hur det lät som någon drog på bas rejält eller en bil med mycket motor börja dåna... lågt ljud men ändå nått annorlunda. Kände inte direkt någon skakning.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James