Återställa ASUS firmware går ej efter openWRT-flash (n56u Router)

Permalänk

Återställa ASUS firmware går ej efter openWRT-flash (n56u Router)

Jag köpte ny dongel, e3372s, som inte passade i min n56u. Testade därför att installera openWRT o det gick fint, MEN det finns ingen funktion i mjukvaran där man kan aktivera en USB-dongel. Möjligtvis det går om man kan programera i Linux(?) men sådant kan inte jag.

Nu vill jag återställa min router, hittade denna guide :

Recovery
untested but should work

1. Download & Install the asus "Firmware Restoration" from asus website
2. Download the factory image from asus
3. Enter Recovery Mode
4. Unplug Router
5. Hold Reset Button and Plug in Router
6. Release button when front LED flashes slowly
7. Use the following to set up your TCP/IP settings:IP address: 192.168.1.x Subnet mask: 255.255.255.0
8. Select firmware *.trx and upload

... "factory image" ...jag finner ingen sådan på ASUS hemsida, bara vanliga firmware´s o lite annat.
Jag laddade ner o öppnade PC-mjukvaran "Firmware restoration" , satt min asus i "nödläge" (?) dvs punkt 4,5,6 i guiden, valde den firmware jag hade tidigare i min asus o testade nu ladda upp via mjukvaran, först fick jag konstigt nog meddelande att filen inte är från Asus (vilket den är) men jag klickade mig vidare o allt verkade gått över till routern. Får då meddelant "väntar på att router startas om"

...vilket den inte gör självmant så jag drar ur sladden o i med den några sek senare. Men openWRT ligger kvar. Har gjort om processen flera gånger men inga framsteg.

Så vad är det som felar, är det ett "factory image" jag måste ha? Och hur får jag över detta till min router? Eller är "factore image" samma sak som drivrutin?

I denna video ( https://www.youtube.com/watch?v=HIoQ5Qd11pU ) så ser man två fil-"uppladdningar" i uppladdningsprocessen, samt att routern startar upp. När ja gör det så laddas bara en fil upp, o routern stängs av helt. Konstigt nog får jag meddelande "uppladdningen av fast mjukvara lyckades"

Permalänk
Medlem

Har du testat ASUS RT-N56U Firmware Restoration version 2.0.0.0?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du testat ASUS RT-N56U Firmware Restoration version 2.0.0.0?

Tack för feedback!
Javisst, jag var inne idag o laddade ner från https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/
(Notera att jag la till lite text i min start-tråd)

Permalänk

Videon är suddig men jag tycker mig se att man där väljer att ladda upp en fil till routern som börjar på "RT-..." ...asus firmware heter ju annars "FW-RT-..." Är det firmware man skall ladda upp? ...eller är det någon annan typ av fil?