Permalänk
Medlem

Hur ser detta bygge ut?

Hej, skall bygga ihop en ny dator. Ser detta bra ut? Får absolut inte bli dyrare (helst billigare). Vad skall jag välja om jag vill gå ned lite i pris men få ungefär samma prestanda och kvalitet på prylarna?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna byta ut din PSU till 600W och spara lite mer pengar.

Kolla på prisjakt så ser du vad delarna kostar hos andra butiker. Det går att spara pengar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

390x - konkurrerande prestanda för ~1.5k mindre

2TB hdd (pga av pris per gb)

EVGA G2 750w eller CM's V-serie - bättre agg för mindre peng.

Du kan även spara in ett antal hundringar på moderkort om du inte ska köra SLI eller överklocka extremt.

Vänta på Skylake, oavsett pris så känns det värt att avvakta någon vecka, onödigt att köpa gammal teknik när det är så nära.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrZeto:

Hej, skall bygga ihop en ny dator. Ser detta bra ut? Får absolut inte bli dyrare. Eller kan jag få mer prestanda för pengarna?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8235565/2015-07-29

jag hade bytt ut nätagget mot ett 550w eller ~600w, och fixat en biffigare kylare till cpun (antar att du kommer klocka den?)
annars ser det väl okej ut, ram minnet är lite klent men 1600 duger fint så inte mycket att ändra på där, du kommer vinna mest på att välja en PSU med lägre watt och överklocka cpun mer istället.
jag kör min dator i sign i 5ghz på cpun och gpun är såpass klockad som den kan bli, på ett riktigt prutt agg på 500w , funkar hur bra som helst.
komponenter i dagens läge drar betydligt mycket mindre ström än förr, så overkill på PSU är faktiskt waste of money imo

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Hur ser det ut nu efter ändringar:

Permalänk
Medlem

Sapphire tri x 390x för 600kr mindre: https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-390x-8gb-oc/...

Var nere på 4k hos netonnet för någon vecka sedan, om du överväger att invänt skylake kan du ju hålla koll på de priserna också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrZeto:

Tack för snabba svar! Hur ser det ut nu efter ändringar:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8235636/2015-07-29

Grejen är den att 390X presterar mer eller mindre exakt som ett 290x , endast ett fåtal fps skillnad mellan dom (~5fps), och 290x går loss på 1000kr mindre, och klockar du ett 290x med endast 10% så är det snabbare än 390x. Gratis.
Du kan få ut mycket mer prestanda om du överklockar din CPU (mest prestanda finns att hämta där) och lägger till en sluten vattenkylning tex

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Grejen är den att 390X presterar mer eller mindre exakt som ett 290x , endast ett fåtal fps skillnad mellan dom (~5fps), och 290x går loss på 1000kr mindre, och klockar du ett 290x med endast 10% så är det snabbare än 390x. Gratis.
Du kan få ut mycket mer prestanda om du överklockar din CPU (mest prestanda finns att hämta där) och lägger till en sluten vattenkylning tex

390x är ett rebrandat 290x med uppvriden klock och dubbelt så mycket vram. Om jag inte kommer ihåg fel var ett 390x ca 13 procentenheter snabbare än ett 290x enligt sweclockers prestandaindex, för att få det snabbare lär du ju iaf vrida upp klockfrekvensen högre än 390x stock. När prisskillnaden endast är 800kr (billigaste jag kunde se på prisjakt) tycker jag man kan rättfärdiga det dubbla vram:et, plus sannolikt den bättre kylaren. När det dippar ner som det låg tidigare, 2.5k-3k, så håller jag med dig.

En vattenkylning värd att nämnas kommer dock kosta flera gånger mer pengar än en kompetent luftkylare.

Permalänk
Medlem

Har omvärderat läget lite och ökat budget en smula. Då jag framför allt spelar FSX och vill trycka upp grafiken och allt ögongodis så har jag förstått att jag behöver en snabb processor och mycket RAM.

Ett GTX 970 OC duger åt mig, det ligger inte så långt från ett GTX 980 eller ett GTX 780 Ti i prestanda. Så det blir bra och prisvärt.

Räcker 600W nätagg för allt?

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

@DrZeto:

970 inte långt ifrån ett 980? Tjena!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Har omvärderat läget lite och ökat budget en smula. Då jag framför allt spelar FSX och vill trycka upp grafiken och allt ögongodis så har jag förstått att jag behöver en snabb processor och mycket RAM.

Ett GTX 970 OC duger åt mig, det ligger inte så långt från ett GTX 980 eller ett GTX 780 Ti i prestanda. Så det blir bra och prisvärt.

Räcker 600W nätagg för allt?

Vad tycks?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8239099/2015-07-29

CX agg är värre än pest. (nästan)
Välj ett annat. Kör på EVGAs G2-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

@DrZeto:

970 inte långt ifrån ett 980? Tjena!

Hej på dig!

Läser man detta test: ASUS GeForce GTX 970 STRIX så ser man att de bl.a. testat 8 spel och jämfört FPS mellan 970 Strix och 980 på 2560x1440 upplösning med superbra grafikinställningar.

Skillnaden om man räknar på alla testade spel är ca. 9 FPS i genomsnitt som 970 Strix ligger efter ett 980 referenskort.

Tittar man på detta test: ASUS GeForce GTX 970 STRIX OC som faktiskt är det överklockade kortet jag tänkte köpa så håller det jämna steg, och i många fall strået vassare än R9 290X.

Går man då tillbaka till första länken så ser man att skillnaden om man räknar på alla testade spel är ca. 7 FPS i genomsnitt som R9 290X ligger efter ett 980 referenskort.

Man kan också kolla här: Jämförelse och överklockning av GTX 970 och 980 Här ser man också att skillnaden mellan referenskorten är endast ca. 6 FPS i genomsnitt jämfört i 8 olika spel i 1440p upplösning. Intressant också är att ett överklockat 970 håller jämna steg med ett 980 både i 1440p och i 4K upplösning.

Om man vill köra SLI och 4K kan man kolla här: GTX 970 och 980 i SLI och 4K Enligt detta test är 980 SLI i genomsnitt 8,5% bättre i 4k över 970 SLI. Är ca. 4000:- extra motiverat för ynka 8,5% prestandaförbättring? Inte enligt mig i alla fall.

Hur jag än vrider och vänder på det är GTX 970 betydligt mer prisvärt än 980. Man får betydligt mer för pengarna helt enkelt. ASUS GeForce GTX 970 Strix OC är inte så långt ifrån ett 980 referenskort när det kommer till kritan (enligt min högst personliga åsikt). Och jag som dessutom bara spelar i 1920x1200 samt har aldrig nån AA/AF på, kommer nog bli mer än nöjd med ett ASUS GeForce GTX 970 Strix OC en lång tid framöver, samt att ha sparat in ca. 2000:-