Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk
Medlem

Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Jag är ganska chockad över att det här inte har blivit en större grej. Bilden visar olika inställningar som ger Windows möjligheten att t.ex. ha en keylogger, samla info från outlook, skype och facebook, dom kan se och spara dina personliga filer och mycket mycket mer.

Bilden kan kännas lite oseriös men sakerna är tagna från Win10 och jag tycker att det är ganska skrämmande att MS får den här friheten.

Är det bara jag som är paranoid eller är det fel?

Permalänk
Medlem

Finns väldigt långa trådar på xChan forumen där folk pratar om det. Relativt många allafall där som har givit upp på windows 10 och vägrar uppgradera efter allt som har skrivits om det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Använd inte Windows

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Tack för info, behåller min Win 7 tillsvidare! Enda anledningen för mig att byta till win 10 var DX12 och spelen men integritet går före nöje.

Permalänk
Avstängd

Rädsla styr många liv. ska du inte avslöja nåt var inte online alls.
lycka till med det i dagens samhälle.
kreditkort ifall du har ett reggas och avslöjar allt du köper.
gå kontant annars vet NSA vart du handlar och vilka vanor du har.
postar du på sweclockers så kartläggs det med.
posta inte på forum.
Lycka till att må bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Finns en variant av denna bild utan alla pajasar.

Men visst är det obehagligt, men om jag förstår det rätt så går det mesta att stänga av? Och "keyloggern" som nämns används väl endast om man kör med Cortana? Tror även det är sammas sak med Apple och Samsungs röstkompisar.

Personligen har jag inga problem med just windows defender och windows update.

Skulle gärna vilja se exakt hur informationen samlas in och hur det fungerar på riktigt. Lär komma fler och fler nyheter om hur Win10 fungerar med detta så till slut kanske det blir återgång till win7.

Wi-fi sense och allt övrigt har jag stängt av, fruktansvärt korkad om den även delar med sig till vänners vänner.

Permalänk

Äsch. Pick up the can!

Ok, allvarligt talat, jag hoppas att detta kan ge SteamOS en välbehövd boost.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Att bara titta på den bifogade bilden påminner om en parodi, ett skämt.
Att ta detaljer om digital integritet och dylikt på allvar håller jag med om. Dock finns det en linje mellan hur ett användaravtal, skrivet av jurister på juridiska, är utformat och vad som faktiskt görs i verkligheten. Det skapar ju problem för användaren såklart, då det är svårt att avgöra vad som är juridiska för att tillåta Microsoft tillhandahålla en grundläggande tjänst utan att bli stämda genom att överträda sin rätt enligt det skrivna användaravtalet och vad som är mer godtycklig informationssamlande.

EA led av samma problem i introduktionen av Origin. Där deras användaravtal vad så luftigt skrivet att det tillät EA att göra till synes vad som helst med insamlad information, vilket senare förtydligades när kunderna tyckte det lät skuggigt.

Att yttra oro runt dåligt skrivna användaravtal är bra! Att syna avtalen i kanterna och problematisera vad för jävulskap man kan hitta på med texten, rent praktiskt, är bra - men att direkt kasta ut sig att det finns en explicit skugg-agenda gör bara att folk drar öronen åt sig.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera till Windows 10 men ändrade mig efter att ha läst alla paragrafer och informationstexter. Sitter på Win8 och funderar faktiskt på antingen Linux eller det äldsta Windows som fortfarande får säkerhetsuppdateringar för att få så lite övervakning som möjligt.

***bort/mod***

Skrivet av anon4992:

Personligen har jag inga problem med just windows defender och windows update.

Jag höll på att bli tokig efter att ha uppgraderat till Windows 8 från 7:an. Fick ca 10-20fps mindre och ryckig bild i mitt favoritspel och kunde inte förstå varför. Inaktiverade alla möjliga saker tills jag till slut hittade boven, Windows Defender...

§7
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Håller med att de inte behöver ha tillgång till en massa info och tycker det är bra att andra med tid o energi att klaga på det så det ev ändras. Jag är en freerider i der avseendet.

Samtidigt bryr jag mig inte, har inget hemligt och skulle de använda nån privata uppgifter fel och det kommer ut så blir det ett jekla liv så tror de är försiktiga.

Vill Bill de samma pr0n som jag med sina spionprogram så är han välkommen

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av det mesta i Windows 10.
Ja, du får klicka lite. Gillar inte en funktion stäng av den.

Är alltid lika roligt med paranoida artiklar osv när en ny Windows version kommer ut.
De kan få din information utan att informera dig ändå om de skulle vilja det. (aluminiumfoliehatten på!)

Att vara lite nojjig är bra men vissa tar det för långt.

Permalänk
Medlem

Rätt kul att vara gå igenom "Privacy" fliken i Settings, allt ställdes på "off" redan igår

Permalänk
Medlem

fråga är om det verkligen hjälper att ställa allt på off ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wordian:

Du kan stänga av det mesta i Windows 10.
Ja, du får klicka lite. Gillar inte en funktion stäng av den.

Är alltid lika roligt med paranoida artiklar osv när en ny Windows version kommer ut.
De kan få din information utan att informera dig ändå om de skulle vilja det. (aluminiumfoliehatten på!)

Att vara lite nojjig är bra men vissa tar det för långt.

Det tog mig ett par veckor att fixa Win 8.1, jag kan acceptera att behöva göra om allt det i 10:an. Men om jag skaffar 10:an behöver jag göra om alla tweaks + ungefär lika många till för att fixa nya dumheter. Nej... det börjar bli lite väl mycket. Det finns en gräns hos alla och min är nog passerad.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag tror att majoriteten tar alldeles för lätt på integritets frågor. Lite som testkaniner som tänker inte längre än näsan räcker. Vi har en utveckling där alltmer av vår integritet uppoffras för vetenskapens och teknologins bästa. Tänk hur det kommer att se ut för våra barn om den här utvecklingen fortsätter.

Permalänk
Avstängd

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Visst är det skrämmande. Men om vi ska börja gå djupare på hur alla stora företag idag hanterar integritet så tvivlar jag på att Microsoft är störst på den biten.

Som någon sa längre upp i tråden, Gå inte online över huvud taget om du vill förhindra att dina personuppgifter kommer till användning.

Visst är detta ett problem, men att rikta hagelbössan mot förhållandevis lilla Windows 10 i jämförelse med t.ex. Google ser jag inte som en rättvis bild av det hela.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

Lol ,no comment!!

Permalänk

Hur många kör android,chrome eller något annat från google?
Såhär blir det ju, det företagen tjänar pengar på är användarmönster.
Inte för att man bara ska skrika ja. Men dom har iallafall satt så man kan stänga av det mesta. Det gör ju inte google, facebook osv.
Facebook har ju kopiöst med användardata, ännu mer nu när facebook-login används i ganska stor utsträckning. Men så fort det finns en gilla-knapp så loggas ju vad man gör.
Folk köper VPN:er osv för att vara anonyma. Första inloggningen är det ju kört.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Basic information is data that is vital to the operation of Windows. This data helps keep Windows and apps running properly by letting Microsoft know the capabilities of your device, what is installed, and whether Windows is operating correctly. This option also turns on basic error reporting back to Microsoft. If you select this option, we’ll be able to provide updates to Windows (through Windows Update, including malicious software protection by the Malicious Software Removal Tool), but some apps and features may not work correctly or at all.

Who sees the diagnostic and usage information that’s collected through feedback and diagnostics? Microsoft employees, contractors, vendors, and partners might be provided access to relevant portions of the information collected, but they’re only permitted to use the information to repair or improve Microsoft products and services, or third-party software and hardware designed for use with Microsoft products and services.

Citat:

We must stress that the feedback being collected in the Windows Technical Preview will only occur within the Technical Preview period. Once Windows 10 launches to the public as RTM, the data Microsoft collects will be removed from the operating system. This isn't a permanent feature within Windows 10, and therefore should not be a concern to your average Joe.


Först så säger dom att detta gäller för "Technical Preview" och nu så har dom lagt till detta i det vanliga operativsystemet.

Så mycket för "liberty" och "freedom" I USA då!?

@Fire_Ice:
asså windows 8/8.1 är precis samma sak som windows 10 förutom att microsoft kan spionera mer på dig och att man inte kan stänga av det.
varför tog det så många veckor att installera classic start?

Skrivet av Wordian:

Du kan stänga av det mesta i Windows 10.
Ja, du får klicka lite. Gillar inte en funktion stäng av den.

Är alltid lika roligt med paranoida artiklar osv när en ny Windows version kommer ut.
De kan få din information utan att informera dig ändå om de skulle vilja det. (aluminiumfoliehatten på!)

Att vara lite nojjig är bra men vissa tar det för långt.

MDL säger ju själva att det inte går att stänga av och att dom har försökt med windows registry utan lycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Det tog mig ett par veckor att fixa Win 8.1, jag kan acceptera att behöva göra om allt det i 10:an. Men om jag skaffar 10:an behöver jag göra om alla tweaks + ungefär lika många till för att fixa nya dumheter. Nej... det börjar bli lite väl mycket. Det finns en gräns hos alla och min är nog passerad.

Men där är Windows 10 bättre. Man har samlat alla inställningar i inställningar/sekretess. Du behöver inte leta runt utan allt går att kontrollera från samma ställe på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Absolut nu är det nog för mig, avinstallerade windows igår och kör 100% linux. Visserligen dualbootade jag innan.

Permalänk
Medlem

Kör för det mesta Linux, har bara kvar Windows 7 för att kunna spela då och då. Men jag hoppas inte detta kommer som en shock (något det verkar göra?) att MS samlar in data från sina OS tycker jag inte är speciellt konstigt. Men jag tror inte det är mer än vad Google gör med Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Kör för det mesta Linux, har bara kvar Windows 7 för att kunna spela då och då. Men jag hoppas inte detta kommer som en shock (något det verkar göra?) att MS samlar in data från sina OS tycker jag inte är speciellt konstigt. Men jag tror inte det är mer än vad Google gör med Android.

Och knappast mycket mer än vad som redan görs i Windows 7 heller. Skillnaden är att nu finns alternativen synliga för användaren så att de kan välja att stänga av det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag tror att majoriteten tar alldeles för lätt på integritets frågor.

Det är rätt känt utomlands att Sverige har tappat sin stolthet.

Skrivet av strejf:

Men där är Windows 10 bättre. Man har samlat alla inställningar i inställningar/sekretess. Du behöver inte leta runt utan allt går att kontrollera från samma ställe på ett enkelt sätt.

Nu framkommer det i och för sig att det inte ens räcker att stänga av saker (om alternativet ens ges). Windows 8.1 är kanske ännu värre, det är inte något jag har tänkt så mycket på förrän nu efter denna skandal. Det var därför jag sa att jag börjar fundera på att antingen gå tillbaka till Windows 7 eller Linux.

Angående Classic Start, hah! Har behövt göra mycket mer än vad ett ensamt program kan. Kommer inte ihåg det mesta heller tyvärr. Minns bl.a. att Skype brukade ge ett felmeddelande varje gång jag stängde datorn.

Länkar angående problemet:
http://community.skype.com/t5/Windows-desktop-client/Skype-7-...
https://www.youtube.com/watch?v=QDcue2sU3sc

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och knappast mycket mer än vad som redan görs i Windows 7 heller. Skillnaden är att nu finns alternativen synliga för användaren så att de kan välja att stänga av det.

Antagligen, inte sagt något annat heller. Att det går att stänga av säger inte så mycket, finns flera exempel där en "opt out" knapp inte gör någonting ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är rätt känt utomlands att Sverige har tappat sin stolthet.

Japp, jobbar på en utlandsupplysning (letar fram nummer till personer i utlandet vilket innnebär att kollar i deras databaser osv) och svenskar som vill ha uppgifter om medborgare i andra länder blir alltid lika förvånade när man inte hittar några uppgifter på folk. I många (välutvecklade, i länder) finns det inget sätt att hitta folk på t ex.

Permalänk
Medlem

Framgår ju annars väldigt bra under uppdateringen eller installationens gång att Windows vill veta ditten och datten. Men! Det framgår även av dom små rutor att där du kan stänga av allt sådant som har med tracking att göra. Så vill du inte att Windows ska se vad du gör så bocka bara ur det du anser vara dåligt.

Fixat stavfel samt formulerat mig bättre.
Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Rädsla styr många liv. ska du inte avslöja nåt var inte online alls.
lycka till med det i dagens samhälle.
kreditkort ifall du har ett reggas och avslöjar allt du köper.
gå kontant annars vet NSA vart du handlar och vilka vanor du har.
postar du på sweclockers så kartläggs det med.
posta inte på forum.
Lycka till att må bra.

Bra inlägg av Flopper! Dessutom har vi ju mobiltelefoner som kan spåras för att inte tala om de google-sökningar vi gör. Jag blev överraskad av hur mycket info google samlar när jag började använda deras web-verktyg för att analysera trafiken till websidor. De går ju in och kollar personers intressen, kön osv genom att spara sökhistorik etc i folks datorer.
Windows 10 är nog inte den stora boven i detta sammanhang, vi har ju sekretessinställningar att ta till i inställningar. Men det finns säkert dom som anser att NASA kan gå runt dessa, vem vet. Det är nog bara att gilla läget i det moderna samhället.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Bra inlägg av Flopper! Dessutom har vi ju mobiltelefoner som kan spåras för att inte tala om de google-sökningar vi gör. Jag blev överraskad av hur mycket info google samlar när jag började använda deras web-verktyg för att analysera trafiken till websidor. De går ju in och kollar personers intressen, kön osv genom att spara sökhistorik etc i folks datorer.
Windows 10 är nog inte den stora boven i detta sammanhang, vi har ju sekretessinställningar att ta till i inställningar. Men det finns säkert dom som anser att NASA kan gå runt dessa, vem vet. Det är nog bara att gilla läget i det moderna samhället.

Ja vi får akta oss så att information inte hamnar hos oönskade solsystem!

Skickades från m.sweclockers.com