Köp av ny dator för bildbehandling

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator för bildbehandling

Hej!
Efter 6-7 år är det dax att uppgradera datorn.
Ska mest användas till bildbehandling med Lightroom och Photoshop
Har tittat ut dessa komponenter:

ASUS Z97-Pro (WI-FI AC) 1 949:-
Intel Core i7-4790K Intel Core i7 4790K 4,0GHz 3 349:-
Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2400MHz 1 149:-
Samsung 850 EVO Series 250GB 1 048:-
ASUS BC-12D2HT/BLK/G/AS 690:-
Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz 1 089:-
Fractal Design Fractal Define S Black 849:-
EVGA SuperNOVA 750 G2 1 190:-
Noctua NH-U12P SE2 599:-
Totalpris: 10 823:-

Har jag missat något?
mvh
Lars

Bytt till 1600MGz minnen
Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du en HDD att lagra alla bilder på? råa bilder tar snabbt upp utrymme operativsystem?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

har du en HDD att lagra alla bilder på? råa bilder tar snabbt upp utrymme operativsystem?

Har Windows 7 Ultimate som jag tänkte flytta över från den gamla datorn.
Flyttar även över några hårddiskar. Men det kan ju vara en bra idé att köpa nya då de börjar bli lite gamla
Ser att jag endast behöver 1600 minnen

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk

Jag är själv dåligt insatt i vad som krävs vid bildbehandling, men kanske något grafikkort med stöd för funktioner (Ex. OpenGL? Shader Model?) som Photoshoo och Lightroom kan nyttja?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag är själv dåligt insatt i vad som krävs vid bildbehandling, men kanske något grafikkort med stöd för funktioner (Ex. OpenGL? Shader Model?) som Photoshoo och Lightroom kan nyttja?

Kollat lite på detta.
Vissa funktionen i Lightroom kan ha nytta av en grafikkort. Grafikkortet ska ha stöd för OpenGL 3.3

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk

Skippa "K" prollen, om du inte tänkt överklocka, vilket du ändå inte kommer ha någon användning för.
Behöver du verkligen 750w nätagg?
Extra grafikkort kan du skippa.
Där har du sparat in en skaplig slant.

Lägg pengar på en riktigt bra skärm, snabb lagring (för bilderna du jobbar med. Bilder du ej jobbar med sparar du på en vanlig hårddisk) och mycket minne.
Kan vara bra med något att kalibrera skärmen med också.

Jag jobbar dagligen i PS med bildfiler i GB storlekar . Det viktigaste skulle jag säga är mycket RAM och snabb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DirtyHandz:

Skippa "K" prollen, om du inte tänkt överklocka, vilket du ändå inte kommer ha någon användning för.
Behöver du verkligen 750w nätagg?
Extra grafikkort kan du skippa.
Där har du sparat in en skaplig slant.

Lägg pengar på en riktigt bra skärm, snabb lagring (för bilderna du jobbar med. Bilder du ej jobbar med sparar du på en vanlig hårddisk) och mycket minne.
Kan vara bra med något att kalibrera skärmen med också.

Jag jobbar dagligen i PS med bildfiler i GB storlekar . Det viktigaste skulle jag säga är mycket RAM och snabb lagring.

Tackar för tipsen.
Misstänkte att jag inte behövde "K" CPUn.
Läst på några ställen att "Framkalla"-fliken i Lightroom har nytta av ett grafikkort. Vet inte om det inbyggda grafikkortet i CPU räcker.
Behöver jag inget grafikkort så tar jag ett mindre nätaggregat.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog satsa på en mindre datorlåda om du ändå inte ska ha något gpu även om jag gillar den lådan du valt.
Är inne på att bygga en liknande dator till sambon då hon skaffat kamera och ska sätta igång med lite bildredigering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av larjo11:

Tackar för tipsen.
Misstänkte att jag inte behövde "K" CPUn.
Läst på några ställen att "Framkalla"-fliken i Lightroom har nytta av ett grafikkort. Vet inte om det inbyggda grafikkortet i CPU räcker.
Behöver jag inget grafikkort så tar jag ett mindre nätaggregat.

Det inbyggda som finns i CPUn räcker betydligt längre än du kan ana. De få hundradelar av en sekund du tjänar in på ett dedikerat grafikkort är inte värt pengarna om du inte som jag jobbar under extrem tidspress. Lägg som sagt dom pengarna på en bra, färgkorrekt skärm istället.

Skrivet av Stefflo:

Jag skulle nog satsa på en mindre datorlåda om du ändå inte ska ha något gpu även om jag gillar den lådan du valt.
Är inne på att bygga en liknande dator till sambon då hon skaffat kamera och ska sätta igång med lite bildredigering.

Samma lika kommer gälla där, i5/i7 icke "k"-modell, lagom mycket minne duger för henne (16 GB är mer än lagom), snabb ssd till system/program/scratch-disk (temporärt utrymme som tex PS nyttjar), vanlig hdd till lagring, lägg pengar på en riktigt bra skärm (inte nån förbaskad tn-panel eller liknande).
Färgkorrekt skärm är A&O när det kommer till bildbehandling.

Tro mig, jag har haft många kunder som varit missnöjda med sina bilder då den printade versionen inte stämmer överens med hur det såg ut på deras skärm.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll men kan kanske vara värt att vänta på skylake och ddr4?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Har ingen koll men kan kanske vara värt att vänta på skylake och ddr4?

Kommer inte ge någonting så länge inte personen jobbar med STORA filer i FLERA lager.
Som sagt, handlar det inte om jobb under tidspress där hundradelar per sekund per ändring (utslaget på x-antal jobb per dag) räknas, så köp nu.
Det är hastighet på lagringsmedia + storlek på RAM som har störst betydelse när det kommer till hur snabbt du kan jobba.
Störst betydelse för resultatet har fortfarande SKÄRMEN, responsen i programmet därefter då man inte orkar lägga samma tid på en bild om inte alla ändringar man gör sker relativt snabbt!

EDIT: Eller ja, störst betydelse för hur snabbt ni uppnår resultat har kunskaperna i programmet. Jag jobbar t.ex snabbare på en sketen laptop för 5000 spänn än vad någon av er kommer göra på en dator för 30 k. Däremot ger snabba komponenter på rätt plats ett flyt i jobbet som är värt att betala för.

Permalänk
Medlem

4790 med "K" kostar inte mer, kan väl vara bra att ha om man känner för att överklocka senare?

4790S är strömsnålare, något långsammare klock. Ta en titt på den.
https://www.dustinhome.se/product/5010789490/core-i7-4790s-32...

6700 (med eller utan K) kommer i början av augusti, vänta på den!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DirtyHandz:

Det inbyggda som finns i CPUn räcker betydligt längre än du kan ana. De få hundradelar av en sekund du tjänar in på ett dedikerat grafikkort är inte värt pengarna om du inte som jag jobbar under extrem tidspress. Lägg som sagt dom pengarna på en bra, färgkorrekt skärm istället.

Samma lika kommer gälla där, i5/i7 icke "k"-modell, lagom mycket minne duger för henne (16 GB är mer än lagom), snabb ssd till system/program/scratch-disk (temporärt utrymme som tex PS nyttjar), vanlig hdd till lagring, lägg pengar på en riktigt bra skärm (inte nån förbaskad tn-panel eller liknande).
Färgkorrekt skärm är A&O när det kommer till bildbehandling.

Tro mig, jag har haft många kunder som varit missnöjda med sina bilder då den printade versionen inte stämmer överens med hur det såg ut på deras skärm.

Ursäkta att jag lånar lite av tråden.
Har du något tips på en bra skärm för detta ändamål. Det är ingen proffsskärm jag är ute efter men ändå en bra för bildhanteringen och med möjlighet till kalibrering. Gärna inbyggd hårdvarukalibrering om det finns så slipper man köpa något extra bara för det.
Har inte hundra koll på detta så ursäkta om mina frågor är konstiga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Uppe och kör

Blev en lite annan inriktning än vad jag tänkt från början
Hittade 2 uppgraderingspaket på netonnet:
Paket 1:
ASUS Z170-A
Intel i7-6700K 4,0Ghz
Cooler Master Hyper 212 Evo
Crucial Ballistix Sport DDR4 2x8GB 2400MHz
Paket 2:
Fractal Design Define R5 Black Pearl
EVGA SuperNOVA 850 G2
Övrigt:
Samsung 850 EVO Series 250GB
Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB (Hade tänkt WD Black 1TB 7200rpm 64MB)
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC
Windows 10 Home
Bildskärmen blir någon av dessa:
EIZO ColorEdge CS240, CS270 eller CX271

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads