Egenkomponerad dator. Vad tror ni?

Permalänk

Egenkomponerad dator. Vad tror ni?

Hej på er. Sitter och pusslar ihop en Mini-ITX dator och tänkte se vad folket här tycker. Syftet med datorn är i huvudsak att den ska agera lite som en htpc men det ska även gå lira lite spel av enklare modell (Amnesia, Outlast och liknande).

Så vad tror ni om denna setup? Ha även i åtanke att jag är nästan på smärtgränsen gällande budget, kan tänka mig att lägga några hundralappar till om det ger en avsevärd förbättring.

  • Chassi: Corsair Graphite 380T Mini-ITX Svart

  • PSU: Corsair CX 600M, 600W PSU
    - ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

  • Moderkort: MSI AM1I, Socket-AM1
    - Moderkort, mini-ITX, DDR3, 1x-PCIe-x16, GbLAN, USB3.0, VGA, DVI, HDMI

  • CPU: AMD Athlon 5350, Socket-AM1
    - Processor, Quad Core, 2.05GHz, 2MB, 25W, 28nm, Radeon R3-series, inkl. kylare

  • RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB
    - 2x8GB CL9 XMP 1.3/1.5V GOLD EDITION

  • GPU: ASUS GeForce GT 730 2GB Silent PhysX
    - PCI-Express 2.0, GDDR3, DL-DVI-D, native-HDMI, VGA (D-Sub)

  • HDD: Seagate Barracuda® 1TB
    - SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

  • SSD: Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD
    - SATA 6GB/s, 535MB/370MB, with 9.5mm adapter

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du behöver inte så mycket ram, du kan få bort några hundra kronor om du kör med 8GB ram.

kolla även på denna istället för 2 lagringsenheter i datorn http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-ssd-evo-850-series...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tänk på att CPUn har inbyggt grafikkort i samma klass som det dedikerade kortet.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är onödigt, för mycket minne och overkill psu?

Permalänk
Medlem

Någon sorts NUC-lösning kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk

Jag kör en 5350 i HTPC:n med Windows 10. Klarar sig med 4 GB minne. Ingen mening med dubbla stickor då processorn ej har dual-channel.
Som sagt, grafikkortet gör ingen större nytta, och en 600 watt nätdel är 10x för mycket.

Köp ett chassie med integrerad nätdel, skippa en sticka RAM och grafikkortet, och lägg en slant på en tystare kylare i stället. Jag köpte en Scythe Kodati Rev. B, den passar på AM1 och kostar inte mycket alls.

Visa signatur

Dator