Permalänk
Medlem

OEM/RETAIL 8.1 pro?

Detta blir mitt första windows (shhh!)
Har dock ingen aning om jag ska köpa Windows 8.1 pro som OEM eller Retail.
Låter ju skapligt idiotiskt att man ska köpa ett OS som är låst till en dator för att vid nästa upgrade av modekort köpa windows 8.1 pro igen. Vilken är vilken?
Vad har ni gjort nu när ni har uppgraderat till windows 10?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Köp Windows 10 direkt? Jag gjorde det genom deras hemsida och håller på att göra en bootbar USB-installation.
Kostar 1299kr för Home.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Man ska väl kunna byta moderkort dock behöver man ringa till Microsoft för att aktivera. Detta gäller bara för OEM versionen.

Permalänk

@Swepz:

Jag har bytt moderkort 4 gånger med min Win 7 Pro OEM nyckel.

Och jag kunde även uppdatera till Win 10 Pro OEM utan problem.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

@teXmeX: Hm ja det lät faktiskt lite enklare att köra det direkt

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden :O?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Man ska väl kunna byta moderkort dock behöver man ringa till Microsoft för att aktivera. Detta gäller bara för OEM versionen.

Jag blev tillsagd att jag måste köpa nytt OS för mitt nya moderkort som jag tänkte sätta in.

Permalänk
Medlem

@K4pt3n: ibland är det lättare med en vit lögn. Säg att ditt moderkort i sönder och du fick ett nytt av ÅF av annat märke.

Permalänk

Hitta en student så får du pro 8.1 fullversion för 550 sek

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@K4pt3n: ibland är det lättare med en vit lögn. Säg att ditt moderkort i sönder och du fick ett nytt av ÅF av annat märke.

Microsofts aktiveringsservrar varken lyssnar efter eller förstår röster. DTMF är det enda de förstår.
Även med retail kan man behöva göra telefonaktivering om man byter hårdvara och ominstallerar frekvent. Microsoft kan inte veta om det är du som installerar för fjärde gången på en vecka, eller om du lånat ut nyckeln till dina kompisar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Jag blev tillsagd att jag måste köpa nytt OS för mitt nya moderkort som jag tänkte sätta in.

Enligt vad jag har läst så fungerar det precis som i Windows 8.1 OEM, det vill säga att om man byter hårdvara så kan man behöva ringa för att aktivera igen. Man ska inte behöva köpa ny licens.

Men jag kan ha fel.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Du har fel, sen att deras servicedesk hanterar ärendena olika är ju en annan femma. Men om du menar Windows 8.0 OEM där hade dom en generell systembyggar licens men om du har uppgraderat till 8.1 så har accepterat den nya EULAN vilket inte tillåter detta.
Lär ju inte vara lätt att få tag på en 8.0 med den licensformen, och frågan är vad som händer när man uppgraderar den till 10'an sen. Gäller ju att läsa på isåfall men mest troligt så accepterar man 10'ans OEM EULA

@Swepz:
USD är utan skatt, slå på svensk moms så bör det ju ligga rätt lika.
OEM du bryter mot EULA om licensen köps löst + låst till datorn sen som många säger så går det ju att ljuga, upp till dig om du vill ha en retail eller en OEM. Och om du har tur så kanske dom hjälper dig

För min del så gick det inte att byta hårdvara , licens för OEM. Mitt moderkort gick sönder bytte ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@DeFeCT79: Du har fel, sen att deras servicedesk hanterar ärendena olika är ju en annan femma. Men om du menar Windows 8.0 OEM där hade dom en generell systembyggar licens men om du har uppgraderat till 8.1 så har accepterat den nya EULAN vilket inte tillåter detta.
Lär ju inte vara lätt att få tag på en 8.0 med den licensformen, och frågan är vad som händer när man uppgraderar den till 10'an sen. Gäller ju att läsa på isåfall men mest troligt så accepterar man 10'ans OEM EULA

@Swepz:
USD är utan skatt, slå på svensk moms så bör det ju ligga rätt lika.
OEM du bryter mot EULA om licensen köps löst + låst till datorn sen som många säger så går det ju att ljuga, upp till dig om du vill ha en retail eller en OEM. Och om du har tur så kanske dom hjälper dig

För min del så gick det inte att byta hårdvara , licens för OEM. Mitt moderkort gick sönder bytte ut det

Ok, för jag har haft samma 8.1 licens i över 1 år, och jag har bytt moderkort 1 ggr under den tiden, från MSI till ASUS, jag ringde bara deras automatiska telefonaktivering och det var inga som helst problem att aktivera Windows.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *