MSI visar Z170A Xpower Gaming Titanium med silverfärgat kretskort

Permalänk
Medlem

Eftersom min dator behagade att crasha totalt i förrgår och det inte verkar finnas något 1155 moderkort att köpa så åker jag på att köpa skylake iaf nu...

Är det någon som sett någon som helst prisindikation på vad moderkorten som kommer i börjar kommer att landa på? Känns ju inte så kul om dmo kommer ligga på 2000-3000 när du får ett vettigt 1150 för 1000kr

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag får lite Storm Trooper-vibbar. Trevligt med ett extra kort där man kan ändra saker, förhoppningsvis utan att boota om datorn.

Fungerar garanterat on the fly som knapparna på gigabyte soc force kort där man tex kan ändra frekvens/multipel på CPUn mellan testen i 3dmark för att få maximal stabil prestanda i varje enskilt test.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ronnylov:

Låter krångligt med knappar på ett dotterkort inuti datorn för överklockning. Kan man inte fixa det i BIOS som vanligt? Vem orkar öppna chassit och joxa hela tiden? Känns som tillbaka till 90-talet då man överklockade genom att flytta byglar på moderkortet. Å andra sidan kanske detta är en retro-trend som går över så småningom?

Dotterkortet är i första hand till för folk som använder moderkortet utanför ett chassi. Kabelanslutet för att slippa problem med de fast monterade knapparna vid kvävekylning om det blir för kallt.

För vanlig 24/7-överklockning är BIOS det som gäller. För små ändringar on the fly under extremare överklockningssessioner finns dotterkortet och knapparna på moderkortet. Svårt att förlita sig på mjukvara om man vill ha ut 50MHz extra ur CPU:n i ett specifikt test när man redan kör ett benchmark, exempelvis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Vem fan bryr sig om det är snyggt. Har det massor features, anslutningar, stabilt och snabbt får det gärna se grisfult ut, who cares. Sitta och titta på ett moderkort... lol.

Moget inlägg... Ja, det är nog rätt många som fan bryr sig. Du har inte funtat någon gång på att folk kanske vill bygga en snygg dator?
Jag undrar, har du samma tänk med allt eller? Killen med smak och stil liksom.

Skrivet av kaya:

Silver? Vilken miss dom skulle ha gjort det titanium färgat istället

Skickades från m.sweclockers.com

Tror snarare att det är DU som precis gjort en miss. Har du lust att visa mig vad du påstår är rätt färg av titanium?

OnT: Kanske lite overkill med dotterkort och grejer för min smak, men det ser jävligt läckert ut!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Dotterkortet är i första hand till för folk som använder moderkortet utanför ett chassi. Kabelanslutet för att slippa problem med de fast monterade knapparna vid kvävekylning om det blir för kallt.

För vanlig 24/7-överklockning är BIOS det som gäller. För små ändringar on the fly under extremare överklockningssessioner finns dotterkortet och knapparna på moderkortet. Svårt att förlita sig på mjukvara om man vill ha ut 50MHz extra ur CPU:n i ett specifikt test när man redan kör ett benchmark, exempelvis.

Jaha det är sådana där instabila överklockningar som bara funkar att tillfälligt köra en enda benchmark innan datorn kraschar. Tämligen meningslöst kan jag tycka, men har man datorn endast för att slå rekord i vissa benchmarks kan det ju vara värt det. Ja då är det ändå inget för mig.

Permalänk
Medlem

Oj, här blev det sura miner. Olika uppfattning får man inte ha visst. Ajabaja.
Fönster på chassit? Frågan är nog varför man vill ha fönster på chassit, inte att man har det. Förstör ljudnivå osv för att sitta och titta på ett moderkort... feel free, men jag förstår det inte (snygg låda kan jag förstå dock). Annan uppfattning får man ju visst inte ha. Ajabaja.

Du som tyckte snyggt moderkort var en indikation på att det var bättre grejor. Intressant, jag har helt motstående uppfattning. Istället för att lägga pengar på prestanda och features så har de lagt det på utseende (alla "gaming"-tangentbord och hörlurar/möss och annan skit där det ska se "l33t" ut istället för att vara bra är ett annat exempel). Mina $0.02.

Moget inlägg - ja det var just det - moget (jag kanske är övermogen i ålder dock). Datorer med fönster, "gaming"-loggor, lysdioder inne i datorn och annat mög är inte min grej. Lite för gammal för sån't.
Har jag samma uppfattning med allt - ja - när det är saker som inte behöver se bra ut. Visst köper jag en skjorta som ser bra ut (det är ju faktiskt en del av dess uppgift tillsammans med att hålla vädrets makter stången) men att lägga pengar på att köpa en bergvärmepump för att den ska se bra ut - nej. Allt ska ligga på att den gör sitt jobb (som inte är att se bra ut inuti). Att sitta och titta på att bergvärmepumpen är snygg - Feel free - jag gör det inte.

Men olika uppfattning får man inte ha...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Pappy:

Oj, här blev det sura miner. Olika uppfattning får man inte ha visst. Ajabaja.
Fönster på chassit? Frågan är nog varför man vill ha fönster på chassit, inte att man har det. Förstör ljudnivå osv för att sitta och titta på ett moderkort... feel free, men jag förstår det inte (snygg låda kan jag förstå dock). Annan uppfattning får man ju visst inte ha. Ajabaja.

Du som tyckte snyggt moderkort var en indikation på att det var bättre grejor. Intressant, jag har helt motstående uppfattning. Istället för att lägga pengar på prestanda och features så har de lagt det på utseende (alla "gaming"-tangentbord och hörlurar/möss och annan skit där det ska se "l33t" ut istället för att vara bra är ett annat exempel). Mina $0.02.

Moget inlägg - ja det var just det - moget (jag kanske är övermogen i ålder dock). Datorer med fönster, "gaming"-loggor, lysdioder inne i datorn och annat mög är inte min grej. Lite för gammal för sån't.
Har jag samma uppfattning med allt - ja - när det är saker som inte behöver se bra ut. Visst köper jag en skjorta som ser bra ut (det är ju faktiskt en del av dess uppgift tillsammans med att hålla vädrets makter stången) men att lägga pengar på att köpa en bergvärmepump för att den ska se bra ut - nej. Allt ska ligga på att den gör sitt jobb (som inte är att se bra ut inuti). Att sitta och titta på att bergvärmepumpen är snygg - Feel free - jag gör det inte.

Men olika uppfattning får man inte ha...

Att du jämför ett moderkort med en bergvärmepump säger väl allt. Du har troligtvis aldrig hört talas om modding. Du blir aldrig för gammal för att modda, att du inte är intresserad är ju en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Vad är det som är så svårt att förstå med att vissa vill lägga energi på sin dators utseende? Det är en kul grej, det är precis samma sak som att man kan betala väldigt mycket mer pengar på en bil för att den är snyggare än en annan, inte säkert att den går fortare, snålare eller tystare men man gör det ändå för att man kan och det är kul! Tänk vad tråkig världen skulle vara om alla hade ett sånt tankesätt

edit: Snyggt kort! Glad att man gör lite saker som inte enbart är rött och svart.

Förstår varför enskilda individer vill ha ett snyggt moderkort, men dålig liknelse med bil, trots allt så handlar ju bilens utseende mer om chassit och borde därför jämföras med liknande dito på en dator. I detta fall så skulle det ju handla om att ha en riktigt snygg motor, kolvar å så vidare (kan inte så mycket om bilar men tänk prylar som finns när man öppnar motorhuven). Därmed inte sagt att det inte finns folk som vill ha en snygg motor (med tanke på att det finns forum som delar med sig ljudet från sina v8:or....). Men som sagt finns bättre liknelser.

Permalänk
Medlem

Fint alternativ till helsvarta och svart/röda moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Moget inlägg - ja det var just det - moget (jag kanske är övermogen i ålder dock). Datorer med fönster, "gaming"-loggor, lysdioder inne i datorn och annat mög är inte min grej. Lite för gammal för sån't.

...

Men olika uppfattning får man inte ha...

Klart du får tycka att fönster är något du ALDRIG kan tänka dig att ha och du kan även visa dig förundrande över personer som tycker att det är kul/snyggt/häftigt eller vad de nu tycker. Men ditt inlägg kändes mer som ett hånande framförande mot dessa personer. Därför får du också motreaktioner. "Vem fan bryr sig om det är snyggt." & "Sitta och titta på ett moderkort... lol." kan ge anspråk på att du inte tycker det är okej att andra inte tycker som du. Lite komiskt i sammanhanget med tanke på din sista mening ovan.

Jag är själv 30 bast, prioriterar en snygg (stilren) låda med låg ljudnivå framför något annat. Jag skulle heller inte vilja ha fönster men samtidigt har jag inte svårt att förstå att det finns många som vill, speciellt här på Sweclockers. Dessutom tyckte jag moderkortet var snyggt Även om det förmodligen skulle ha ytterst liten inverkan på mig vid köp.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Tycker layouten och delarna ser ok ut men färgen var hemsk och ser ut som någon jävla biltema styling och fattigt ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Folk kanske har fönster på sitt chassi? då är det inte så nice att det ser ut som skit. Jag har inte ett fönster men håller det ganska fint ändå. Om du trollar så kan du vara glad att jag tog ditt b8.

Jag har fönster på mitt chassi (mot min vilja), men jag sitter inte och glor in i det bara för det då det är på skärmen det händer saker, så fönstersidan har jag in mot väggen så jag slipper se hur fult chassit är på den sidan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Eftersom min dator behagade att crasha totalt i förrgår och det inte verkar finnas något 1155 moderkort att köpa så åker jag på att köpa skylake iaf nu...

Är det någon som sett någon som helst prisindikation på vad moderkorten som kommer i börjar kommer att landa på? Känns ju inte så kul om dmo kommer ligga på 2000-3000 när du får ett vettigt 1150 för 1000kr

1155 moderkort http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/moderkort/soc... Tyvärr är det mATX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Är det någon som sett någon som helst prisindikation på vad moderkorten som kommer i börjar kommer att landa på?

http://www.shopblt.com/search/order_id=%2521ORDERID%2521&s_ma...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför köper man ett chassi man inte vill ha? O.o

Det har jag inte gjort, jag köpte exakt det chassi jag ville ha (ett Corsair Obsidian 800D), att de inte sålde dem utan fönster är inte mitt fel, hade de gjort det så hade jag absolut inte valt med fönster.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det har jag inte gjort, jag köpte exakt det chassi jag ville ha (ett Corsair Obsidian 800D), att de inte sålde dem utan fönster är inte mitt fel, hade de gjort det så hade jag absolut inte valt med fönster.

Missade du att det fanns även utan fönstret på sidan?

Jag köpte själv ett 800D med solid sida. Fanns även att köpa lösa sidor ifall man köpte modellen med fönster och ville byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Missade du att det fanns även utan fönstret på sidan?

Jag köpte själv ett 800D med solid sida. Fanns även att köpa lösa sidor ifall man köpte modellen med fönster och ville byta.

800D såldes med fönstersida, solid sida fanns bara att köpa som tillbehör, 700D (som är exakt samma chassi fast utan Hot Swap) såldes med solid sida.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

Eftersom min dator behagade att crasha totalt i förrgår och det inte verkar finnas något 1155 moderkort att köpa så åker jag på att köpa skylake iaf nu...

Är det någon som sett någon som helst prisindikation på vad moderkorten som kommer i börjar kommer att landa på? Känns ju inte så kul om dmo kommer ligga på 2000-3000 när du får ett vettigt 1150 för 1000kr

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...
Skaffade ett sånt nyligen. Verkar funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Om man kollar status på dom så är det ej i lager på alla ställen även hos leverantören :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Oh tackar!
Mitt förra var ett P67 är Z75 en mer potent krets gällande överklockning eller iaf samma lika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

Oh tackar!
Mitt förra var ett P67 är Z75 en mer potent krets gällande överklockning eller iaf samma lika?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte klockat, så ingen koll på det. Men Z75 verkar i stort sett vara Z77 med en mindre PCI-E (från tre till två) så det ska nog gå bra. Har sett att det finns överklockningsmöjligheter iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har inte klockat, så ingen koll på det. Men Z75 verkar i stort sett vara Z77 med en mindre PCI-E (från tre till två) så det ska nog gå bra. Har sett att det finns överklockningsmöjligheter iaf.

Då är det kortet mycket nyare än mitt moderkort som jag hade till min 2500k då

Tack och bock för tipset iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Då är det kortet mycket nyare än mitt moderkort som jag hade till min 2500k då

Tack och bock för tipset iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en hel del här: http://www.liontech.se/cbc.aspx?q=c:36123;pfd:pvk-e3009v14605...

Permalänk
Medlem

@riporto: Ja men dom flesta eller alla verkar ju bara H-stryrkretsen som inte stödjer överklockning ju?! Eller har jag fel? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

@riporto: Ja men dom flesta eller alla verkar ju bara H-stryrkretsen som inte stödjer överklockning ju?! Eller har jag fel? :/

Sant om det gäller de billiga men inte de dyrare. Men jag ser att du redan har fått ett bättre tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

800D såldes med fönstersida, solid sida fanns bara att köpa som tillbehör, 700D (som är exakt samma chassi fast utan Hot Swap) såldes med solid sida.

Jag fick ingen fönstersida när jag köpte mitt.

Men hade det bara funnits med fönster så skulle jag nog köpt det ändå. Använder nämligen den datorn som server i garderoben.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Jag fick ingen fönstersida när jag köpte mitt.

Men hade det bara funnits med fönster så skulle jag nog köpt det ändå. Använder nämligen den datorn som server i garderoben.

Då måste du ha köpt ditt begagnat då 800D ENDAST såldes med fönstersida, solid sida var ett tillbehör man kunde köpa, 700D var den som levererades utan fönster.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Då måste du ha köpt ditt begagnat då 800D ENDAST såldes med fönstersida, solid sida var ett tillbehör man kunde köpa, 700D var den som levererades utan fönster.

Nej, jag köpte det helt nytt och oanvänt, i obruten förpackning.

Om det inte varit för t.ex. "hot-swap"-platserna så kunde det visserligen varit ett felmärkt 700D som packats i en 800D-kartong. xD