Hittar endast SSD men inte HDD

Permalänk

Hittar endast SSD men inte HDD

Hej!

Har nyligt fått problem med min dator. Jag har ett asus z97-a moderkort, en samsung EVO ssd och en WD HDD. Problemet är att igår när jag skulle uppdatera grafikdrivrutinerna i GeForce Experience så gick det inte att hämta drivrutinerna och jag fick helt plötsligt bluescreen. När jag startar upp datorn igen så är den väldigt seg men den startar och kommer in i windows (OS ligger på SSD). Dock så märker jag att vissa ikoner på skrivbordet endast ser ut som papper (tror dessa program legat på min hdd) medan vissa ser ut som vanligt. Hittar inte min HDD i windows heller.

Jag testar starta om datorn med samma resultat, lyckas dock hämta grafikdrivrutinerna. Startar om igen och kollar i bios och där hittar jag endast SSD. Öppnar upp burken och testar SSD med samma strömkabel och SATA-kabel(?) i samma uttag i moderkortet och det fungerar felfritt. Testar att köra HDD ensam, men det fungerar inte heller. Testat byta strömkabel också utan framgång.

Idag bestämde jag mig för att köpa en helt ny HDD, tyvärr är resultatet detsamma efter samma felsökning. Har inte testat HDD i någon annan dator.

Tips?

Permalänk
Medlem

Syns den nya hårddisken inte ens i BIOS?

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Syns den nya hårddisken inte ens i BIOS?

Nej, den gör ju inte det. Och har nu testat SSD i ALLA uttag och fungerar felfritt! Men HDD fungerar inte på någon. Kan det vara någon inställning i BIOS som gör att den inte ens letar efter den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currymacka:

Nej, den gör ju inte det. Och har nu testat SSD i ALLA uttag och fungerar felfritt! Men HDD fungerar inte på någon. Kan det vara någon inställning i BIOS som gör att den inte ens letar efter den?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att göra en bios reset, att den nya hårddisken skulle vara defekt känns osannolikt men är ju inte omöjligt. Fungerar SSDn i mer än en port?

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Testa att göra en bios reset, att den nya hårddisken skulle vara defekt känns osannolikt men är ju inte omöjligt. Fungerar SSDn i mer än en port?

Hur gör man en BIOS reset? Är det att man återställer allt till grundinställningar? Finns nämligen en knapp som man återställer inställningar som ändrats till default. För i så fall har jag gjort det redan.

Ja, SSDn fungerar som sagt i alla portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currymacka:

Hur gör man en BIOS reset? Är det att man återställer allt till grundinställningar? För i så fall har jag gjort det redan.

Ja, SSDn fungerar som sagt i alla portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det jag menade.

Okej riktigt skumt, om du håller ett finger på HDDn känner du att den spinner upp när du startar datorn?

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Precis det jag menade.

Okej riktigt skumt, om du håller ett finger på HDDn känner du att den spinner upp när du startar datorn?

Jag testade det, men känner ingenting. Den låter ingenting heller. Men den bör ju få ström då SSDn fungerar med samma kablar och allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget glapp i just den kontakten på SATA-power-"slingan"?

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Inget glapp i just den kontakten på SATA-power-"slingan"?

Testat två andra slingor också. Samma problem. Även testat alla kontakter på alla slingor. "/ livrädd för att det ska vara moderkortet... Men känns inte som att det är det eftersom SSDn fungerar. Om det inte finns något kännt fel med moderkort som gör att det inte kan läsa just den typen av hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currymacka:

Testat två andra slingor också. Samma problem. Även testat alla kontakter på alla slingor. "/ livrädd för att det ska vara moderkortet... Men känns inte som att det är det eftersom SSDn fungerar. Om det inte finns något kännt fel med moderkort som gör att det inte kan läsa just den typen av hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt konstigt tycker jag. Känner inte till något sådant fel tyvärr.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Riktigt konstigt tycker jag. Känner inte till något sådant fel tyvärr.

Ja, det är skitskumt! vet inte vad jag ska göra här näst... Känns rätt hopplöst! "/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova ett annat nätagg? SSDer kräver ju mindre ström än 3.5"-diskar så det kan ju vara så att nätagget inte levererar tillräckligt med ström för en 3.5":a

Permalänk

Hej,

Ja, bytte från ett cx650 till ett EVGA G2 750 för 3 dagar sedan. Disken har fungerat felfritt på båda tidigare.@knkg:

Permalänk
Antielefant
Skrivet av knkg:

Har du möjlighet att prova ett annat nätagg? SSDer kräver ju mindre ström än 3.5"-diskar så det kan ju vara så att nätagget inte levererar tillräckligt med ström för en 3.5":a

Mer specifikt går SSD:er på 5V (röda kablar) och 3,5" hårddiskar på 12V (gula kablar) vilket gör att felet gissningsvis är 12V-matningen till hårddiskarna.

Eller, inte helt omöjligt, så har nätagget gett sig och levererar för låg spänning på 12V-linan för att HDD ska orka starta.

Skrivet av Currymacka:

Hej,

Ja, bytte från ett cx650 till ett EVGA G2 750 för 3 dagar sedan. Disken har fungerat felfritt på båda tidigare.@knkg:

Bingo, prova gamla nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Mer specifikt går SSD:er på 5V (röda kablar) och 3,5" hårddiskar på 12V (gula kablar) vilket gör att felet gissningsvis är 12V-matningen till hårddiskarna.

Eller, inte helt omöjligt, så har nätagget gett sig och levererar för låg spänning på 12V-linan för att HDD ska orka starta.

Bingo, prova gamla nätagget.

Sköter nätagget "leveransen" av rätt spänning själv? Eftersom båda diskarna är kopplade på samma "strömslinga" så borde de få lika mycket? Det var ju i och för sig kopplat likadant med gamla nätagget och det fungerade ju så.

Anledningen till att jag bytte nätagget var för att datorn startade om så fort något spel eller annat krävande startades. Dock så gick ju datorn allt som oftast att starta så kan testa med det när jag kommer hem ikväll. Tack för tipset!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Currymacka:

Sköter nätagget "leveransen" av rätt spänning själv? Eftersom båda diskarna är kopplade på samma "strömslinga" så borde de få lika mycket? Det var ju i och för sig kopplat likadant med gamla nätagget och det fungerade ju så.

Anledningen till att jag bytte nätagget var för att datorn startade om så fort något spel eller annat krävande startades. Dock så gick ju datorn allt som oftast att starta så kan testa med det när jag kommer hem ikväll. Tack för tipset!

Det är just det, de är inte kopplade till samma "strömslinga" eftersom de inte drar ström från samma kablar. Den gula kabeln i SATA-strömkontakten används inte i en SSD, de går på röd och svart, medan en 3,5" HDD bara använder gul och svart.

Däremot skulle du kunna testa att använda en 2,5"-hårddisk då dessa också kör 5V.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det är just det, de är inte kopplade till samma "strömslinga" eftersom de inte drar ström från samma kablar. Den gula kabeln i SATA-strömkontakten används inte i en SSD, de går på röd och svart, medan en 3,5" HDD bara använder gul och svart.

Däremot skulle du kunna testa att använda en 2,5"-hårddisk då dessa också kör 5V.

Okej, då förstår jag hur du menar. Låter som en trolig anledning. Men är det troligt att ett 3 dagar gammalt nättagg skulle vara defekt på det sättet?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Currymacka:

Okej, då förstår jag hur du menar. Låter som en trolig anledning. Men är det troligt att ett 3 dagar gammalt nättagg skulle vara defekt på det sättet?

Jag förstår poängen, men faktum är att det är mycket vanligare att elektronik går sönder efter 3 dagar än efter 3 år (uteslutet mekaniskt slitage, fysisk åverkan eller damm). De flesta tillverkningsfelen brukar visa sig inom de första 100 timmarnas drift och det är därför vi har garantier och DOA-processer.

Men, det är EVGA du köpt, och under förutsättning att det visar sig vara nätagget torde garantibytet vara rätt smärtfritt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

glöm mitt inlägg. jag läste inte allt.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag förstår poängen, men faktum är att det är mycket vanligare att elektronik går sönder efter 3 dagar än efter 3 år (uteslutet mekaniskt slitage, fysisk åverkan eller damm). De flesta tillverkningsfelen brukar visa sig inom de första 100 timmarnas drift och det är därför vi har garantier och DOA-processer.

Men, det är EVGA du köpt, och under förutsättning att det visar sig vara nätagget torde garantibytet vara rätt smärtfritt.

Ja, tog ju ca 3-4 timmars drift innan det uppstod ^^ Annars fungerar ju allt fint utöver det. Men jag ska göra så ikväll eller imorgon efter jobbet, ska testa gamla nätagget och se om hårddisken hittas. Då går jag tillbaka till Webbhallen med agget för reklamation, om det är samma fel fortfarande får jag kolla vidare på det. Jag återkommer även om det löser sig. Det är säkert någon annan som har/får samma problem! Tack så mycket för hjälpen så länge alla som tagit sig tid! Uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currymacka:

Hej,

Ja, bytte från ett cx650 till ett EVGA G2 750 för 3 dagar sedan. Disken har fungerat felfritt på båda tidigare.@knkg:

Återanvände du de modulära kablarna från Corsair-agget, till ditt nya EVGA?

(Hur modulära kablar är kopplade är inte standardiserat, ofta inte ens inom samma nätaggs-märke)
(Finns många trådar på Swec, där man bränt diskar med återanvända modulära kablar)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Återanvände du de modulära kablarna från Corsair-agget, till ditt nya EVGA?

(Hur modulära kablar är kopplade är inte standardiserat, ofta inte ens inom samma nätaggs-märke)
(Finns många trådar på Swec, där man bränt diskar med återanvända modulära kablar)

Hej!

Jag bytte alla kablar till dem kablar som följde med nätagget. Både på nya och gamla disken. Detsamma gäller till grafikkort och andra komponenter. Dessutom så fungerar ju SSDn och de är ju kopplade med samma kabel, skulle inte båda diskarna bränts i så fall?