Problem med Sony Erisson Xperia X 8

Permalänk
Medlem

Problem med Sony Erisson Xperia X 8

Hejsan.

Får man skriva om gamla telefoner här eller är det bara nya saker som gäller? Nå, jag tar risken.

Nå, jag tycker hur som helst om smidiga telefoner, det behöver inte vara Iphone storlek på det hela. Skaffade förra året en telefon märke Sony Ericsson Xperia X8. Vet inte byggåret på min telefon men det var väl ett tag sedan den var ny. Telefonen såldes som begagnad men i nyskick i obruten förpackning. Så långt är allting bra men det finns vissa svagheter som jag finner mycket irriterande. Listar dem här och ser om jag kanske kan få några bra tips på problemlösningar. Telefon/SMS/MMS fungerar bra samt vissa funktioner. Dock inte alla. Har varit i kontakt med Sony mobile och de tillskriver minnet skulden för många av problemen men det låter som en enkel förklaring.

*Att inte alla internetsidor fungerar är OK men webbläsaren kraschar ofta vilket stör.

*När webbläsaren så startas om envisas telefonen med att ladda in Sony Ericsson mobiles hemsida vilket tar tid och stör. Är inte 100 på det men det spelar ingen roll om jag surfar via abonnemanget (Telia) eller Wifi.

*I 9 fall av 10 dör bara webbläsaren men ibland kan jag välja mellan "Vänta" och "Tvinga fram avslut".

*Alla funktioner (appar) fungerar inte. Bland annat Youtube fungerar inte utan meddelandet säger "Det finns ingen nätverksanslutning för närvarande. Var god försök senare".

*Vissa funktioner har problem. Bland annat brukar "Track ID" dö vid uppstart och jag måste trycka på "Tvinga fram avslut".

*Vissa funktioner kräver att ett Google konto kopplas till telefonen. Jag har försökt att skapa ett konto med telefonen men det fungerar inte, det går inte att kommunicera med servern. Gjorde ett konto på datorn men det går inte att nå via telefonen.

*Jag kan inte lägg in nya funktioner (appar) då tydligen allt ska gå via Google Market. Men den kommer jag ju inte åt.

*Jag har en ikon i varje hörn av skärmen (valbart). En av dem är E-post (via yahoo). Har jag oläst E-post står det en siffra där, exempelvis 3. Startar jag om telefonen försvinner denna siffra och kommer inte fram igen hur mycket E-post jag än får. (Inget viktigt egentligen men irriterande).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Oj det var en gammal telefon. Fyller snart 5år. Tyvärr stämmer nog det de säger om att den har för lite minne etc. Du skulle kunna pröva att flasha lite andra ROMs till den för att se om det blir bättre.

http://forum.xda-developers.com/xperia-x8/development

Här kan du läsa lite om det.

Edit. Telefonen släpptes för övrigt med android 1.6 vilket kan förklara varför inga google-grejer fungerar

Permalänk
Medlem

Just denna mobil är riktigt gammal, och dessutom var den redan vid lanseringen 5 år sedan Sony Ericssons absoluta budgetmodell med väldigt fager hårdvara även för den tiden.

Det du kan göra är att ladda ned Google Chrome eller någon annan webbläsare för din telefon, och se om du märker några förbättringar där. Annars så rekommenderar jag ett nyköp, till exempel en Moto G 2. Riktigt bra mobil med det mesta, men kameran är relativt dålig. Kostar 1500:- i nuläget.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att telefonen är gammal men jag trodde kanske att det gick att fixa till den på något sätt. Nå, det var ett försök men Android 2.1 är väl för dåligt idag.

Egentligen skulle jag vilja skaffa en Ubuntu telefon men än så länge finns det bara en på den svenska marknaden och den är väldigt dyr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2085855 (nej, vill inte beställa den från tillverkaren).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag var på semester utomlands men allt eftersom visade telefonen upp fler problem så jag beslöt mig för att köpa en ny. Jag hade fått ett förslag på lösning av Sony mobile, en stor operation vilken jag inte vill testa när jag bara har en telefon tillgänglig så den får vänta till senare. I vart fall köpte jag http://store.orange.com/se/mobiltelefoner/olasta-telefoner/bq... . Verkar bra. Men hur gör jag nu för att föra över informationen från den gamla till den nya telefonen? Båda kör Android.

Min Sony E X8 säkerhetskopierar följande info till minneskortet:
*Bokmärken
*kontakter
*MMS
*Market program
*SMS
*Samtalslogg
*Systeminställningar

Bilder och foton samt musik lagras på kortet från början. Kan jag bara montera kortet i telefonen och föra över den information jag vill ha?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

SMS Backup+ kan jag rekommendera för sms/samtalslogg
Kontakter och bokmärken borde ett google konto räcka för, men ja då måste du få igång det också...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]