Ljud-drivrutiner avinstalleras av sig själv

Permalänk
Medlem

Ljud-drivrutiner avinstalleras av sig själv

Hejsan!

Jag har nyligen köpt en ny dator, för att vara exakt är den 3 dagar gammal. Det har redan uppstått problem, dock, nämligen med ljudet.
Allt började med att jag kopplade ihop datorn, jag satte igång den och installerade alla drivrutiner osv, nemas problemas.
När jag rebootade datorn så hade jag plötsligt inget ljud. Jag kollade så alla kablar satt i rätt, vilket de gjorde (jag använder in-Ear hörlurar). Kollade upp drivrutinerna i enhetshanteraren, men där fanns inga. Hittade endast NVIDIA HD Audio och NVIDIA Virtual Audio Device.

Jag har testat att ladda ned nya drivrutiner, alltså Realtek HD Audio, men de vägrar installeras efter reboot.
Ibland när jag har satt igång datorn har ljudet fungerat och allt har varit fint, men helt plötsligt har det bara lagt av.
Jag har även rebootat datorn i safe-mode och installerat drivisar därifrån, men inte heller det fungerar.
Jag har uppdaterat alla drivrutiner till chipset och allt annat på moderkortet, så det borde vara lungt, tänker jag.
En mysko sak jag också testat är att ta ut alla delar ur chassit och lägga dom i en test-bänk, då har det minsann fungerat utan problem vid varje reboot och allt därtill.

Datorns delar, ifall det hjälper.
GPU: MSI GTX 960
CPU: iCore i5 4460
MOBO: Asus H81M-C
PSU: FD Integra 550m
HDD: Seagate 500Gb SATA
Chassi: Corsair Carbide 100r Silent Edition

Detta är något jag aldrig stött på tidigare, så all hjälp är uppskattad.

Redigering: Bör tillägga att ljudet fungerar om man kopplar in ljudenheten via USB-adapter.

Permalänk
Medlem

Testa och kör DrivePack solution för att kolla att du inte missat någon annan uppdatering av drivers.
Återkom med resultat.

§9 /moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Catchzoo:

Hejsan, har inte hunnit sitta vid datorn så mycket, så har inte hunnit kolla riktigt.

Iallafall, tack för tipset! Kollade igenom vad som saknades, installerade allt och det verkar har gjort susen!
Jag har startat om datorn 2 gånger nu utan att drivrutiner har avinstallerats.

Jag vet inte vad det var som uppdaterades, jag klickade bara på Install All.

Än en gång, tack!

Permalänk
Medlem

@bgHunter:
Toppen!
Bra att det fixade sig med mitt tips.

Visa signatur