Uppgradering till W10?

Permalänk
Medlem

Uppgradering till W10?

Går i tankarna att lämna Win 7 mot 10 nu, började leta lite drivers osv för bl.a. nätverkskortet och så men verkar inte ha kommit något ännu. Betyder detta att jag kommer behöva köra trådat? Finns drivers för LAN/Ethernet till moderkortet men mitt nätverkskort är externt pciE? Eller går det fortfarande att använda Win 7/8/8.1 drivarna efter en uppgradering?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Går i tankarna att lämna Win 7 mot 10 nu, började leta lite drivers osv för bl.a. nätverkskortet och så men verkar inte ha kommit något ännu. Betyder detta att jag kommer behöva köra trådat? Finns drivers för LAN/Ethernet till moderkortet men mitt nätverkskort är externt pciE? Eller går det fortfarande att använda Win 7/8/8.1 drivarna efter en uppgradering?

Lättaste svaret får du genom att testa. Men jag skulle säga att du troligen kommer stöta på något, oavsett om det är smått. Många verkar ha problem med grafikkort från Nvidia och andra inställningar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Problem med drivers kan man ju aldrig utesluta att det må blir efter uppgraderingen. Det enda som bråkade för min egen del var ljudkortet från Creative. Dock löste det sig genom att installera om dem.

Men annars som freddyfresh säger, kolla igenom tester och så, se om något nämnet problem med hårdvara du själv kör. Om inte så installera och se hur det går. För även om det inte finns information om det så kan det ju finnas problem. Man får helt enkelt köra på och se hur det går, blir det problem kan man ju lösa det mesta i efterhand.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid uppgradera och testa och funkar det inte så kan du nergradera till Windows 7 igen.

Permalänk
Medlem

Win 8.1 drivisar borde funka till win 10, kör en uppgradering till win 10 och inte en REN installation då är det baar att gå tillbaka till tidigare om nåt skulle början bråka.

Hittills för min del har alla drivisar funka utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Det enda som bråkade för min egen del var ljudkortet från Creative. Dock löste det sig genom att installera om dem.

Det är mitt problem med. Själva ljudet fungerar men Creative audio control panel får jag felmeddelande av, "The audio device supported by this application is not detected". Jag fick dessa meddelande i Win 7 med ibland, dock kunde jag installera om drivrutinerna bara. Denna gång fungerar inte den lösningen. Läste att, för min del, så ska Creative släppa drivrutiner till Win 10 i oktober (Xtremegamer, gammalt som gatan).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A