Permalänk

Dator åt kollega för spel

Hej!

Tänkte mest kolla av en kundkorg med er och se om jag kan få tips på bättre eller billigare delar.

Min kollega har budget på ca 8000 och vill ha en dator att spela på. Han vill helst har en 4-kärnig processor (hur fungerar 2-kärniga med spel egentligen?) och tänker mest spela äldre/indie spel. Det värsta i prestandaväg som han vill spela är CIV 5. Trots det vill han ha lite kraft i den. Han är helt ointresserad av överklockning. SSD är inget krav då han hellre håller det hela billigt och har mer prestanda för pengarna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8240354/2015-07-30

Permalänk
Medlem

Skulle tagit ett lite klenare agg, lite billigare disk, och istället satsat på en K CPU. Det är bara 500kr mer till en 4670k

Typ såhär:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tog lite bättre kylare än din, mer ram. Men detta kan du ändra tillbaka om det verkligen är stenhård att hålla ner priset. Det 500W nätagget har jag byggt 3 system med och det är klockrent, du betalar inga pengar för snygg design och sleevade kablar osv, men prestandan finns där. FSP är bra kvalitet. att köpa en WD-black är lite slöseri med pengar IMO, bättre att köpa en SSD senare, det är ändå segt med mekanisk disk och jag tror inte ni märker någon skillnad mellan den och en billigare. Nu har ni däremot ett system som håller längre iom att CPUn är klockvänlig. Man behöver inte ens va intresserad av överklockning idag, det är bara att låta morderkortets UEFI göra det automatiskt för acceptabelt resutat. Dock inget stöd för SLI i det systemet, men det är nog inte tanken i den prisnivån.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle tagit ett lite klenare agg, lite billigare disk, och istället satsat på en K CPU. Det är bara 500kr mer till en 4670k

Typ såhär:
http://i.imgur.com/wriGri6.png

http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh...
4690k är bättre och billigare

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja såklart Det var den jag ville ta Blev lite fel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur motiverar ni en K-processor som är inriktad på överklockning åt en person som skall spela "äldre/indie spel" och som värst CIV5? Dessutom står det ju tydligt att personen är helt ointresserad av överklockning.

Gör allt för att försöka få plats med en SSD i budgeten.

Permalänk
Skrivet av LessGifted:

SSD är inget krav då han hellre håller det hela billigt och har mer prestanda för pengarna.

SSD ÄR prestanda, tror bestämt det är den enskilda komponent som ger bäst prestandaförbättring. Dessutom kostar de inte särskilt mycket nu för tiden. Tycker definitivt ni ska ha en SSD, ni kommer inte ångra er!

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle tagit ett lite klenare agg, lite billigare disk, och istället satsat på en K CPU. Det är bara 500kr mer till en 4670k

Typ såhär:
http://i.imgur.com/wriGri6.png

Tack för feedback!

Men jag tror inte att jag kan motivera dyrare ram och processor för honom som sagt är överklockning ointressant. Vad finns det för AMD alternativ på processorfronten?

Tack för tipset om nätagg. Jag har 600w-varianten som jag köpte för några år sedan och har inget att klaga på där. Kanske blir FSP här med då.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

SSD ÄR prestanda, tror bestämt det är den enskilda komponent som ger bäst prestandaförbättring. Dessutom kostar de inte särskilt mycket nu för tiden. Tycker definitivt ni ska ha en SSD, ni kommer inte ångra er!

Jo förvisso men i spel gör det väl inte jättemycket? Vad skulle du byta ut för att få plats med en sådan?

Permalänk
Medlem

Jag har sätt folk bygga billiga spelriggar med Pentium G3258 Anniversary Edition.
Då kan du spara in över 1000kr på processorn
Utan överklockning tycker jag cpu-kylaren är onördig, men om det är för ljudnivån fine.
Sen finns det säkert någon hundralapp att spara in på nätagget då watten känns väldigt overkill
Sen finns det plats för SSD i budgeten ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo förvisso men i spel gör det väl inte jättemycket? Vad skulle du byta ut för att få plats med en sådan?

Enbart laddtiderna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

Jag har sätt folk bygga billiga spelriggar med Pentium G3258 Anniversary Edition.
Då kan du spara in över 1000kr på processorn
Utan överklockning tycker jag cpu-kylaren är onördig, men om det är för ljudnivån fine.
Sen finns det säkert någon hundralapp att spara in på nätagget då watten känns väldigt overkill
Sen finns det plats för SSD i budgeten ^^

Här funderat på den processorn med, men den är väl endast två-kärnig? Hur är dess prestanda i spel och utan överklock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo förvisso men i spel gör det väl inte jättemycket? Vad skulle du byta ut för att få plats med en sådan?

Gör stor skillnad i spel, iaf laddningstider. Har likvärdig prestanda som en kompis vad gäller övriga komponenter men ibland kunde jag vara på första flaggen i BF4 innan han kom in. Samma nu när jag kör heroes and genereals med kompisar. jag har min installation på hdd och kommer alltid in en flagga efter de andra.

Men har man inget emot att vänta innan man börjar spela så kan man ju köra hdd något jag kommer undvika framöver men vissa spel vill ju ha 50-60 GB

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Gör stor skillnad i spel, iaf laddningstider. Har likvärdig prestanda som en kompis vad gäller övriga komponenter men ibland kunde jag vara på första flaggen i BF4 innan han kom in. Samma nu när jag kör heroes and genereals med kompisar. jag har min installation på hdd och kommer alltid in en flagga efter de andra.

Men har man inget emot att vänta innan man börjar spela så kan man ju köra hdd något jag kommer undvika framöver men vissa spel vill ju ha 50-60 GB

Visst så är det ju, men det tror jag han är beredd att offra. Har själv 128gb SSD och det är inte många spel som får plats tyvärr..

Permalänk
Medlem

En SSD förbättrar prestandan rejält i Windows och alla andra program som finns på driven, jag rekommenderar att du kör på en sån än en vanlig HDD.
Vill din kollega spara bilder/filmer/övrigt som tar mycket plats så kanske det mest prisvärda är en extern hdd utöver isåfall, de är inte så dyra nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Här funderat på den processorn med, men den är väl endast två-kärnig? Hur är dess prestanda i spel och utan överklock?

Nu är ju detta bara vissa exempel, andra spel använder processorn mer.
Men på battlefield 4 gör det ingen skillnad mot i5an.

Dold text

På skyrim gör det ju skillnad, men det är fortfarande mycket spelbart.

Dold text

Och vad jag förstod det som var han ingen hardcore gamer som kräver det bästa
Så jag tycker det är väl värt att överväga iaf!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LessGifted:

Hej!

Tänkte mest kolla av en kundkorg med er och se om jag kan få tips på bättre eller billigare delar.

Min kollega har budget på ca 8000 och vill ha en dator att spela på. Han vill helst har en 4-kärnig processor (hur fungerar 2-kärniga med spel egentligen?) och tänker mest spela äldre/indie spel. Det värsta i prestandaväg som han vill spela är CIV 5. Trots det vill han ha lite kraft i den. Han är helt ointresserad av överklockning. SSD är inget krav då han hellre håller det hela billigt och har mer prestanda för pengarna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8240354/2015-07-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8240354/2015-07-30

Denna videon sammanfattar rätt så bra hur många kärnor man "behöver" för spel;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Här funderat på den processorn med, men den är väl endast två-kärnig? Hur är dess prestanda i spel och utan överklock?

Den flaskar iaf inte BF4 i ultra med ett 290x, däremot om man skruvar ner inställningarna för att få t ex 120 eller 144 fps kan det bli större problem.

Här kommer ett exempel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8240511/2015-07-31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Nu är ju detta bara vissa exempel, andra spel använder processorn mer.
Men på battlefield 4 gör det ingen skillnad mot i5an.

På skyrim gör det ju skillnad, men det är fortfarande mycket spelbart.

Och vad jag förstod det som var han ingen hardcore gamer som kräver det bästa
Så jag tycker det är väl värt att överväga iaf!

Skyrim är ju även känt för att vara väldigt krävande för CPU ska tilläggas

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

Nu är ju detta bara vissa exempel, andra spel använder processorn mer.
Men på battlefield 4 gör det ingen skillnad mot i5an.

På skyrim gör det ju skillnad, men det är fortfarande mycket spelbart.

Och vad jag förstod det som var han ingen hardcore gamer som kräver det bästa
Så jag tycker det är väl värt att överväga iaf!

Skrivet av andreas_dock:

Denna videon sammanfattar rätt så bra hur många kärnor man "behöver" för spel;

https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E

Tack för info! Jag förstår att det viktigaste inte är antal kärnor osv men det har väl varit en del snack om att spel ska börja använda fler kärnor framöver, eller är det trådar, jag vet inte.

Kommer nog överväga en i3:a ska bolla med honom bara. Andra fyrkärninga AMD-alternativ?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Den flaskar iaf inte BF4 i ultra med ett 290x, däremot om man skruvar ner inställningarna för att få t ex 120 eller 144 fps kan det bli större problem.

Här kommer ett exempel
http://www.inet.se/kundvagn/bild/8240511/2015-07-31
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8240511/2015-07-31

Ser ju fint ut. Men prollen funkar bra även utan överklock? Eller ska man köra i3?

Permalänk

Är detta måhända dagens roligaste rubrik?

On topic:
Skippa eftermonterad kylare och tvinga honom att köra SSD.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LessGifted:

Tack för info! Jag förstår att det viktigaste inte är antal kärnor osv men det har väl varit en del snack om att spel ska börja använda fler kärnor framöver, eller är det trådar, jag vet inte.

Kommer nog överväga en i3:a ska bolla med honom bara. Andra fyrkärninga AMD-alternativ?

Jag körde länge med en i3 3225 och den fungerade utmärkt.
I upplösningen 2560x1440 handlade det om i snitt 3-5 fps skillnad...

Jag bytte senare till en i5'a då jag transcode'ar en hel del filmer och utvecklar numera.

Edit; Och som någon sa - tvinga honom att köpa SSD.
Att ens överväga tanken på att köra en mekanisk disk idag till systemet iaf, är helt fel.
Visst, jag kan köpa att folk menar "Men jag vill ju ha utrymme!"

Ja men köp 1st SSD till system och primärt spel/program då, och en 1st mekanisk disk till filmer, serier / allmän lagring.
Men inte en mekanisk som primär disk.. icke!
Och att då bolla "Meeeen, SSHD då??" - Nej.

SSD, riktig SSD.

Storlek efter plånbok, men personligen skulle jag inte köpa mindre än 256gb, helst mer.
Sitter själv på 2st 512or.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Ser ju fint ut. Men prollen funkar bra även utan överklock? Eller ska man köra i3?

Kollade du på bilderna jag skickade till dig?
Jag kan förtydliga lite om vi kollar skyrim bilden.

Pentium processorn har 2 kärnor, men ligger över FX-8350 i tabellen som har 8 kärnor.
Vill du betala mer än dubbelt så mycket för 4gånger mer kärnor och sämre prestanda?

Detta är då enligt skyrim tabellen, det kan såklart vara annorlunda resultat på andra spel.
Vet inte hur många indie spel som använder flera cpu kärnor så jag ser verkligen inte behovat av att lägga mer pengar på cpun.

Permalänk
Permalänk

@Sambuccashake: Det här med ordföljd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Här funderat på den processorn med, men den är väl endast två-kärnig? Hur är dess prestanda i spel och utan överklock?

Ska han inte överklocka alls, så tror jag det är bättre att satsa på en I3a som iaf har HT. 2-kärnor är inget vidare, speciellt inte i tex CIV.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm