Permalänk
Medlem

Lenovo y50-70 dålig prestanda

Hejsan, jag köpte en lenovo y50-70 http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/l...

Jag vet inte vad det är men jag är fruktansvärt besviken på prestandan. Har allt på low i wow och allt inställt på "prestanda" på grafikkortet och får endast ut 48fps. Känns inte det väldigt konstigt? Min gamla stationära med mycket sämre komponenter flyter på bra mycket bättre.

Ska det vara såhär för en laptop med titeln "spellaptop".

Någon som har nån ide om vad det kan vara som strular för mig?

Permalänk
Medlem

Något verkar fel, den har ju schyssta specs haswell i5 "h" cpu och gtx960.
Wow flöt på riktigt bra på min haswell i5 "h" och endast gtx850 också i 1080P.

Har du kollat temperaturer osv, inget som överhettar? har du "hög prestanda" på energy alternativ? Senaste drivers?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har jag läst om liknande problem med exakt samma datormodell tidigare. Problemet har legat i att det integrerade grafikkortet gör jobbet istället för det dedikerade.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

Om jag inte minns fel har jag läst om liknande problem med exakt samma datormodell tidigare. Problemet har legat i att det integrerade grafikkortet gör jobbet istället för det dedikerade.

Ja just ja, när du sager det så! Tror det är specifikt Lenovo som jag också last förrut har haft problem med det där!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har installerat dom senaste drivisarna och det blev något bättre, kör på "fair" i inställningar nu och "windowed fullscreen", har 50-70fps i stormshield. Känns fortfarande som att det är något fel, med en dator som beskrivs som "speldator". Tror inte det är att den kör på fel grafikkort dock. Någon som har likadan dator eller en med liknande specs som har något problem? I Nvidias inställningar kör jag på "prestanda". Pratade med dom på Lenovo och dom tyckte det var konstigt, dom sa att om det inte löser sig får jag byta ut den, men känns som att det kommer bli precis samma fel om jag byter till en ny. Den här är liksom 1 dag gammal, visst kan det förekomma måndagsexemplar men jag vet faktiskt inte, vad tror ni? Ska prova Ashran snart och se hur mycket fps man har där, sist gick det knappt att spela ashran.

Permalänk
Medlem

Kanske ska tillägga att jag kör HDMI från laptopen till en extern skärm. Men det borde väl inte ha någon betydelse. Vad tempen ligger på vet jag inte, behöver man ladda hem något program för att se det? Översidan på datorn är inte vidare varm iaf. Undersidan är rätt så varm. Men den ska väl inte behöva bli överhettad så fort..

Permalänk
Medlem

Jag har haft en y50-70, dock med 860m, och hade själv flertalet gånget problemet med att den körde på fel grafikkrets.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Jag har en likadan fast med 860m kortet och har funkat klockrent med spelen, men i nvidas inställningar la jag till alla spel i program som ska köras med grafikkortet istället för på processorn, Fick till och med helt ok flyt på Gta V med grafik på medium!

Permalänk
Medlem

@FredrikSi:
Hur la du till programmen i Nvidia? Dock tror jag inte det är de som är problemet, känns som att den kör på rätt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I ahsran (stor battleground) har jag 50 fps på "fair" inställningar.

Riktigt stora fights har jag typ 20-30 fps

Har bra fps när det inte är mycket andra players runt omkring, men så fort det blir mycket players så droppar det rätt rejält. Varför... Blir tokig på detta. Någon som har något tips eller ska det vara så här? :S

Permalänk

Kommer inte exakt ihåg och har inte datorn i närheten, men det var under nividias kontrollpanel(högerklicka på skrivbordet) och sen under "hantera 3D-inställningar" sen väljer man program och sen om nvidia skulle använda det kortet eller inte.Jag tror det var ungefär där iaf @frischen:

Permalänk
Medlem

Har rätt hyfsad fps nu i wow, men kör jag något i bakgrunden, tex. twitch är jag på 40-50 fps. Vad tycker ni jag ska göra? Lämna tillbaka datorf*nskapet?

Om jag har twitch i fliken som visas så laggar det as, 25 fps. Har jag en annan flik öppen framför twitch så laggar det mycket mindre, om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frischen:

Har rätt hyfsad fps nu i wow, men kör jag något i bakgrunden, tex. twitch är jag på 40-50 fps. Vad tycker ni jag ska göra? Lämna tillbaka datorf*nskapet?

Om jag har twitch i fliken som visas så laggar det as, 25 fps. Har jag en annan flik öppen framför twitch så laggar det mycket mindre, om ni förstår vad jag menar.

Det är väl klart som korvspad att en gpu-accelererad videoström kommer sänka prestandan i andra applikationer som nyttjar samma hårdvara... Det kommer hända oim du så har seriekopplade Titan X.

Permalänk
Testpilot

Hejsan!

Jag tror jag kan ha lösning på ditt problem, eller flera olika lösningar faktiskt på diverse vanliga problem som du upplever;

1. Forcera den dedikerade GPU'n för WoW genom Nvidias kontrolpanel, i värsta fall gå in i BIOS och stäng av HD graphics helt och hållet för att säkerställa att det är ditt GTX 960m som jobbar.

2. Ställ in "high performance" i Windows batteri-inställningar.

3. Om du kör en extern skärm så är det 2st saker att ta hänsyn till;
a) Stäng av laptopens skärm i Windows inställningar så du bara får bild på din externa, att köra flera skärmar samtidigt som laptopens är igång kan ge märkbart sämre FPS.

b) Locket måste ALLTID vara lite öppet på laptopen då insuget för luft ligger strax ovanför tangenbordet och strax under skärmen, om du har locket stängt så kommer datorn thermal-throttla.

4. Att streama högkvalité videos på en gaming laptop som inte har en "Intel i7.a" kommer garanterat att sänka FPS'en markant, speciellt om du kör GPU-accelererad strömning då det grafikkortet som sitter i laptops oftast inte är designade för streaming ovanpå spelandet till en början utan förlitar sig mer på CPU'n i sådana scenarion.
Så stäng av GPU-accelererad strömning eller sänk kvalitén på streamen medan du spelar.

Edit:
Sedan får du inte hänga upp dig för mycket på termen "gaming laptop", som referens så är ett "GTX 960m" ungefär lika starkt som ett "GTX 750Ti" för stationära. Så om du vill veta om din dator presterar som den ska i spel så kolla benchmarks på "GTX 750Ti".

Laptops har kommit en lång väg när det kommer till 'prestanda vs pris' för spelande, men man får alltid ha i åtanke att en laptop för 10,000kr presterar i samma klass som en stationär dator för 5-6000kr, och det skalar så hela vägen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Hej!

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag har köpt exakt samma dator på Siba och har också stora problem med mina FPS (en skillnad är att jag kör på laptopens egna skärm). De pendlar konstant upp och ner med bara några sekunders mellanrum. Jag spelar främst Heroes of the storm och de går ner till 2fps i teamfights. I try mode pendlar det också men mellan ca 150 - 50.

Jag har i NVIDIAS kontrollpanel ställt in så den visar vilken gpu den kör och den säger att den kör mitt 960 i hots.

Jag har installerat drivrutiner och upprepat detta.
Jag har provat alla typer av inställningar i spelet ner till absolut lägst möjliga.
Jag har kollat alla powersavings och satt de på max prestanda.
Jag stänger av så jag inte ens har webläsare igång.
Jag har även laddat hem andra spel för att testa och fått problem med dem också.

Jag har provat spelen på min gamla laptop som har lägre nivåer på processor gpu osv och allt går ändå smidigare där (även om det är kass - därav ny dator)

Nu sliter jag mitt hår för jag förstår verkligen inte vad som kan ligga bakom detta yoyo-liknande beteendet i fps (sker även om jag står still och inget runt mig).

Någon som vet vad detta kan bero på skulle göra mig glad. Har haft datorn i drygt en vecka och vet inte om det är läge att bara gå tillbaka med den eller om det är någon grej jag missar.

Ha de fint.

Permalänk

Kanske var dumt att hoppa in i en annans tråd? Men skulle uppskatta om någon hade en ide.

Skulle det kunna vara så att HD graphics stör? Jag har provat att stänga av 960 för att se om det blev skillnad och det gör spelet mer stabilt men även då såklart med väldigt dålig kvalitet. I min vanliga läge säger alltså både spelet och NVIDIA experience att det kör på 960 kortet.

Permalänk
Medlem

Första grejen är ju alltid att blåsa om burken med en ren installation. Har själv en msi burk med nvidia optimus lösning (som alla har dvs intel+nvidia) Inga som helst problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zootwoman:

Hej!

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag har köpt exakt samma dator på Siba och har också stora problem med mina FPS (en skillnad är att jag kör på laptopens egna skärm). De pendlar konstant upp och ner med bara några sekunders mellanrum. Jag spelar främst Heroes of the storm och de går ner till 2fps i teamfights. I try mode pendlar det också men mellan ca 150 - 50.

Jag har i NVIDIAS kontrollpanel ställt in så den visar vilken gpu den kör och den säger att den kör mitt 960 i hots.

Jag har installerat drivrutiner och upprepat detta.
Jag har provat alla typer av inställningar i spelet ner till absolut lägst möjliga.
Jag har kollat alla powersavings och satt de på max prestanda.
Jag stänger av så jag inte ens har webläsare igång.
Jag har även laddat hem andra spel för att testa och fått problem med dem också.

Jag har provat spelen på min gamla laptop som har lägre nivåer på processor gpu osv och allt går ändå smidigare där (även om det är kass - därav ny dator)

Nu sliter jag mitt hår för jag förstår verkligen inte vad som kan ligga bakom detta yoyo-liknande beteendet i fps (sker även om jag står still och inget runt mig).

Någon som vet vad detta kan bero på skulle göra mig glad. Har haft datorn i drygt en vecka och vet inte om det är läge att bara gå tillbaka med den eller om det är någon grej jag missar.

Ha de fint.

Hejsan!

Vilket OS kör du, Windows 8.1 eller Windows 10?

Testa följande:

1. Forcera den dedikerade GPU'n genom Nvidias kontrolpanel, i värsta fall gå in i BIOS och stäng av Intel HD graphics helt och hållet för att säkerställa att det är ditt GTX 960m som jobbar till 100%.

2. Se till att sladden är ikopplad ordentligt, för "by default" så finns det en inställning i Nvidia Experience som gör som så att när datorn kör på batteri så klockar GPU ner sig och låser sig till max 30FPS. Det kan spöka ordentligt om sladden tex. glappar och byter mellan dessa 2 "profiles", speciellt om du har V-Sync på!

3. Koppla ur all kringutrustning så som mus, headset eller annat du har i som inte är strömsladden.

4. Återställ datorn (formatera om) och se om det hjälper.

5. Testa att stänga av Intel Hyperthreading i BIOS.

6. Testa att spela spelen i Window/Bordeless Window Mode och se om det gör någon skillnad.

7. Testa en äldre drivrutin för grafikkortet.

----------------

Återkom gärna med resultat när du testat dessa saker!
Skriv gärna om du löser det på något annat vis med utifall andra kikar förbi och har samma problem!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@phoenixdisciple:

Hej. Nu kör jag win 8.1. Det första jag gjorde med datorn var att uppdatera till win 10 men efter att läst en del forum om mina problem tänkte jag att det kunde varit Windows 10 som var problemet. Så jag installera om med fabriksinställningar.

Jag har provat en del steg men provar igen och redovisar.

1. Forcerar via NVIDIA kontrollpanel - Ingen skillnad. Stänga av Intel Graphics via BIOS - Gick ej utan endas "UMA" detta tog istölet bort NVIDIA-kortt. Istället provade jag avaktivera Intel graphicfrån enhetshanteraren. Då kom jag inte längre åt NVIDIAS kontrollpanel och grafiken körde något med windos rendering....

2. Sladden är i. Jag provade dra ut sladden och då sjönk fås direkt ner till 30 men stabilt där (på try mode, så inte i spelandes).

3. Check, ingen skillnad.

4. Hoppar över denna gång då det är gjort två gånger redan.

5. Inte provat

6. check, ingen skillnad.

7. Inte provat

Innan jag gör 5&7 gör jag en tripp till siba imorgon.

Uppdaterar här om jag lär mig något nytt.

Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zootwoman:

@phoenixdisciple:

Hej. Nu kör jag win 8.1. Det första jag gjorde med datorn var att uppdatera till win 10 men efter att läst en del forum om mina problem tänkte jag att det kunde varit Windows 10 som var problemet. Så jag installera om med fabriksinställningar.

Jag har provat en del steg men provar igen och redovisar.

1. Forcerar via NVIDIA kontrollpanel - Ingen skillnad. Stänga av Intel Graphics via BIOS - Gick ej utan endas "UMA" detta tog istölet bort NVIDIA-kortt. Istället provade jag avaktivera Intel graphicfrån enhetshanteraren. Då kom jag inte längre åt NVIDIAS kontrollpanel och grafiken körde något med windos rendering....

2. Sladden är i. Jag provade dra ut sladden och då sjönk fås direkt ner till 30 men stabilt där (på try mode, så inte i spelandes).

3. Check, ingen skillnad.

4. Hoppar över denna gång då det är gjort två gånger redan.

5. Inte provat

6. check, ingen skillnad.

7. Inte provat

Innan jag gör 5&7 gör jag en tripp till siba imorgon.

Uppdaterar här om jag lär mig något nytt.

Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas.

Hur gick det på SIBA?

Lite nyfiken vad de har att säga om saken

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >