Permalänk

Brus ur högtalarna

Hej! Köpte nyss ett begagnad ljussystem och det har fungerat underbart ända tills nu. Handla det för 1 1/2 vecka sedan och märkte nyligen att det har uppkommit ett brus i högtalarna. Bruset ökar med volymen så länge AUX-kabeln är inkopplad, annars är det konstant lågt.

Förstärkare: ARCAM CX Alpha 9
Högtalare: B&W CM4

Jag har testat att:
* koppla till olika datorer
* Prövat med andra högtalarkablar
* Sett till att inga kablar ligger för nära varandra

Vad jag har läst i tidigare trådar är att det är vanligt med ett mindre brusljud i bakgrunden, men att det ska öka drastiskt vid ökning av volym är inte allt för kul. Bör jag testa köpa en ny AUX-kabel? Eller höra av mig till snubben som sålde paketet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du bör leta reda på vad som orsakar störningarna när du har AUX-kabeln ikopplad anser jag.
Vad sitter i den? Dator/telefon/tv, blir det någon skillnad beroende på ting i andra änden?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Om bruset påverkas av volymkontrollen och bara finns där när aux är inkopplat så är det ju inget fel på ljudsystemet utan brusljudet kommer från din signalkälla och förstärks bara som vilket annant ljud som helst som matas in i förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Gurk
AUX-kabeln sitter i datorn när jag spelar. Jag har dock testat med telefonen också och det ger ifrån sig samma brus.

@mrqaffe
Det brusar svagt även när AUX-kabeln inte är inkopplad, fast det påverkas inte av volymkontrollen. Något jag bör acceptera? Jag har testat med flera datorer och det är samma på alla.

Jag kopplade förstärkaren till ett annat eluttag och då försvann stora delar av bruset (konstigt?). Det finns dock kvar i bakgrunden och jag kan tyckas höra att det ökar i samband med att volymen höjs.

Något underligt som jag precis märke var att det blir någon sorts störning när jag har mobilen liggandes nära förstärkaren. Hur kommer det sig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yehall123:

@Gurk
AUX-kabeln sitter i datorn när jag spelar. Jag har dock testat med telefonen också och det ger ifrån sig samma brus.

@mrqaffe
Det brusar svagt även när AUX-kabeln inte är inkopplad, fast det påverkas inte av volymkontrollen. Något jag bör acceptera? Jag har testat med flera datorer och det är samma på alla.

Jag kopplade förstärkaren till ett annat eluttag och då försvann stora delar av bruset (konstigt?). Det finns dock kvar i bakgrunden och jag kan tyckas höra att det ökar i samband med att volymen höjs.

Något underligt som jag precis märke var att det blir någon sorts störning när jag har mobilen liggandes nära förstärkaren. Hur kommer det sig?

Alla förstärkare skapar brus och det brukar gå att höra ett svagt brus från de flesta men det bruset ska inte vara starkt utan bara precis hörbart om det inte är nått fel.
Att bytta eluttag kan påverka potentialskillnaden mellan signalkällans och förstärkarens jordreferens, då kanske det är brum du hör och inte brus? Eller så blir det störningar från datorns nätdel som i så fall ofta ändras beroende på vad man gör i datorn, I så fall så beror problemen ofta på att man inte har jordat rätt och kan man inte fixa jordningen får man isolera förstärkaren galvaniskt gentemot signalkällan, tex genom att använda en transformator.

Att telefonen stör beror nog på att dess radiosändare påverkar signalkablarna så att det kommer in "skräp" i förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.