Hjälp mig komma igång med videoredigering!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig komma igång med videoredigering!

Har en Canon 600D med kitobjektiv och skulle nu vilja lära mig att filma och redigera lite lätt för att lägga ut på youtube. (Grundläggande redigering och försöka maximera kvaliteten) Just nu när jag försöker filma ett klipp blir det väldigt tråkigt och oskarpt.

Vad jag märkt efter att ha spenderat hela dagen med att söka runt är att det verkligen är en djungel av saker att ta reda på innan man börjar. Just nu är jag mest förvirrad.

Jag sitter på Windows Vista x32 och skulle vilja veta några vettiga redigeringsprogram (Simpel layout men med valmöjligheter, helst gratis) som skulle kunna fungera.

Sen på det någon simpel guide som går igenom dom grundläggande stegen (hur man lägger in musik, gör fades, skärpa, vitbalans och så vidare)

Bör jag köra RAW? Något annat att tänka på?

Permalänk
Medlem

Gå till learningvideo.Com
Killen som driver det har lagt ut ca en video i veckan från att han köpte en Canon 550d för x antal år sedan. Bara att börja från början så kommer du lära dig precis allt.
Han har även en typ 3 timmar lång kurs i att filma med 600d som du kan köpa (600d heter t3i i USA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gå till learningvideo.Com
Killen som driver det har lagt ut ca en video i veckan från att han köpte en Canon 550d för x antal år sedan. Bara att börja från början så kommer du lära dig precis allt.
Han har även en typ 3 timmar lång kurs i att filma med 600d som du kan köpa (600d heter t3i i USA).

Hade hoppats på något gratis, för att sen betala för guider om jag känner för det.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Hade hoppats på något gratis, för att sen betala för guider om jag känner för det.

Tack!

Förtydligande,
Mitt tips var en länk till över 100 gratis videos och artiklar från en kille som ägnat de tre senaste åren till det du nu ska göra.

Permalänk
Medlem

Filmar själv med kompaktkamera, mobil och förut med videokamera.

Att filmer blir suddiga beror kanske på för låg upplösning vid filmning, välj max upplösning för film. Iallafall testa några klipp och se om suddigheten försvinner.

En annan orsak är att du i videoredigeraren, efter redigering väljer att rendera den färdiga filmen i för låg upplösning.

Ställ in för max upplösning vid filmning i kameran.
1920x1080 upplösning klarar till och med mobiler idag, DVD-filmer har upplösningen PAL 720 x 576 PAL har 25 bildrutor/sekund.
Annars behåll FullHD 1920x1080p så mycket som möjligt, FullHD kommer iallafall ersättas av UltraHD.
Tänk på dom som skall titta på dina filmer om 5 år, då kommer FullHD 1920x1080 kanske anses som lågupplöst.

Redigerar våra filmer med Pinacle Studio Pro (version 15 från 2011). Finns säkert bättre videoredigerar nu men att lära sig på nytt!.
Studio har allt du önskar för att redigera filmerna ned till enskild "bildruta" och sedan rendera till flera format/upplösningar.
Med Pinacle Studio kommer flera guider.

För att få filmerna från kamera till dator, ta ut kamerans minneskort och använd en kortläsare i datorn, sedan använd filhanteraren/utforskaren och dra-och släppa filmerna till önskad katalog i datorn. Filmer tar mycket plats och tar att kopiera och rendera.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att gamla Windows MovieMaker (som är bättre än den nya WMM Live, IMO) kommer förinstallerat med Vista? Det skulle kunna vara ett alternativ, i alla fall om du inte ska göra något mycket mer avancerat än klippning.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Förtydligande,
Mitt tips var en länk till över 100 gratis videos och artiklar från en kille som ägnat de tre senaste åren till det du nu ska göra.

Då får jag ta och kolla in länken igen då!

Skrivet av Kronvrak:

Allting är inställt, filmade dock i RAW och med nedskalade förinställningar. Vissa klipp man ser på YT med samma kamera och objektiv kan bli ganska skarpa och detaljrika.

Skrivet av FilosofN:

Jag har för mig att gamla Windows MovieMaker (som är bättre än den nya WMM Live, IMO) kommer förinstallerat med Vista? Det skulle kunna vara ett alternativ, i alla fall om du inte ska göra något mycket mer avancerat än klippning.

Hade tänkt hålla mig till simpel redigering först, ändra skärpa, vitbalans, klippa, lägga på musik och simplare effekter såsom fade outs.