Kommer min Win7-nyckel att funka efter uppgradering till Win10?

Permalänk

Kommer min Win7-nyckel att funka efter uppgradering till Win10?

Funderar på att testa Win10 men eftersom jag inte är säker på att jag kommer vilja köra vidare på Win10 beroende på hur väl det fungerar med de program osv jag kör har jag gjort en backup av min systempartition för att enkelt kunna backa tillbaka till hur min dator såg ut innan uppgraderingen till Win10 om jag skulle vilja det.

Nu till min fråga, efter att ha kört uppgraderingen till Win10 där min Win7-nyckel kommer användas (och konverteras till en Win10-nyckel?) kommer min nyckel efter det fortfarande att fungera för Win7 eller bara för Win10?

Vill ju inte hamna i ett läge där jag kör uppgraderingen till Win10 och sen väljer att backa tillbaka till Win7 för att få reda på att min Win7-installation inte längre är 'Genuine' pga att nyckeln nu är en Win10-nyckel och därför inte längre kan användas för Win7.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska du kunna gå tillbaka till Windows 7 via en redan inbyggd funktion i Windows 10 och då ska nyckeln vara densamma som innan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Utan att veta 100% så skulle jag vilja säga att de inte tar bort din Windows 7-licens. Du kan alltid blåsa rent och lägga in 7:an igen. Vet definitivt att det är så med min uppgraderingsversion av Win8...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Borde ju vara så.

Friskt vågat hälften brunnet I guess

Permalänk
Medlem

Din Win7 nyckel fungerar inte med Win10, och vice versa. Dem är helt olika.
Jag blåste Windows 10 (inklusive OEM partitionen) och installerade Windows 7 rent, inga problem alls och aktiverade på en gång online.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att testa och sen göra en rollback till W7 via verktyget i Win10 så berätta gärna hur det gick då jag själv skulle vilja göra uppgraderingen men har en del kritiska programvaror för mitt jobb och vill vara säker på att återställningen funkar ordentligt innan jag försöker uppgradera.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Du kan inte uppgradera en Windows 7 installation mer än en gång till Windows 10. Nyckeln som används i uppgraderingen kommer inte fungera mer än en gång.

Din Windows 10 uppgraderade dator kommer få en generisk nyckel som inte är unik för dig. Istället är den kopplad till hårdvaruhashen på din dator.

Du kan alltså uppgradera din Windows 7 dator till Windows 10, sedan om 3 månader ominstallera windows 7 , lessna på det efter ca 15 minuter och sedan köra en ominstallation av Windows 10 igen. Men bara på den datorn, såklart.

Permalänk

Ok, låter bra!

Att jag bara kan installera om på samma dator är jag helt med på. Var bara orolig att min Win7-nyckel bara skulle fungera till Win10 efter att jag väl uppgraderat en gång men så är alltså inte fallet.