Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Där ser vi att det eventuellt berodde på att det var fullt i uppströmshastigheten samt okunskap i nätverk? Vet någon där hur mycket det tog eller att det verkligen enbart berodde på p2p trafik från win10? 1mbit uppströms räcker knappt till 2 personer som sitter och spelar med någon form av voip.

f.ö. nej, internetleverantörer får in väldigt få samtal i detta, det finns många fler mycket värre grejer som microsoft ställer till med som överväger anledningen till viss ovilja.

Jag tycker inte man ska behöva ha någon kunskap i nätverk bara för att man använder Windows 10. Enligt TS så verkade problemet ha löst sig när han inaktiverade delningen så det är väl det vi får utgå ifrån?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har delning över nätet aktiverat och har förgäves kikat efter denna trafik ett flertal gånger.
Har någon en länk till någon som kollat upp hur stor den är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag tycker inte man ska behöva ha någon kunskap i nätverk bara för att man använder Windows 10. Enligt TS så verkade problemet ha löst sig när han inaktiverade delningen så det är väl det vi får utgå ifrån?

När jag läser den där tråden börjar iaf jag ana att det är precis som "Dulingen" och "Hasenfrasen" funderar över. Att det är väldigt svårt att få till det bra i nätverket med bara 1mbit uppströms. Det finns inget i tråden som visar på kunnig felsökning, läs den igen... inte ett ord, allt är gissningar fram till att det visar sig försvinna när man stänger av win 10 funktionen att dela mellan datorer lokalt + pnp.

Hur vet du att det är internetlinan som är belastad och inte routern i sig när datorer sin emellan uppdaterar? Kollade någon upp det?

Hur stor var belastningen på linan när felen uppträdde? Hur vet vi att det inte var exempelvis steam, spotify eller någon annan applikation som stod för majoriteten av bandbredden och att exempelvis win10 bara var den sista droppen som fick bägaren att rinna över.

Hur vet du eller någon vad modemet hade ställt sig i för upphastighet exempelvis, var det 1 mbit eller hade det p.g.a störningar i förbindelsen till dslam börjat enligt protokollet ställa sig lägre och lägre och att en omstart hade hjälpt? Du vet inte ett skit, för ingen har kollat... så därför, nej... det går inte att utgå ifrån det... så naeh.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T