Windows 10 Home VS Pro

Permalänk
Medlem

Windows 10 Home VS Pro

Hej!

Står i valet och kvalet för Windows 10 home eller Pro. Jag gillar inte att ha massa extrafunktioner, så home skulle passa mig bra. Hade .te.x inte Pro under hela Windows 8-perioden.

Det enda jag funderar på är det där jäkla Windows Update. Jag skulle uppskatta att alltid ha mitt OS uppdaterat o så. Men när det börjar bli prat om att Microsoft ska börja rulla ut drivrutiner och annat via Windows update så blir jag lite mörkrädd..

Har ni någon input angående detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Står i valet och kvalet för Windows 10 home eller Pro. Jag gillar inte att ha massa extrafunktioner, så home skulle passa mig bra. Hade .te.x inte Pro under hela Windows 8-perioden.

Det enda jag funderar på är det där jäkla Windows Update. Jag skulle uppskatta att alltid ha mitt OS uppdaterat o så. Men när det börjar bli prat om att Microsoft ska börja rulla ut drivrutiner och annat via Windows update så blir jag lite mörkrädd..

Har ni någon input angående detta?

Det jag har fått höra är att med Pro så kan du stänga av automatiska uppdateringar iallafall.

Sen är väl den största skillnaden mellan Home och Pro enkryptering och säkerställa filer i din dator, samt något s.k Bitlocker som skyddar datorn.

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

De största grejerna för gemene man är att man kan INTE ansluta en Win 10 Home till en domän.

Samt att de tagit bort funktionen att kunna använda remote desktop och ansluta in emot i Home.

Alltså;

Win 10 Home
Ej RDP Host.
Ej Domän-kompatibel.

Sedan massa småjoxx.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Okej, jag fattar Men som sagt, det är windows update som oroar mig... T.ex. uppdateringar till Spartan, jag kommer inte ens använda spartan!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless